Ut i sadelträsket igen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Expensive_Hobby
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 738
E

Expensive_Hobby

Hur sjukt dumt känns det inte då? Jag köpte en ny sadel i januari, utprovad efter alla konstens regler och den ska passa. Det har fungerat bra tills nu, när det har blivit supervarmt. Hästen har inte musklat sig mer, inte synligt i alla fall, ingen unghäst heller utan hon är färdigvuxen.

Men nu har hon torra fläckar:eek: Jag har varken lust, tid eller råd att byta sadel så snabbt igen.

Förstår att det inte går att ge vettiga råd på nätet, men jag vill ändå ta mitt sista halmstrå eftersom jag inte har råd med en ny sadel just nu. Min gamla sadel hänger fortfarande osåld och det finns inte pengar nu till ytterligare en sadel.

Vill ju gärna ha semester också...

Kan jag göra något för att förbättra sadelläget? Är det bättre med att ha fårskinn under istället?

Sv: Ut i sadelträsket igen

Det är nog väldigt svårt att komma med några vettiga förslag när vi inte har någon aning om hur nudvarande sadeln ligger på din häst.
Har du ingen hyfsat duktig stallkompis att anförtro dig åt som verkar duktig när det gäller sadlar? Kanske kan du låna eller betala en mindre
peng för att få låna en sadel av någon? Du har annars inte råd att köpa en billigare sadel, för kanske 2000-3000:- , utbudet är förvisso inte så stort men det Kan ju gå och hitta nån hyfsad äldre sadel för de pengarna t.ex. Stübben, Hubertus, Lewa etc..

Som sagt är det omöjligt att ge tips om du t.ex. ska använda en fårskinnspad utan att ha sett hur din sadel ligger an på hästen.
Det är nog bättre om du tar hjälp av någon "IRL" i stället.

Jo, jag har full förståelse för att det är omöjligt att råda egentligen. Vill väl mest få sätta ord på mina bekymmer.

Har följt sadeltrådar här förut så jag vet ju att det är en soppa att hitta en sadel som passar.

Är det en helt ny sadel? Då kan det vara stoppningen som satt sig ,enl alla konstens regler ska nya sadlar stoppas om efter ett visst antal ridtimmar. Fick delstoppa vår sadel i våras pga stoppningen satt sig lite för mycket sen passade den ige. Har du någon bra sadelmakare som kan titta på den och gärna hur den ligger på hästen nu?

Du kanske vill byta sadel med mej? :rofl: försår hur du känner dej ska iväg och prova sadlar om en vecka, varför kostar inte en skit bra sadel 500?....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 622
Senast: Sasse
·
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 868
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 500
Senast: pews1972
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 387
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur