Utbruten: Gruvnäring

Då är det ändå i Sverige där vi har miljölagar.... så jag vill inte ens tänka hur det ser ut i gruvindustri (och ädelstensindustri) i länder där det inte finns miljölagar. Eller människors rättigheter efterlevs.

Enligt min erfarenhet har det stramats upp hur reglerna följs efter Blaiken (med reservation för att jag inte jobbat med gruvor direkt).

Branschen förlorade ett stort förtroendekapital efter Blaiken. Jag drar mitt lilla strå till stacken när jag är ute i fält och pratar med markägare/sakägare för att bygga upp det kapitalet igen.
 
Enligt min erfarenhet har det stramats upp hur reglerna följs efter Blaiken (med reservation för att jag inte jobbat med gruvor direkt).

Det är ju toppen i så fall. Hittade en artikel om en utredning om miljölagar, ekonomi och druvdrift som skulle presenteras för regeringen i juni 2018, men hittade inte själva utredningen så den kanske är försenad. Men i den skulle det finnas förslag till lagändringar så det kanske är så att NU kommer det hända något.
 
Vet du, jag orkar inte argumentera med dig längre. Jag har medgett att min bransch inte är utan problem och att vi naturligtvis måste följa gällande regler och att dessa regler naturligtvis ska vara under löpande revidering. Det är dock en politisk fråga som jag inte kan påverka. Men vad är alternativet? Lägga ner vår tillvaro som den ser ut idag? Inga vindsnurror, inga telefoner, inga datorer, inga bilar, inga tåg etc. Ingen av de sakerna går att tillverka endast av återvunnet material, det behövs nyproducerat material. Den där artikeln är inte neutral någonstans. Jag anser inte att artiklar som endast är pro gruvor är bra heller, oavsett vad det gäller vill jag se balanserade artiklar.

Du väljer naturligtvis vem du vill tro på men min erfarenhet på plats är att svenska gruvor har till största delen svensk personal.
Nej och jag har varit ganska tydlig också, och hade inte tänkt fortsätta diskussionen innan ditt förra inlägg.

Dvs jag tycker också att Sverige ska se över branschen och se till att vi får intäkter av den och så lite skador som möjligt. Vilket är hela min argumentation och där jag till och med skrev att vi har mycket liknande åsikter.
 
Det är ju toppen i så fall. Hittade en artikel om en utredning om miljölagar, ekonomi och druvdrift som skulle presenteras för regeringen i juni 2018, men hittade inte själva utredningen så den kanske är försenad. Men i den skulle det finnas förslag till lagändringar så det kanske är så att NU kommer det hända något.
Fanns med bland valfrågor också. (mitt parti är de enda som inte vill göra någonting alls. )
 
Kan tillägga att jag bor mitt i Bergslagen i mitt egna lilla paradis. Kommer någon och vill borra på min mark säger jag ja och skulle det bli fråga om en gruva kommer jag att gråta blod när jag lämnar mitt hem men jag kommer inte att protestera.

För att fortsätta på ett annat OT:D

Hur funkar det? Säg att jag har ett hus och så vill någon gräva en gruva, vad händer då?
 
Jag kan kanske förstå att gruvor behövs, men det som görs mot naturen är helt galet. Man förstör naturen totalt enligt mitt sätt att se det.
 
För att fortsätta på ett annat OT:D

Hur funkar det? Säg att jag har ett hus och så vill någon gräva en gruva, vad händer då?

Först så måste man skaffa ett undersökningstillstånd (det som förr hette inmutning). Sedan gör man geologiska undersökningar på området (med godkända arbetsplaner och ev terrängkörningstillstånd). Om det visar sig att det finns en brytvärd fyndighet ansöker man om koncessionsrätt. I det läget måste man ha gjort en grundlig MKB, miljökonsekvensbeskrivning.

Om allt klaffar och det blir aktuellt med en gruvstart har markägaren två val. Antingen säljer man sin mark till gruvbolaget eller så fortsätter man äga den och får en liten del av värdet per år (en blygsam summa). I det senare fallet får man åter tillgång till sin mark efter att brytningen är gjord och marken återställd (eller i de flesta fall ens arvingar då eftersom en gruva i allmänhet drivs rätt många år).
 
Jag kan kanske förstå att gruvor behövs, men det som görs mot naturen är helt galet. Man förstör naturen totalt enligt mitt sätt att se det.

Jag förstår din synvinkel... men samtidigt är det svårt att inte påverka naturen med mänsklig aktivitet (det ligger ju lite i sakens natur). Sedan anser jag att det är skillnad på att se problemen med gruvdrift och verka för att det finns tillräckliga regler jämfört med aktivister som går in för att sabotera och som jobbar genom att hota. Det är inte roligt att jobba under hot om sabotage som drabbar en personligen (jag kollar som sagt bilen innan jag kör iväg om den stått obevakad när jag jobbar).

En gruva är något stort (i allmänhet, det finns små gruvor också) och speciellt om det är ett dagbrott vilket gör att den förändring som blir är dramatisk. Men samtidigt, det är inte vackert när för många djur betat och trampat ner ett område heller. Även det tar lång tid och är svårt att återställa om det sker i skogsmark.

Som geolog har jag också lite svårt att se på det som att man förstör naturen (men ja, jag är väl medveten om att min åsikt är färgad av mitt yrke). För mig är ett dagbrott inte bara en gruva för ekonomisk vinst, man har också tagit fram berget så vi får en chans att se hur otroligt vackert det är. Vägskärningar är samma sak för mig.

Sedan är jag som sagt medveten om de risker som finns med gruvbrytning, jag är inte naiv eller har yrkesskygglappar, men på det stora hela är en gruva och varphögar vackra för mig. Det är inte ovanligt att jag stannar till när jag jobbar och bara njuter av skönheten och komplexiteten hos berget framför mig.
 
Även vägbyggen gör en stor miljöåverkan men jag har inte sett någon som någonsin har klagat på att svenska myndigheter bygger ut vägarna däremot en hel massa frustration (jag ska inte säga gnäll fast det är det ibland) att bensinen är så dyr pga att de ska väga upp en del av den miljöåverkan. Eller att man ska sluta köpa mobiler/plattor eftersom de är beroende av råmaterial som inte finns i Sverige om man inte använder gruvor. Eller för den delen kläder från H&M trots rapporter om hemska arbetsvillkor.

Skillnaden är gruvbrytningen sker i andra länder eftersom det är billigare och som sedan kritiseras av Sverige för sin miljöpolitik. Det var det här med hyckleri.

För att gå OT av OT av den gamla trådens OT, köp en svensk silverring med bergskristall om ni vill vara miljövänliga och använd en svensk designer om ni vill ge arbetstillfällen till svenskar. Eller för den delen, beställ hos en av de otroligt skickliga guldsmeder som flytt till Sverige från Irak eller Syrien.
 
Ett stort problem som jag ser med svensk gruvdrift är att mycket av de intressanta mineralerna ligger på samernas marker. Sverige har i århundraden behandlat samerna som skit genom att stjäla deras land, deras kultur, deras språk osv. När man äntligen börjar försöka förbättra situationen en aning så förstör man det lilla lilla man byggt upp och låter stora företag förstöra den mark de får bruka på nåder för att skapa en handfulla arbetstillfällen under en begränsad tid.
I mina ögon är gruvnäringen i Sverige en förlängning av det som pågått så länge och så länge staten fortsätter med det så kan vårt land inte lägga sig i och klaga på hur andra länder kränker sin urbefolkning.
Jag kan se det nödvändiga med gruvor men som det sker nu har fått mig att avsky dem.
 
Som geolog har jag också lite svårt att se på det som att man förstör naturen (men ja, jag är väl medveten om att min åsikt är färgad av mitt yrke). För mig är ett dagbrott inte bara en gruva för ekonomisk vinst, man har också tagit fram berget så vi får en chans att se hur otroligt vackert det är. Vägskärningar är samma sak för mig.

Sedan är jag som sagt medveten om de risker som finns med gruvbrytning, jag är inte naiv eller har yrkesskygglappar, men på det stora hela är en gruva och varphögar vackra för mig. Det är inte ovanligt att jag stannar till när jag jobbar och bara njuter av skönheten och komplexiteten hos berget framför mig.

