Utan hänsyn till bom - korta (ponny)sadlar?

Alexandra_W

Trådstartare
Om vi helt lämnar bommen därhän, så vilka märken har sadlar som i 16" är korta nog att (teoretiskt givetvis) passa C-ponny?

Kika lite halvengagerat efter en sadel åt Lilleman, för sadelvänjning (han är ju bara ett år än så ett bra tag till inridning). Kan ju rent teoretisk köpa 'vad skit som helst' som är i ponnysize, samtidigt så kan jag ju lika gärna försöka kika efter något som kanske kan tänkas passa när det är dags för insittning med..

Och ja, jag är fullt medveten om att han kan ändras väldigt på alla ledder i kroppen tills det är dags för insittning. Men om jag iaf ska lägga X kr på en 'skitsadel bara för invänjning och kasta den sen', kan jag lika gärna lägga X kr på en sadel som kanske kan passa sen, och om den inte gör det sälja/kasta den.

Att jag vill ta bort bommen och bomvidd och så ur ekvationen är ju för att det är väldigts vårt säga hur han blir i ryggen, beror ju helt på om och isf hur mkt överbyggd han tänker vara sen etc. Just nu ser han ut att få en relativt rak rygg, med manke.
https://lagring.storegate.se/user/P...0-4099-9807-e4fa2edc7155&Image=1278609&Size=1

Tagen i tillväxtfas, dvs han är överbyggd.

Men, så mkt kan ändras, så den biten får man ta somd en kommer.

Matte är liten ochlätt men är ju vuxen och kan inte klämma ner sig i en 15" sadel, däremot kan hon utan problem rida id e flesta 16" ponnysadlar som finns.

Sv: Utan hänsyn till bom - korta (ponny)sadlar?

Hur skulle det vara med en Maxam alt. griffin sadel? Går ju att få tag på väldigt billigt. Sen finns det ju Wintec som du kan byta järn i fast dom har längre anläggningsyta än griffin.

Maxam har jag dålig koll på, men Griffin så YR är hyfsat kort, men i övrigt tycker jag de är ganska långa? Sen minns jag inte hur kort YR är heller iofs, minns bara att den är kortare än många andra 16" storhästsadlar

Nu kan jag ju mest bara vida sadlar men iaf. Globus, Arabian, Wintec tror jag kan passa som han ser ut nu men han kan ju bli jättelång och svankig lika gärna som kort och rak. ;)

Strunta i bommen soms agt, det är längden jag är ute efter.

Globus t ex kommer bli alldeles för långa i 16". Arabian har jag ingen aning om men de är ju tyvärr inte direkt vanligt förekommande på begamaknaden, speciellt inte under avdlningen 'billigt'.

Bommässigt kan jag avgöra ganska bra själv sne när det är dags för inköp, men det jag vill veta är vilka som är korta, så jag kan kika efter dem. Vissa vet jag ju att jag kan utesluta direkt, jag har ju två kortryggade (större) skrällen i stallet, men jag har säkerligen missat en hel del korta som har 'fel bom' för mina andra två.

Därför jag vill ha utan hänsyn till bommen, utan bara än så länge vilka som är korta i 16" ponny =)

(Får jAG bestämma ska den där lille rackaren växa så han passar som en liten smäck i endera Hubertus Komfort Kosack flatback, eller i Morris & Nolans ponnyflat... *hehe*)

INTE Maxam ponny. Sorry, men jag kan övht inte rida i den :crazy: Den är vidrig.. (Däremot duger den ju bra sm invänjningssadel, men om jag ska försöka hitta en som jag med lite tur kan rida in i sen alltså)

Griffin YR däremot är inga problem för mig, men frågan är hur kort den är?

Arabian är kort och dyr. Prestigesadlarna är också ganska korta. FB och HdR

griffin YR är som en vanlig 16"

ska köpa en :banana:men är inte den för vid till din ponny?

YR kort jmf med vanliga 16". Minns dock inte hur kort. Men det är en av FÅ sadlar som var kort nog till arabvalacken (dock är det helt fel bom för honom). Så nog är den kortare än de flesta 16" alltid, dock minns jag inte hur kort den är, dvs den kan vara för lång till lillknatten.

Ang vidd etc, det är omöjligt att säga. NU är den mest troligt för vid ja, men han är som sagt bara ett, och hur han ser ut när han är tre är ju svårt att sia om =) Men om jag skaffar en invänjningssadel som är kort nog, men samtidigt rätt size för mig, och så får man se hur länge det fungerar helt enkelt, om den fortfarande fungerar när han ska ha matte i sadeln med =)

ja den är kort men den är som en 16"
för det är ju en 16 ½" så den är en ½" mindre:idea:

vid invängnigen kan du ju lägga en tjock fårskinnspadd och en gelpadd under för att vidden ska bli ok!

Liknande trådar

Utrustning Okej, jag kastar in handduken och ger upp principerna. Vad kan en ettårig welsh sekt B, nuvarande mankhöjd ca 130 cm, ha för... 2
Svar
22
· Visningar
8 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka