Sv: Utbildning i hästhållning
Läs så mycket du bara orkar tex Hästfocus, Ridsport brukar vara rätt intressanta och lärorika artiklar och reportage. Sen finns det bra böcker som Hästens utfodring, Håll hästen frisk och filmer. Så har jag lärt mig rätt mycket och även här på buke har jag nog lärt mig ännu mer, speciellt om foder och sadlar.

Tror nog buke är det ställe jag lärt mig mest och fortast! Sitt och läs igenom olika trådar en hel dag!
På ridskola lärde jag mig inte så mycket merän ridningens grunder. Men fick en riktig kunskapsbomb när jag blev medryttare och ännu mer när jag skaffade egen häst. Ibland begår man misstag men dem lär man sig av (förhoppningsvis, vissa gör inte det har jag märkt

) men det är alltid hästen som får lida av dem. Men man blir aldrig fullärd och misstag gör man. Men man kan förhindra många av dem om man lär sig och är villig att lära sig.
Jag kände också som dig och var väldigt tveksam till hästköp, jag kände att jag inte kunde tillräckligt. Men sen dök ett gyllene tillfälle upp. Det kom en tant till stallet jag var medryttare på och bönade nästan stallägaren om hon visste nån som kunde ta hand om hennes pensionerade tävlingshäst. De hade inte tid och plats mer och han bara gick och skrota. De var hennes egen uppfödning och hon ville att stallägaren skulle köpa han eller nån nära vän som hon kände väl annars ville de avliva han. Men de tyckte det var synd då han bara var 15 år och pigg och glad, men de kunde inte ge han den uppmärksamhet han fötjäna längre.
Så då kunde jag inte säga nej, det kändes rätt direkt och det var "min" häst kände jag när jag hörde hon prata med stallägaren.
Har haft han i 2½ år nu och vi passar som handen i handsken. Underbar häst och jag har aldrig lärt mig så mycket som när jag skaffa egen häst.