Utbildningsritt 11/10

jenniealba

Trådstartare
Hej! Jag är en hobbyryttare/skogsmulle i Skåne med distansdrömmar & jag funderar på att vara med på utbildningsritten i Hovdala 11/10. Skulle gärna vilja ha lite tips & råd från er distansare både när det gäller förberedelser inför ritten samt vad man ska tänka på under själva "tävlingsdagen".
Min häst är ett 10-årigt sto, vi rider ut flera gånger i veckan i alla gångarterna & i varierande terräng/på olika underlag. Hästen är pigg & positiv & jag upplever att hon har rätt så bra kondition. Stort tack på förhand.

Min häst & jag på Revingehed:

16799_1249496927.jpg

Sv: Utbildningsritt 11/10

Hej!
Vad gäller träning så är din häst nog väl förberedd för en ritt på två-tre mil om du tränar som du gör nu. Testa gärna att vara ute flera timmar någon gång, spelar ingen roll hur lång sträckan blir eller om ni bara skrittar. Tänk på att du under utbildningsritten bestämmer ditt eget tempo - så du behöver inte rida i ett högre tempo än vad hästen är van vid!

Till tävlingsdagen då är mina tips;
Ta med vatten och hö till hästen, lite morötter och annat gott. Täcke att ha på i pausen om det är kyligt, svamp att svalka med innan pulsning osv.
Sköna ridkläder och skor. Om du har säkerhetsstigbyglar får du rida i gympadojor, det gör jag = jättebekvämt.

På Hovdalaritten, eftersom det är en utbildningsritt, hålls en genomgång innan start så att du får veta hur det går till i "veterinärgrinden", och allt man behöver veta för att deltaga i en distansritt. :)

jag har inga fler tips direkt än vad limona gett kan bara säga att jag hoppas du kommer till ritten, jag ska dit med ett litet gäng hästar och hoppas det blir många deltagare. är det något speciellt du undrar över så vet jag att där är massor av folk som gärna hjälper till (inklusive jag;))

Tack för svaret! Det låter ju bra. Vilka stigbyglar räknas som säkerhetsstigbyglar i distanssammanhang? Är det bara de med "korg" framtill eller?

Alla säkerhetsstigbyglar, även de med gummiband på sidan och de "australienska" - alltså de svängda. :)

Nu blev jag nyfiken, vart går denna träningsritten? Vilken klubb anordnar den?

Jag och min dotter är också jättenyfiken på den ritten.Vi har inte provat på distans förrut men vi tänkte att anmäla oss med två Haflinger .Får man rider i westernutrustning?
Måste vi ta med vatten? Får hästarna vatten under ritten? Vi rider bara den 20km sträckan.

DSC00088.jpg
[/IMG]

Åååh vad kul att det kommer så många! Ska själv dit med min welsh, då vi var med i sommras på 12 km, så ska vi ta 20 km denna gången! Wiiie! :D

Det går utmärkt att rida i westernutrustning.

Under ritten klarar sig hästarna utan vatten om ni rider 20 km, men de vill kanske dricka efter eller i pausen. Det finns ett kar med dricksvatten för hästar på Hovdala, (vid start/ mål) men en del hästar är känsliga och vill bara dricka vatten hemifrån. Där känner ni ju era hästar bäst!

Tack för svaret!:bow: Nu har vi anmäld oss :bump:
Hur många av er rider in klass 1 eller klass 2?

Jag hittade info om den utbildningsritt på anslagstavlan i ridskolan och där stod det att man kunde anmäla sig till två klassar, klass 1 - 30km och klass 2 20km :)

Hej! Jag är en hobbyryttare/skogsmulle i Skåne med distansdrömmar & jag funderar på att vara med på utbildningsritten i Hovdala 11/10. Skulle gärna vilja ha lite tips & råd från er distansare både när det gäller förberedelser inför ritten samt vad man ska tänka på under själva "tävlingsdagen".
Min häst är ett 10-årigt sto, vi rider ut flera gånger i veckan i alla gångarterna & i varierande terräng/på olika underlag. Hästen är pigg & positiv & jag upplever att hon har rätt så bra kondition. Stort tack på förhand.

Ett litet tips är att ha med många ombytes kläder till en tävlig. Jag brukar ha ett helt ombyte= trosar, strumpor, strumpbyxor, rid byxor, sport-bh och tröja/or och skor till varje slinga! och sen varma mjuka-rena-torra kläder att åka hem i!!

Erika K

Liknande trådar

Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 979
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara... 2
Svar
24
· Visningar
5 147
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025