Det här är så häftigt med Buke, tycker jag. Det har så många gånger hänt att jag läst något här som har förändrat mitt sätt att tänka, men jag har nog aldrig märkt det så tydligt förut. Så där har jag verkligen aldrig sett det förut, men det är ju jätteintressant. Det är ju inte mindre natur för att man har tagit fram berget i dagen, så att säga. Det måste jag fundera på ett tag!

Det är lite samma med naturvård och kulturarvsvård i allmänhet (jag är engagerad i hembygdsrörelsen). Vi vill ju bevara saker som de var förr, men frågan är ju VILKET förr vi vill bevara. Det finns en ö här som är naturreservat och som delvis ska "återställas" så en del av skogen ska tas ner för att skapa betesmarker. Det är ju bra, för det växer igen annars. Men om man ser bilder från början av 1900-talet så fanns det ju INGEN skog på ön. Den planterades för ca 70 år sedan. Vilket förr är det vi vill ha, och vilket är det mest naturliga? Nu måste jag dricka kaffe och fundera lite ;)
 
Det här är så häftigt med Buke, tycker jag. Det har så många gånger hänt att jag läst något här som har förändrat mitt sätt att tänka, men jag har nog aldrig märkt det så tydligt förut. Så där har jag verkligen aldrig sett det förut, men det är ju jätteintressant. Det är ju inte mindre natur för att man har tagit fram berget i dagen, så att säga. Det måste jag fundera på ett tag!

Det är lite samma med naturvård och kulturarvsvård i allmänhet (jag är engagerad i hembygdsrörelsen). Vi vill ju bevara saker som de var förr, men frågan är ju VILKET förr vi vill bevara. Det finns en ö här som är naturreservat och som delvis ska "återställas" så en del av skogen ska tas ner för att skapa betesmarker. Det är ju bra, för det växer igen annars. Men om man ser bilder från början av 1900-talet så fanns det ju INGEN skog på ön. Den planterades för ca 70 år sedan. Vilket förr är det vi vill ha, och vilket är det mest naturliga? Nu måste jag dricka kaffe och fundera lite ;)

Ja, alltså... jag och mina kollegor blir ledsna när vi dragit ut i skogen för att kolla på någon intressant gammal gruva med varphögar och allt har växt igen :( ;) Det har hänt mer än en gång, jag åker alltså runt och letar upp gamla gruvhål på fritiden för jag tycker det är roligt :D

Sedan är faktiskt gruvdriften en stor del av vår arbetarhistoria också, något jag anser vi ska värna om så den delen inte glöms bort. Mina förfäder var valloner som jobbade i gruvorna och som smeder. Jag är glad och stolt över deras värv och tycker det är lite roligt att jag som deras ättling fortsatt på den banan. Min pappa var mestadels bonde men uppvuxen här i Bergslagen och var väldigt stolt över mitt yrke. Han brukade ta fram några av bitarna med borrkärnor jag har och visa för sina vänner vad hans dotter håller på med.
 
Ja, det är ju verkligen en del av vår historia och viktigt att bevara! Och perspektivet att det är bättre att ha gruvdriften här än i länder där det inte alls fungerar är ju också en tanke jag inte tänkt förut. Men det är ju så det är med allt, känns det som; att man vill att saker ska finnas, men det får inte finnas för nära en själv. Hm. Jag har fått lite att tänka på. Genom att bara slööppna en tråd om gruvdrift; något jag aldrig ens reflekterat över förut :D
 
Ja, det är ju verkligen en del av vår historia och viktigt att bevara! Och perspektivet att det är bättre att ha gruvdriften här än i länder där det inte alls fungerar är ju också en tanke jag inte tänkt förut. Men det är ju så det är med allt, känns det som; att man vill att saker ska finnas, men det får inte finnas för nära en själv. Hm. Jag har fått lite att tänka på. Genom att bara slööppna en tråd om gruvdrift; något jag aldrig ens reflekterat över förut :D

Praktiskt taget allt du har omkring dig där du sitter nu skulle inte finnas om det inte fanns gruvor. Det tål att att tänka på...

Jag är väldigt ödmjuk inför den delen av mitt jobb, att vad jag gör kan påverka väldigt många människor (på gott och ont givetvis).
 
Det här är så häftigt med Buke, tycker jag. Det har så många gånger hänt att jag läst något här som har förändrat mitt sätt att tänka, men jag har nog aldrig märkt det så tydligt förut. Så där har jag verkligen aldrig sett det förut, men det är ju jätteintressant. Det är ju inte mindre natur för att man har tagit fram berget i dagen, så att säga. Det måste jag fundera på ett tag!

Det är lite samma med naturvård och kulturarvsvård i allmänhet (jag är engagerad i hembygdsrörelsen). Vi vill ju bevara saker som de var förr, men frågan är ju VILKET förr vi vill bevara. Det finns en ö här som är naturreservat och som delvis ska "återställas" så en del av skogen ska tas ner för att skapa betesmarker. Det är ju bra, för det växer igen annars. Men om man ser bilder från början av 1900-talet så fanns det ju INGEN skog på ön. Den planterades för ca 70 år sedan. Vilket förr är det vi vill ha, och vilket är det mest naturliga? Nu måste jag dricka kaffe och fundera lite ;)

Vikingatiden? ;) Den är ju väldigt inne just nu.
 
Ett stort problem som jag ser med svensk gruvdrift är att mycket av de intressanta mineralerna ligger på samernas marker. Sverige har i århundraden behandlat samerna som skit genom att stjäla deras land, deras kultur, deras språk osv. När man äntligen börjar försöka förbättra situationen en aning så förstör man det lilla lilla man byggt upp och låter stora företag förstöra den mark de får bruka på nåder för att skapa en handfulla arbetstillfällen under en begränsad tid.
I mina ögon är gruvnäringen i Sverige en förlängning av det som pågått så länge och så länge staten fortsätter med det så kan vårt land inte lägga sig i och klaga på hur andra länder kränker sin urbefolkning.
Jag kan se det nödvändiga med gruvor men som det sker nu har fått mig att avsky dem.

Så mycket plats tar inte gruvdriften att renskötseln störs arealmässigt. Dessutom blir det lite väl NIMBY-syndrom över det hela då renskötseln idag bedrivs genom metallintensiva verktyg som snöskotrar, fyrhjulingar, mobiltelefoner, helikoptrar och lastbilar, var ska råmaterialet från detta komma?
 
Så mycket plats tar inte gruvdriften att renskötseln störs arealmässigt. Dessutom blir det lite väl NIMBY-syndrom över det hela då renskötseln idag bedrivs genom metallintensiva verktyg som snöskotrar, fyrhjulingar, mobiltelefoner, helikoptrar och lastbilar, var ska råmaterialet från detta komma?

Som alltid tror jag på en dialog, båda näringarna får plats. Sedan håller inte alla renskötande samer med Sametinget... jag jobbade med renägande samer i vintras och många av dem hade jobbat i gruvor och hade inte alls problem med gruvnäringen.

Som kuriosa kan jag berätta att det är väldigt vanligt att renarna går ner i dagbrottet i Aitik på sommaren. Det är svalt och skönt där samt väldigt lite av bitande flygfän :D
 
Ett av det allra Största problemen med gruvdrift i det här landet är att jungfrulig råvara premieras framför redan upptagen. Vi har en ofantlig tillgång i våra gamla bränngropar och gamla deponier där gårdagens metaller är nedgrävda. Dock gör staten det omöjligt att ta tillvara på denna redan utbrutna resurs genom att tillse att en deponiskatt åter ska läggas på det i den gamla deponin som grävs upp men som inte i dagsläget kan återvinnas. Därigenom blir det billigare att bryta ny råvara...
 
Om allt klaffar och det blir aktuellt med en gruvstart har markägaren två val. Antingen säljer man sin mark till gruvbolaget

Följdfråga! Hur bestäms priset? I vanliga fall när mark och hus säljs blir det ju budgivning och så bestäms priset av marknaden. Känns svårt när det inte finns någon alternativ att sälja till än gruvbolageT?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp