Utåtpekande tår

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Lawendel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 043
L

Lawendel

Jag behöver tips :crazy:! När jag rider pekar alltid mina tår utåt ganska mycket, och eftersom min tränare säger att man inte bara kan vrida till tårna (eftersom det kanske sitter längre upp i benet), så behöver jag lite tips om vad jag kan göra för övningar för att mina tår ska rätta till sig :idea:!

Jättetacksam för svar :bump: :bow: :bow:

Sv: Utåtpekande tår

Testa och rid utan stigbyglar och vrid om hela benet från höften :idea:

Alltså, du "sätter" benet på plats som du vill ha det! Och bara vrider om så foten pekar framåt. Sen är det bara och vänja sig.

Men min tränare har sagt att det inte går att bara vrida om foten, eftersom det kanske sitter nån annanstans :crazy:... Alltså längre upp i benet :p

Du ska vrida om benet uppe vid höften, för det är inte bara tårna som pekar ut utan även hela benet så att säga. Be din tränare ta tag i dit lår och vrida benet framåt så ska du se att du får fram tårna. Det kommer möjligen kännas lite obehagligt att rida så i början men man vänjer sig. Kan behöva upprepa ngra ggr dock.

Ja men alltså, det är därför jag sa att du skulle vrida om hela benet :p Vinkla det enda från höften.

Jag märkte att när man hittade rätt i sadeln, sitter på sittbenen eller "triangeln" så föll resten på plats också.
Hade tendens till att hamna bakom sittbenen,,satt alltså mer på rumpan förut och fick därmed också mer utåtpekande tår.

När man hittat känslan hur benen "ska vara" så är ett bra knep att inte tänka "tårna in" utan "hälen ut". Då vrider man automatiskt hela benet rätt! :idea:

Liknande trådar

Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
375
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 506
Senast: lilsan
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Kattbilder #10
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka