Hästskötarexamen, icke-gymnasiala utbildningar mm.

Sophia_

Trådstartare
Förvirrad! :crazy:
Jag vill jobba med hästar efter gymnasiet trots att jag går en samhällsvetenskaplig linje med inriktning media, och alltså inte har studerat något som helst häst-anknytet.

Har suttit och surfat runt hela kvällen och börjar fundera på det här med hästskötarexamen. Måste ju vara en stor fördel/merit om man vill jobba som just hästskötare! MEN, jag har ju ingen utbildning. Hittade då på Hästsportens folkhögskola, Strömsholm att de har "distanskurser" i Hästkunskap med fem träffar à 2 dagar. Har någon gått denna? Vad har ni att säga om detta alternativ? Tror ni att jag överhuvudtaget kommer in eftersom jag inte har ngn hästanknyten utbildning bakom mig, men väl flera år av hästskötsel på privat nivå?! :confused:

Hittade även en ridskola/hästcenter vad man nu skall kalla det för som hade 18- och 38-veckors utbildningar med mål att ta hästskötarexamen i slutet, men kostanden för dessa var 20.000 resp 38.000 kr och herregud, det har jag inte råd med! Ovan nämnda utb på Strömsholm skulle kosta 3.100 exkl. studiematerial. Hur kan det vara så stor kostnadsskillnad?

Jag undrar även (åter igen) ang. praktikplats. Vad är egentligen syftet med dessa? Alltså, meningen är ju att man genom praktik ska LÄRA SIG om yrket hästskötare till skillnad från hästskötarjobb där man bara ska arbeta, helt enkelt. Tar praktikplatserna, de HYN-godkända t ex, emot icke-utbildade? Jag har fått intrycket av att praktikplatserna är till för de som är/håller på att utbilda sig till hästskötare och som vill få lite mer praktisk erfarenhet innan de ger sig ut på arbetsmarknaden. Eller? :confused: Kan jag ansöka om praktik t ex?

Och är en hästskötarexamen ens nödvändigt om jag "bara" vill arbeta som hästskötare, så länge jag känner att det är roligt och inte har så stora krav på att få rida, osv? Jag VILL ju gärna gå utbildning för att lära mig, det är ju intressanta saker det handlar om, men är det kanske att kasta pengarna (och tiden) i sjön?
 
Sv: Hästskötarexamen, icke-gymnasiala utbildningar mm.

Det beror väl på att Strömsholm får stadsbidrag för lärarkostnaderna och inte den andre. Köps kursen upp av tex Af blir ju kostnaden högre. Meningen med den dyrare kursen är ju att man ska söka studielån. Om du kommer in på distanskursen eller ej beror nog på hur många som söker den...det enda som krävs är ju att man är minst 19 år samt vana vid häst och utfodring. Praktik kan du söka, men då får du inga pengar...dvs pengarna måste du finansiera i hop på egen hand.

Ärligt talat tycker jag det är fruktansvärt dåligt med hästskötarkurser som leder till en exsamen. Vart finns alla kurser undrar jag ??
 
Senast ändrad:
Sv: Hästskötarexamen, icke-gymnasiala utbildningar mm.

Du kan klara av att bli diplomerad hästskötare genom att läsa böcker;) Jag gick hästhållning och våran utbildning var skitdålig och vi lärde oss helt fel saker.

Själva provet kostar 1.000kr och det får alla göra. Det är både teori och praktik. Prov i skötsel, foder, hälsa o.s.v och sen ska man kunna motionsrida 2 olika hästar, kunna ridvägarna, kunna linda ben och knoppa på 15 minuter och kunna korrekt visa häst vid hand.


Att man får praktik är för att vid praktik ska du lära dig och du får inte begära lön men ta i mot det om du vill. Många stall tar imot praktikanter på 1 år, dom sparar hundratusentals kronor på det än att anställa någon med riktig utbildning!

Praktik kan du få via arbetsförmedlingen om du inte kan få jobb, då betalar arbetsgivaren 3.000kr till arbetsfömedlingen i månaen sen betalar de ut en lön till dig.

Pmm, som gick gymnasie med inriktning hästhållning, är diplomerad hästskötare och ungomsledare, men jobbar som slaktare för det inte finns några jobb som kan betala ut en riktig lön och ha riktiga avtal.

(Kan tillägga att i min klass var vi 24st, 1 har ett riktigt hästjobb med rätt lön osv, 2 jobbar som slavar för det är kul utan lön ipricip, 1 går hippologen och resten jobbar inom något HELT annat)
 
Sv: Hästskötarexamen, icke-gymnasiala utbildningar mm.

Om du är beredd på att flytta utomlands så kan jag tipsa om denna utbildning: Yrkesinstitutet Sydväst

Den är avgiftsfri, ger en trevlig grund att bygga sin yrkeskunskap kring och det fanns en tjej från Stockholm där då jag gick den. PM:a om du vill veta mera!

Om du vill jobba som hästskötare utan att ha gått en utbildning, tror jag att det fungerar lika bra. Då ska du bara se till att hitta en vettig stall att jobba på där du lär dig något och inte bara behöver mocka skit! Se till att du har en möjlighet att även utvecklas inom det område som är ditt (t.ex. hopp/dressyr/trav). Det lönar sig att söka sig ett tag utomlands och jobba. Jag har själv jobbat ett tag i Frankrike genom de kontakter jag fick i skolan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Långt! Jag lämnade iväg en häst för utbildning under hösten och vintern. Tanken var att han skulle utbildas och och matchas för...
Svar
18
· Visningar
2 296
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 109
Senast: Lavinia
·
F
Hästmänniskan Hejsan! Har funderat lite på att utbilda mig till hästskötare inom travet, och har då börjat kolla upp lite olika utbildningsplatser...
Svar
0
· Visningar
969
Senast: Filippa
·
F
Trav Hejsan! Har funderat lite på att utbilda mig till hästskötare inom travet, och har då börjat kolla upp lite olika utbildningsplatser...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: jenny20
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp