Utan höanalys ingen "vettig" foderstat?

Sv: Utan höanalys ingen "vettig" foderstat?

utan analys får du gå efter hästen istället. du får ögonfodra så att säga. jag har gjort det och tycker det funkar bra, bara man känner sin häst.
en analys är att föredra så du vet säkert hur mycket mat hästen bör få.
jag ögonfodrar just nu men bara till i slutet på oktober då analysen på höet kommer vara klar.

min häst verkar i alla fall må fint, men jag kommer känna mig säkrare på min sak efter att jag sett en analys!

Nej, det anser inte jag. Du kan aldriig se på hästen hur mineralbalsnen ligger vilket kan få mindra trevliga följder i framtiden. Dessutom hinner hästen gå med ex proteinbrist ett bra tag innan du ser det på den. Analysera grovfodret, det är värt de där extra kronorna, för hästens skull!

(Och även med ett analyserat foder så fodrar du med ögat. De fletsa hästar är inte tabellhästar utan foderstaten behöver justeras. Du kan dock mota olle i grind sas, och förebygga brister och felbalanser i god tid.)

Jag har aldrig haft analyserat hö till mina hästar. Har bara "ögonfodrat". Vet inte hur det har gått men lever och är glada är dom iaf

Går och går... På 90-talet var det inte så vanligt med höanalys i mina kretsar. Då utgick vi ifrån vad det var för sorts hö vi fodrade med, uppskattade ungefär vilken mängd energi och protein som det innehöll (inte i siffror utan lite - lagom - mycket) och utgick då ifrån vad bonden själv trodde och vad han sått in i vallen. Sedan la vi till kraftfoder utifrån hur hästens hull såg ut och hur den var musklad. Och alltid mineraler efterssom detta var svårare att gissa sig till. Var man osäker eller hästen verkade sakna något frågade man någon äldre och mer erfaren.

Och utan att överdriva kan jag gott erkänna att mina hästar aldrig hade något problem på den tiden. Ingen som föll ur, och ingen som inte musklade sig som den skulle. Nu är det en annan femma, det stämmer nästan aldrig:angel: I år ska jag inte bry mig så mycket om vad som står på pappret, utan gå efter känslan och ögat. Jag vet ju iofs vad höt innehåller, men jag ska inte stirra mig blind på kvoter och annat. Vintern får utvisa om det var klokt eller dumdristigt;)

Nej, att RÄKNA ut en foderstat utan höanalys, är ju omöjligt eftersom du inte har några hövärden att räkna på ;)
Däremot kanske du kan få till en "ungefärlig" (halvdan) foderstat via ögonmått, men du kan aldrig veta vilken mängd hästen får i sig av vad. Den kan se fin ut men ändå gå omkring med brister som visar sig senare.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, det anser inte jag. Du kan aldriig se på hästen hur mineralbalsnen ligger vilket kan få mindra trevliga följder i framtiden. Dessutom hinner hästen gå med ex proteinbrist ett bra tag innan du ser det på den. Analysera grovfodret, det är värt de där extra kronorna, för hästens skull!

(Och även med ett analyserat foder så fodrar du med ögat. De fletsa hästar är inte tabellhästar utan foderstaten behöver justeras. Du kan dock mota olle i grind sas, och förebygga brister och felbalanser i god tid.)

Och jag håller med dig, igen ;)

Jag har aldrig haft analyserat hö till mina hästar. Har bara "ögonfodrat". Vet inte hur det har gått men lever och är glada är dom iaf

Fy skäms! Skämt åsido , jag gör som du, har aldrig analyserat och kommer aldrig att göra det. Jag förstår faktiskt inte vitsen med det hela, då jag har sett flera hästar som går på sin korrekta foderstat som varit alldeles för tunna och orkeslösa.Och om man ändå måste hålla ett öga på dem om många inte fungerar på sin uträknade foderstat då kan man ju fodra med ögat hela tiden.

Snälla, läs mitt inlägg igen.

Du kan aldriig se på hästen hur mineralbalsnen ligger vilket kan få mindra trevliga följder i framtiden. Dessutom hinner hästen gå med ex proteinbrist ett bra tag innan du ser det på den. Analysera grovfodret, det är värt de där extra kronorna, för hästens skull!

Ok! Tack för alla svar, har alltid också ögonfodrat och det har fungerat bra på alla mina hästar hittils.
Ni som kan lite mer får gärna säga vad ni tycker om min häst foderstat. Nu är ju som sagt inte höet analyserat men höet är av fin kvalite och är första årsvall (säger man så??) så det är bra hö vi fått in i år.

Det är ett fullblod på 4år.
*Fritillgång på hö äter ca 15kg
*2kg Lucern
*1/2 L nötfor
*2 L korn
*1/2 dl mineraler
+ Enzion för dåliga hovarn

Sen jag började med nötforn (det är alltså pellets till kossor egentligen) så har hon börjat lägga på sig och musklat sig mkt bättre än tidigare :)

Samma här. Vi är inte sämre hästägare för det.

nope.. inte det minsta.
gubben har alltid vart fin i kroppen och lätt för att lägga muskler. nu får han hö, vitaminer o mineraler, lite betfor och lusern.

vad jag har förstått så kan man inte få en totalt välbalanserad foderstat.... eller?

nope.. inte det minsta.
gubben har alltid vart fin i kroppen och lätt för att lägga muskler. nu får han hö, vitaminer o mineraler, lite betfor och lusern.

vad jag har förstått så kan man inte få en totalt välbalanserad foderstat.... eller?
Jag har ocså svårt att tro att foderstaten kan bli, som du skriver, totalt välbalanserad. En del kräver mer än foderstaten, skulle tro att det är så för det mesta, andra kräver mindre, alla hästar är ju olika.

Nej, att RÄKNA ut en foderstat utan höanalys, är ju omöjligt eftersom du inte har några hövärden att räkna på ;)
Däremot kanske du kan få till en "ungefärlig" (halvdan) foderstat via ögonmått, men du kan aldrig veta vilken mängd hästen får i sig av vad. Den kan se fin ut men ändå gå omkring med brister som visar sig senare.
Jag håller helt med, man kan fodra ganska bra med ögat - vad gäller tillskott av energi och proteiner.
Däremot vill jag gärna kommentera det jag fetmarkerat ovan, för man kan liksom inte se mineralbalanser...
Nu är det iofs ingen som vet säkert, men det som beskrivs i den här tråden skulle mycket väl kunnat bero på långvarig felaktig mineralbalans, eftersom fosforöverskott (ca/p-kvot under 1,2) gör att skelettet urkalkas, även om kalkbehovet i sig är täckt.

En tankeställare?

*kl*

Men har alla hästar samma uppptagningsförmåga av mineraler och liknande? Med människor är de ju att vissa tex måste äta mer järn än andra då deras kroppar behöver det. Kan det inte vara så med hästar oxå. Att även fast du har en väl utträknad foderstat kan din häst få en brist då den behöver mer av ett visst ämne?

Samma här. Vi är inte sämre hästägare för det.

Nej, det är ingen som påstår att ni är sämre hästägare. Däremot är ni förmodligen mera okunniga, om ni inte tillägnat er kunskapen om just analyser, balanser, (nya) rön inom hästfoder etc. :angel:
Utvecklingen går trots allt framåt.

Grundupptagningsförmågan är samma hos alla hästar, det är den hos alal människor också. Sen kan man ha vissa individuella variationer men de beror hos människor i regel på kosten i övrigt (om man inte har en medicinsk defekt och då är det förmodligen ganska ovanligt).

Hästar kan också naturligtvis ha en viss individuell variation, men de rekommendationer som finns är medelvärden, med en viss marginal, så risken för att man får en brist torde vara rätt liten.

Min bestämda uppfattning är att om en analys ska vara till hjälp bör den tas vid varje enskild vall och så ska man märka balarna ordentligt så man vet vilka värden varje bal innehåller. Då måste man också ha särskilt uppmärkta lagringsutrymmen...kostsamt, ja...Hur många får märkta balar? Hur vet man att de balarna man köper är överensstämmande med den analys man fått av säljaren? Då måste man ta analys själv...och öppnar man en silagebal för den saken skull är den slut innan analysen kommer...

Så, det hör inte till okunnighet. Man får läsa på och göra som man gör till oss människor. Se till att ge vettig mat över lag...

Här är en länk som är bra:cool:

Fast jämförelsen med människor är inte helt bra. Vi äter i regel mycket mer varierat än hästarna (som förhoppningsvis får nästan hela sitt behov från samma foder) och därmed är sannolikheten att vi får i oss det vi behöver större, risken för brister mindre.

Ditt argument håller inte tycker jag, har du en analys så har du i alla fall ett hum om vad du ger hästen. Har man balar från flera ställen så kan man blanda dem och ta ett medelvärde av anlysen. Ska man börja prata om att man inte vet om man får rätt balar så tycker jag det lutar åt paranoiahållet...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 676
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
719
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
663
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 225
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka