Utbilda äldre hästar.

Sammet

Trådstartare
Funderar på en sak.

Har en 21 årig islandsvalack som i stort sett ridits i skogen innan jag köpte honom. Han var då 17 år.


Jag hade honom och tränade till gångarterna då han var ren grisepassare i något år (tog tid då jag på den tiden red hbl. men hästen var mig kär så jag hade köpt honom)



När han var 20 utbildade jag honom (i och för sig inom "engelsk" ridning men lägger denna tråd här ändå då jag ej anser att min ridning egentligen till fullo kan kallas engelsk) så han kunde gå i form i 4 gångarter (ej pass alltså), öppna, sluta, skänkelvikning, samt halva steg. Halva steg använde jag för att få en bra tölt, vilket fungerade utmärkt. Hästen kunde inget sedan innan då jag vet om hans "bakgrund".





Har dock mött folk som tycker att "gamla hästar inte går att utbilda"...varför skulle de inte gå och göra det???



Varför kan man inte lära en 19-20 åring allt det där???


Är dte bara jag som tycker att gamla hästar går att utbilda lika snabbt som yngre, kunskapsmässigt, med undantag att senor, ligament och muskler tar lite längre tid för sig. (skall tillägga att de halva stegen inte kom på ett år precis).


Har jag missat ngt?
 
Jag tycker allt att de hästarna förtjänar en ba utbildning lik väl som en yngre.

Och som du säger det tar inte längre tid med dem, om man jämför med en ung häst som också ridits på samma sätt.

Satsa på det du!!
 
Det är sattsat på, men det är min islänning som jag nyligen gav bort (se en annan tråd, tjejen som fick honom och alla runt honom nu har dock inget att göra men denna nya tråd vill jag understryka!)



Nja, det var snarare så att jag började undra om det bara är jag som lyckats utbilda gamlingar långt! :crazy:
 
Du är inte ensam.... :smirk:

Lycka till i fortsättningen!!!

Sam
 
Jag tycker att det där är en intressant frågeställning. Personligen ser jag det som så att om man som ryttare lär sig rida på ett bättre sätt så är det självklart att tillämpa det på vilken häst man än kommer i kontakt med. "Rida bättre" innebär ju i praktiken "rida på ett sätt som gör saker och ting lättare för hästen", och det kan jag inte se att någon häst kan bli för gammal för. Och att tillämpa "bättre ridning" innebär ju då att gå ner på en nivå som både häst och ryttare är bekväma med, och jobba sig framåt.

Däremot har jag funderat en del på det här med gamla hästar rent fysiskt. Undrar hur mycket vi egentligen vet om åldrande muskler? Vet man ens särskilt myckt om åldrande mäniskors muskler? När ska man gå över från att sikta mot något som är utöver det vanliga, till att "bara" inrikta sig på att få hästens fysik att falna långsammare?

Träffade på en häst för ett tag sedan som var ganska gammal, och när man satte sig på den så kände man att muskulaturen var riktigt gammal. Musklerna kändes ungefär som på vår 16,5 år gamla Jack Russell. Jag upplevde också den hästen som väldigt skör, man fick sitta väldigt väldigt nätt på den för att hon skulle orka bära.

Jag tror att med en så gammal häst ska man kanske mer ha inställningen att ge den ett arbete som hjälper den att njuta av sin penstionärstillvaro, än att ha några högtflygande planer. Pensionärs-tai chi i parken alltså.

Hade den här gamla hästen varit min häst hade jag inte ridit den mer och inte haft ambitionen att samla den i arbete från marken heller. Lite uppmjukande arbete och försiktiga skolor i en stor ram, inte mer än så.

Som sagt - en mycket intressant frågeställning!
 
Jag både håller med och inte håller med! Kan ju berätta att
jag började träna min häst med AK sommaren 2002 då han var
18 år och jag kan säga att med målmedveten träning så
har han numera bättre muskler än någonsin! Efter ungefär
ett halvårs träning började det ploppa upp muskler både här
och där och folk började undra.

Jag tror att muskler bli gamla när vi tillåter dem bli
gamla, träffade en 94 årig dam när jag var ute och red en
jag. Hon var ute och tränade, höll tiden, rask takt och vig
som en gummisnodd. Hon hade bestämt sig, min kropp ska vara
i form, och det var den.

Har redan musklerna blivit "gamla" så tar det natuligtvis
mycket längre tid men det går. Med träning efter hästen så
kan det bara bli bättre och om min häst skulle sluta träna
och bli pensionär nu när han är 20 år skulle han nog lägga
sig ner och dö på grund av att han blir uttråkad.
 
Om äldre människors muskler vet man att äldreäldre (dvs >80 år) får avsevärt förbättrad muskulatur genom styrketräning i maskiner (det har gjorts ngn undersökning någonstans om det). :)
 
Vad är en gammal häst? 15? 20? 25?Eller vad räknas som en gammal häst?Tror att hästar föds till en viss grundfysik som de i sort behåller hela livet.
Tränar just nu bl.a.en 16 åring och han kändes seg och lite skröplig i början men efter bara 2 måander så känns han som barn på nytt.
Har även en 20 åring som bara blir sämre ju mer jag tränar ( så jag har gett upp det projektet) och jag tränar verkligen LUGNT.
Skillnaderna på dessa individer är förutom 4 år att 16 åringen har ett nervsystem som en gud och en fruktansvärd kropskänndeom meda den äldra hästen har noll kännedom om sig själv och sin kropp.Tror därför att det hänger mkt på det, den medfödda förmågan att handskas med sitt system.
 
Misstaget är inte hästens ålder utan ägarens kunskap. En unghäst kan läras sakerna på några pass. Samma med en gamal häst. Att det har gått 20 år innan den rids vettigt har liksom inget med hästens ålder att göra.
Alla som har haft sin häst i årtionden är bovarna, varför har dom inte gjort rätt från början?
Hur man gör har funnits i årtusenden och är inget nytt som har uppståt nu. För den som har velat så har det gått att hitta information. Men få har varit intresserade innan det vart en fluga. Nu när det är inne så ska alla. Rätt märkligt?
 
Näe,inte märkligt, jag tycker att det är bra och positivt, att alla äntligen vill lära sig något.
 
Jag tycker inte att det är konstigt att fler människor finner vägen till kunskap -eller åtminstone medvetenhet om att en viss kunskap existerar- när den är lätt tillgänglig, som är fallet med AR idag, med artiklar, reportage, kurser, clinics, ridresor till Portugal och Spanien mm.
Jag sökte länge efter en systematiserad kunskap som skulle kunna ersätta det hål som uppstod när jag förkastade den ridstil som jag lärt mig genom åren, och som i stort sett stod oemotsagd under 70, 80, och till viss del 90-talet.

Viljan saknades inte hos mig i alla fall, men det är ju mer tillfällighet än något annat att jag köpte en bok om Andalusierns ursprung, uppfödning och utbildning när jag pluggade spanska i Madrid, och för första gången hörde talas om monta a la jineta, och fascinerades av rejoneohästarnas fantastiska samlings- och skolningsgrad, och den lätthet som de utför de samlade rörelserna med.
Detta gjorde mig medveten om att det fanns ett -och troligen flera- sätt att se på ridkonsten som jag inte dittills alls varit medveten om, vilket fick mig att bli alltmer ifrågasättande då någon uttalade en 'sanning' och också fick mig att leta mer aktivt efter ytterligare kunskap.

Det är säkert också så, att man måste få en anledning att ifrågasätta den kunskap man redan besitter för att man ska göra det. Om man tycker att ens häst fungerar kalas, och är övertygad om att man får den bästa prestation ur hästen som den kan åstadkomma, så börjar man inte ifrågasätta metoderna. Det är när det vedertagna inte fungerar som man börjar tvivla, och söka.

Fast om du menar att kunskapen finns INOM oss alla om vi söker den snarare än att den fanns ute i världen hela tiden men ingen brydde sig om att leta, så blir mitt svar istället, att alla inte har den talang, känsla, dedikation, enkelspårighet -och häst! som krävs för att man ska komma på allt på egen hand. Jag har det i alla fall inte. :D
 
Nja, snarare en fråga om mode. Nu vill alla titulera sig AR.
SRS har setts av många men få har reflekterat över det.
 
Jag håller inte med dig om att det skulle handla om mode, iallafall inte i negativ bemärkelse.

När fler får kunskap om något så är det självklart att denna kunskap sprids mycket snabbare och fångar flers intresse än om endast ett fåtal känner till fenomenet.

Hur många av alla de ungdomar, och vuxna för den delen, som rider på landets ridskolor känner till/reflekterar över AR? Kan det kanske bero på att det ridläraren säger är "den sanna läran" och varför ska man då leta efter någon annan "ridstil" som det knappt ens finns tränare till.
(Vet att det finns AR-tränare ute i landet, men såvida du inte har häst och transport och är beredd att köra en oftast rätt lång sträcka så kommer du inte att kunna få några lektioner av dessa.)

Det är trots allt så att det är just dessa personer som går och rider på ridskola som sedan köper sin första häst och som ska hitta en tränare. Och vem är det då man tänker på i första hand? Jo den/de som stått för sanningarna tidigar...

Så det är väl bara jättepossitivt om det går "mode" i AR, på så sätt får ju fler upp ögonen och fler hästar få chansen att leva väl och bli gamla.

Känns lite småaktigt att grymta om att -ja det passade minsann inte tidigare men nu går det helt plötsligt bra för att det blivit modernt.

Sent ska syndan vakna.... men bättre sent än aldrig....
 
Mitt sto började jag utbilda enligt AR när hon var 20år. Hon har inte varit så mycket riden vanlig dressyr, hon går nämligen aldrig med på något som inte är bra för henne.. :devil: Hennes tempo passar inte heller den ridningen.

Under de här två åren har hon ändrat sitt steg, sin balans, kroppsuppfattning, koordination och mycket annat (även ökat tempot). Gamla spänningar som hon haft har börjat släppa nu å hon har plötsligt blivit elitgymnast! :rofl:

I början tog vi det väldigt långsamt för att hon skulle hänga med fysiskt och psykiskt. Det var böjning och lite öppna i långsaaam skritt och trav det första halvåret. Sen ökade vi till slutor och andra övningar. Nu är det tramp, galopp å skolor till höger å vänster och hon blir bara yngre å yngre!!
 
Ja, jag förstår vad du är ute efter, för jag har också sett SRS och inte alls reflekterat över att det var något jag skulle kunna hålla på med med min häst, men jag har två anledningar som jag kan tänka mig bidrog till att jag inte gjorde kopplingen till min egen ridning:

1) att man bara har sett den 'färdiga produkten' och den var så långt ifrån vad jag kunde göra med min häst att jag liksom inte kunde se en väg dit.
och
2) att man inom 'tävlingsdressyren' och 'ridskoleridningen' lite föraktfullt talade om skolorna över marken som cirkuskonster, och jag därför inte förstod att jag såg de översta stegen på en genomtänkt utbildningsgång.

Jag håller ju på att ta de allra första stegen på den trappan med mina två hästar (16 och 19 år), men kunde inte ens ha gjort det utan att först ha förstått sammanhangen i den klassiska/ akademiska/ barocka (eller vad man nu vill kalla den) utbildningstrappan. Jag behöver ha hela bilden klar för mig teoretiskt för att kunna börja tillämpa den praktiskt, annars vet man inte vad man strävar mot, och då blir man helt beroende av att ha en tränare som instruerar.

Vad gäller trådens originalämne, så ser jag inga som helst hinder för att börja rida sin häst efter detta system vid hög ålder, tvärtom!
 
Förlåt ett surt påpekande, men när du skriver att hon aldrig gått vanlig dressyr, eftersom hon inte går med på något som är dåligt för henne, så bevisar det bara att du själv inte behärskat dressyren. Denna övertro på akademisk ridning får mig att bli lite smått irriterad. Det är jätteroligt att så många hittar träningssätt som passar dem, men det finns inga genvägar till god ridning.
 
Åter till musklernas åldrande. Händer det verkligen ingenting kvalitetsmässigt med musklerna på en gammal häst? Nybildas muskelceller lika snabbt som när de var unga? Läker eventuella småskador lika snabbt? Har musklerna lika snabb återhämtning som på en ung häst?
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
756
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 327
Senast: JohannaB
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
418
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 933
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp