Utbildning i sadelutprovning

G

Goldi

Är det någon som vet hur och var man kan utbilda sig i sadelutprovning ? :)

Sv: Utbildning i sadelutprovning

Svenska Sadelmakarnas Branschorganisation utbildar vet jag, sen finns det en organisation till som jag inte minns namnet på :o de är dyrare men bättre skulle jag tro.
Sök på internet :idea:
Lycka till!

Hej!

Det finns 2 utbildningar:
SBO (Sadelmakarnas Branchorganisation) och NSK (Nordiska sadelmakarkåren).
Skillnaden på dessa kurser är stor. SBO har en 2-dagars genomgång, där man sedan får lova att följa de anvisningar som getts på kursen, och sedan får man sitt diplom.

NSK har 4-dagars utbildning, som avslutas med en heldags examination, som man måste klara för att bli diplomerad.

Jag är inte speciellt imponerad av det upplägg som SBO har.
Dom har diplomerat en hel massa människor som sadelutprovare som över huvud taget inte vet vad dom håller på med. På Sbo's utbildning sker alltså ingen examination, så det ställs inga som helst krav på kunskaper för att bli diplomeraed av dom.

Därför rekommenderar jag dig att gå kursen för NSK istället.

Hug your horses!
/Mike - Hästsadelmakarna på Fredriksdal

Hej!

Det finns 2 utbildningar:
SBO (Sadelmakarnas Branchorganisation) och NSK (Nordiska sadelmakarkåren).
Skillnaden på dessa kurser är stor. SBO har en 2-dagars genomgång, där man sedan får lova att följa de anvisningar som getts på kursen, och sedan får man sitt diplom.

NSK har 4-dagars utbildning, som avslutas med en heldags examination, som man måste klara för att bli diplomerad.

Jag är inte speciellt imponerad av det upplägg som SBO har.
Dom har diplomerat en hel massa människor som sadelutprovare som över huvud taget inte vet vad dom håller på med. På Sbo's utbildning sker alltså ingen examination, så det ställs inga som helst krav på kunskaper för att bli diplomeraed av dom.

Därför rekommenderar jag dig att gå kursen för NSK istället.

Hug your horses!
/Mike - Hästsadelmakarna på Fredriksdal

Men hur får man tag i NSK????

Har försökt. Hittar ingen hemsida, ingen mailadress etc

Så hette de ja :idea:
Och jag håller med, fast faktiskt fick vi göra ett examinationsprov dag 2 :angel:
Men NSK skulle jag helt klart satsa på om jag skulle hålla på och sälja bomsadlar, det är jäkligt svårt att få till det rätt och jag tycker man behöver en gedigen utbildning för det.

Däremot kan jag tycka att varje hästägare borde gå en kurs motsvarande den som SBO fixar. Så man får en bättre bild av problem osv. :idea:

OK tack för tipset, ska undersöka närmare. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har... 2
Svar
27
· Visningar
3 343
Senast: Elise4321
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
863
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år... 2
Svar
25
· Visningar
3 983
Senast: fio
·
Hästmänniskan Hej, jag vill ha en egen häst men jag vet liksom inte hur jag ska kunna få min pappa att gå med på att köpa häst. Är det någon som vet... 2
Svar
35
· Visningar
2 911
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form