Utbildning travhästskötare

F

Filippa

Hejsan!

Har funderat lite på att utbilda mig till hästskötare inom travet, och har då börjat kolla upp lite olika utbildningsplatser. Vad jag kan se är det Wången och Öknaskolan som erbjuder denna yrkesutbildning. Själv går jag på ett "vanligt" gymnasium och läser natur och inte ett naturbruksgymnasium där jag hade fått en hästskötarexamen. Det jag såg när jag tittade lite närmare på dessa skolor är att Wångens utbildning är på 20 veckor, medan Öknaskolans är på 80 veckor. På Öknaskolan ingår även 26 veckors praktik, vilket det inte gör på Wången.

Är det någon som är lite insatt i det här ämnet som kanske har gått på Wången, Öknaskolan eller på något annat ställe där den här utbildningen finns, som kan berätta lite om vad ni tyckte om utbildningen och så? Tyckte ni att den var tillräcklig för att kunna söka er ut i travvärlden och jobba t ex? Skulle verkligen vara kul och intressant att få höra!

Tack på förhand!
 
Sv: Utbildning travhästskötare

Hej! Jag går på travinriktningen på Öknaskolan. Jag är nöjd med utbildningen och vi får en jäkla bred grund. Det är allt från avel, fölhantering, anatomi, foder och såklart körning. Och praktiken är jättebra! Meningen är att när jag är klar så kan jag börja jobba direkt, och det är mer eftertraktakt än utan utbildning. och många får jobb direkt om man sköter sig. :) Och det är väldigt bra lärare & tränare. Kom förbi någon dag och prova på. :laugh:
 
Sv: Utbildning travhästskötare

Tack så mycket för svaret! :) Hur är det med boende och sådant? Ni som läser till hästskötare får väl inte bo på skolan, eller har jag missuppfattat det?
 
Sv: Utbildning travhästskötare

Jo det finns ett vandrarhem på skolan som man kan få bo på om man vill. Sen så finns det 2 st små stugor som Anette Palm (som äger själva stallet och ansvarar för hela utbildningen) hyr ut på sin egna mark. Själv så hyr jag och en annan tjej i klassen en större lägenhet tillsammans som är delat på ett stort hus av Anette. Så boende finns alltid. ;)
 

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Hejsan! Har funderat lite på att utbilda mig till hästskötare inom travet, och har då börjat kolla upp lite olika utbildningsplatser...
Svar
0
· Visningar
972
Senast: Filippa
·
Hästmänniskan Förvirrad! :crazy: Jag vill jobba med hästar efter gymnasiet trots att jag går en samhällsvetenskaplig linje med inriktning media...
Svar
3
· Visningar
3 437
Senast: Sprettan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp