Ute året runt

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Nadin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 005
N

Nadin

"Min" häst den jag rider är ute året runt på vinter har de skydd att gå in till om det rengnar eller snöar.Hon har täcke och så.... men jag undrar om det är okej att ha ett häst ute året runt??Jag tar in henne innan och efter ridning till stallet,för vila.
Är det några som har sina hästar ute året runt??
Jag blir :( när det är kallt ute och tänker på henne.Fast jag såg det med egna ögon att hon vill inte vara inne i stallet nåt längre stunder.

/Erika

Sv: Ute året runt

Jag har ute våran häst året-runt, och det fungerar jätte bra :)

Du kan ju tänka att vilda hästar är ute året runt i det vilda så det är nog ingen fara när det är kalllt, bra inte hästen är blöt eller svättig.

/Donald duck

det blir lätt att man för över sina egna behov till hästen, men det bästa är om den kan gå ute dygnet runt/året runt tycker jag. stallet är till för oss människor, inte hästarna- de är inga grottlevande djur, de är flyktdjur som vill kunna röra på sig och ha koll på läget. skulle vilja påstå att det är direkt skadligt för hästen att stå inne som de flesta gör idag, de blir stela och fler o fler får problem med luftvägarna.det är min åsikt iaf! =)

Visst kan hästar vara ute dygnet runt även på vintern, tänk bara på att de ska ha tillgång till ligghall med torr och ren liggplats - det räcker inte med skydd mot regn och kyla uppifrån.

/z :)

Hej!
Jag är också övertygad om att det är bättre för hästarna att vara ute året om, rörelsefrihet 24 timmar om dygnet. Mina hästar går på lösdrift och jag kommer inte att stänga in dem i box igen. Den ena hästen hade tidigare ofta svullna ben vilket har försvunnit med frisläppandet. Mvh

Zesel !
De har skydd nån sort "hus" att stå eller ligga i,om de vill
Tack för svarerna :bow: man blir lungnare när man hör att andra har sina hästar ute året runt och att de inte lider för det.

/ Erika

Det låter ju bra, då tror jag de har det mycket bättre än många stackare som står inne störe delen av dygnet!!! :)

Det finns naturligtvis bra och dåliga lösdrifter, men se bara till att de har en torr och varm plats att ligga på och att du själv undviker att släppa ut hästen i kylan om den är svettig utan låter den torka upp med svettäcke.
Så ska du se att det går alldeles utmärkt.
Jag har mina på lösdrift och både de och jag trivs med systemet.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 215
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 292
Senast: lundsbo
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 034
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka