Utbildad hovslagare eller annan mycket kunnig människa, hjälp!

Sv: Utbildad hovslagare eller annan mycket kunnig människa, hjälp!

Jag underhållsverkar mina hästar själv & det funkar jättebra.
(har barfotametoden som utgångsläge)

Men jag anlitar en nyutbildad (1 år) traditonell hovslagare också.
Han är superbra & när vi jämförde våra verkningar så ligger de väldigt nära varandra i slutresultat. Det som skilde oss åt var höjden på trakten. Han ansåg att det blev alldeles för stor belastning på djupa böjsenan att verka med så låga trakter som jag gjorde.

Han är även jättebra på att förklara & visa allt han gör. Lägger ner otroligt mycket arbete på att få fina fungerande barfotahovar efter de förutsättningar som finns.

Jag är som sagt var supernöjd med min hovis "även" om jag också gått helgkurser (flera stycken) för att UNDERHÅLLSVERKA.

Ser det som självklart att man anlitar en BRA utbildad hovslagare/hovvårdare för att regelbundet kolla upp att allt är som det skall. :)

Vilken otrevlig ton man kan ha här då?

Allt jag ville veta med denna tråd var hur man lär ut verkning på skolan då jag inte kan hitta det någonstans på nätet.
För jag vill veta vad som skiljer sig på de olika verkningarna, då jag blivit allt mer intresserad av hovarna.

Det var inte meningen att vinkla tråden år något håll: innan en barfota verkare tog hand om hästarnas hovar har jag haft traditionella hovslagare i ca 20 år.

Har ingen möjlighet till att lägga ut bilder(krävs ju då en fungerade digitalkamera). Utan du får tro mej. Min man sa att han enbart använde sig av tången så det är klart att det blir ojämt.

Desperat:confused: Menar du att jag tog ut en "vanlig hovis"??
Isådant fall kan jag upplysa dig om att min barfota verkare flyttat 50 mil bort.

Låter ju underbart en sådan hovis vill jag oxå ha:d
Var hittar man sådana??:D

Hej. jag tror faktiskt att utbildningen i sig är riktigt bra och genomgående men sen är det ju som några här redan har påpekat: det är ingen garanti för att personen sedan utför ett bra jobb.

Jag menar det är ju detsamma med t ex läkare, tandläkare, hårfrisörer, ja, vad som helst - you name it - vissa är helt enkelt urkassa! :devil:

Skillnaden är bara att om min läkare, tandläkare, hårfrisör etc etc gör ett skitdåligt jobb så kan jag för det mesta välja och vraka och gå till någon annnan nästa gång. Det kan man inte alltid när det gäller hovisarna. På vissa platser är det ont om dem och framförallt är det ont om de duktiga och kompetenta.

Vilken otrevlig ton man kan ha här då?

Då ska jag omgående be att få be om ursäkt till dig om du uppfattade mig otrevlig. Förlåt...:crazy:

Jag ska bara ta ett par meningar ur sitt sammanhang från ditt startinlägg för att du ska förstå bättre hur din tråd uppfattas. Är du me???
------------------------------------------------------

Har precis haft en utbildad hovis här och det såg verkligen fult ut.
Hästarna är verkade nu ett par gånger tidigare av en barfotaverkare.

------------------------------------------------------

Sedan är det ju jättebra att det inkommit andra inlägg där det klart framgår att skillnaden inte är så stor även om vi utbildade hovisar inte ser oss blinda på själva hoven utan tar hänsyn till hela hästens extriör,skelett senapparatur då vi ofta jobbar med presterande hästar och deras framtida hållbarhet.

Fysiologisk skoning eller verkning har i grunden hovens statiska o dynamiska opimala fria överrullningspunkt som utgångs läge.

Du som har tillgång till en helgutbildad naturverkare,, fråga gärna var denna fria överrullnings punkt sitter i hoven och återkom med svaret.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 228
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 870
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 718
Senast: bellala
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var... 2 3
Svar
44
· Visningar
12 999
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka