Bukefalos 28 år!

Ute i täckesdjungeln...

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Jag har absolut nada koll på täcken. Ingen prisuppfattning, ingen märkeskoll, ingenting. Det enda jag vet/insett är att marknaden är en djungel.
Efter lite mätande och trixande har jag kommit framtill att min 162 cm heffaklump har 142 cm lång rygg manke-svansrot räknad. Det närmaste jag hittat i storleksväg är 145 cm, men hade storlek 140 cm funnits hade det ju inte varit någon nackdel ;) Han är en Irish Draught-Sport Horse/ID-ISH utan stam/kalla-det-vad-du-vill. Irländare modell halvgrov med, i förhållande till "normala SWBn" i samma storlek, breda och grova bogar.

Det som sökes är en hel täckeskollektion. Bokstavligen. :grin:
1 st vintertäcke (fodrat, tjockt men som inte väger bly)
1 st höst/vårtäcke (vatten och vindtätt, halvtjockt)
1 st sommartäcke (-II- men ofodrat)
1 st stalltäcke (ull eller dylikt)
2 st ridtäcken (ull + polyester-någonting)

Vill helst undvika värsta budgetvarianterna om möjligt, men också, om möjligt, gärna hamna under 10 000 kr för hela kalaset.

Någon som har tips på bra märken och modeller som kan uppfylla mina storlekar och krav? :D
 
Har inga direkta förslag, jag brukar köpa billiga täcken. Främst regntäcken blir en ganska trist förbrukningsvara om de används mycket.

Men jag tror du ska tänka om på storleken, om du inte provat och VET att 145 passar? Min nordis (och kompisens hela flock) drar 155, fast de är i ungefär samma rygglängd som din. 145 funkar på längden, men det når knappt runt bogarna när man börjar stänga täcket. :)
 
Jag har absolut nada koll på täcken. Ingen prisuppfattning, ingen märkeskoll, ingenting. Det enda jag vet/insett är att marknaden är en djungel.
Efter lite mätande och trixande har jag kommit framtill att min 162 cm heffaklump har 142 cm lång rygg manke-svansrot räknad. Det närmaste jag hittat i storleksväg är 145 cm, men hade storlek 140 cm funnits hade det ju inte varit någon nackdel ;) Han är en Irish Draught-Sport Horse/ID-ISH utan stam/kalla-det-vad-du-vill. Irländare modell halvgrov med, i förhållande till "normala SWBn" i samma storlek, breda och grova bogar.

Det som sökes är en hel täckeskollektion. Bokstavligen. :grin:
1 st vintertäcke (fodrat, tjockt men som inte väger bly)
1 st höst/vårtäcke (vatten och vindtätt, halvtjockt)
1 st sommartäcke (-II- men ofodrat)
1 st stalltäcke (ull eller dylikt)
2 st ridtäcken (ull + polyester-någonting)

Vill helst undvika värsta budgetvarianterna om möjligt, men också, om möjligt, gärna hamna under 10 000 kr för hela kalaset.

Någon som har tips på bra märken och modeller som kan uppfylla mina storlekar och krav? :D


Horsewear har 140 cm. Men tänk på att deras storlekar är något stora.
Har du 1200 d i tyget är det mer tåligt och hållbart änn 600d . 3000 mm va pelare är bra.
Mvh
pudlan
 
Är den supergrov över bogpartiet har ju HW även XL för grövre hästar. Kan ju funka speciellt om den inte är så lång.
Bucas har Big Neck som samma lösning, men även det är för tajt för min relativt grova SWB-dam så skulle inte säga Bucas öht till en grov häst. Synd för i övrigt är det bra täcken.

Du får mer ut av mätningen om du mäter bogspets-svans, alltså hästens sida. HW har information om hur du mäter, jag är kass på att förklara :o

Fö har behovet av täcken olika variabler, tex hur ser din stallsituation ut? Kallstall eller varmstall? Har hästarna stalltäcke på vintern? Är det täckesbyte innan utsläpp eller läggs det bara på ett utetäcke över innetäcket?
Vart i landet bor du? Dvs klimatet.
Hur länge går hästen ute?
Är den vårdslös eller har täckesgnagande kompisar eller går ensam?
Torkmöjligheter i stallet?

*Om det är ett kallstall eller att hästarna står med stalltäcke inne på natten och det bara läggs på ett utetäcke ovanpå - då har man mer behov av att bara ha ett skal utanpå stalltäcket, än att köpa regelrätt vintertäcke. Då värmer ju stalltäcket och man kan ha ett tunnare utanpå. Det har fördelarna att yttertäcket torkar snabbare, inte väger bly och att hästen inte blir för varm.
*Timmarna ute avgör hur vädertåliga täckena måste vara. De flesta täcken håller emot snö och regn ett par timmar, men går de ute på lösdrift eller 12 tim i skitväder måste täcket stå emot det mesta.
*Tuffa tag kräver tuffa täcken. Hästar som går ensamma och inte härjar desto mer klarar sig ofta med 600D, men jag undviker att köpa under 1000D eftersom jag tycker det är billigare att köpa hållbara täcken än att byta ut dem varje år...
*Har stallet dåliga torkmöjlihgeter behöver man fler täcken, det är inte ovanligt att det tar 2 dagar att torka ett genomblött täcke. Även om torkrum finns - hur är utrymmet? I samtliga stall jag stått i så har torkrummen varit så underdimensionerade att trängseln där gjort att det ändå tagit 2 dygn att torka ett genomblött täcke.

Jag bodde förr i Mälardalen. Hästen ute 8-19 under täckesperioden. Jag klarade mig med 150g stalltäcke + 50g regntäcke eller 0g regntäcke hela vintern. Tror jag använde mitt vintertäcke 1-2 ggr förra vintern.
Nu bor jag i övre Norrland och min häst har gått på lösdrift. Här har jag haft alltifrån 150g stall täcke + 400g vintertäcke till 250g vintertäcke + 0g regntäcke som skal. Nu har hon 50g i princip dygnet runt.
Har en SWB som är klippt.

Mest behov tycker jag att man har av bra regntäcken, och vettigt under. Då kan man välja om man har vinterfodrat stalltäcke eller tex Back on track eller ylletäcke under för mildare väder. Det är billigare att köpa än vintertäcken, och de är lättare att tvätta, torka och lyfta upp på hästen...

Jag vill slå ett slag för bättre begagnat. Det är dyrt att köpa en hel garderob. Ofta kan man ju köpa nåt som är nytt och sen kan man köpa reservtäcken begagnat. De man använder medan förstahandsvalet torkar osv. Jag har sparat många tusenlappar genom att tänka så.
 
Tack för alla svar, och speciellt ditt långa utlägg @stjarnfrugt ! :)

Hästen bor i södra Mälardalen, vill inte outa mig själv för mycket och därmed inte heller exakt var hästen bor heller. Här varierar klimatet i regel mellan -5 - +25.C. Vet faktiskt i ärlighetens namn inte om vi står i ett kall eller varmstall :eek: Det jag kan säga är att om det är -7 ute så är det ca. 0 inomhus. Är det +10 ute är det +15 inne osv. Runt 5.C varmare än ute alltså! Hästen går i en hage med flera hästar, men inte med någon täckesmarodör. Täcke läggs på kvällen innan, dvs. det täcke man vill ha dagen efter lägger man på kvällen innan. I alla fall jag har inte något speciellt stalltäcke inne, och är av åsikten att "är det mer än ca. +10.C och inte regnigt/dåligt väder behöver hästen inget täcke" (om den inte säg ha jobbat väldigt hårt och är svettig,men i normala fall).
Det är väl det jag kan säga om min täckessituation.

Har tyvärr inga bra exteriöra bilder, men här är den bästa jag kan hitta atm
11178243_683522261771109_8408907629503687751_n.jpg

Finaste ponnyhästen :heart
 
Om de inte får på ett yttertäcke på morgonen så hade jag skippat stalltäcket helt och bara haft ett utetäcke. Men jag tycker det är ett märkligt system. Jag hade inte ens på min häst med ryggbesvär, velat ha tex 250g inne i ett stall där det är flera plusgrader 16 tim/dygn och sedan säg -10 ute vintertid...
 
Klipps hästen på vintern?

Jag tycker han liknar min ena i modellen, som är ca 140 cm enligt samma system som du mätt. Hon har 145 i Shires (som jag för övrigt tycker gör de bästa utetäckena i deras 1680-denier yttertyg) och 140 i HW. Dessutom funkar halvhals bäst med hennes breda bogparti.
 
Jag rekommenderar också att köpa begangnat och sen bara köpa nytt den dagen du står med sönderslitna täcken och ingen affär har öppet utom den allra dyraste. ;) Jag vet inte hur många täcken som har gått sönder här sedan november. Och då är min häst naken såvidare det inte spöregnar eller är kallare än -5. Täcken går sönder även om hästens kompisar normalt inte sliter sönder täckena, men min häst rev t.ex. sönder ett täcke i strimlor genom att klia sig emot ett träd (antar jag i alla fall, täckets kvarlevor hittades hängande i ett träd).

Min häst är någorlunda som din häst i kroppsformen, dock är han väldigt kort i ryggen men jag trodde att 135 skulle räcka (han är även bara 153 i manken), men det blir för trångt. Så han kör 145 i täcken, rekommenderas att pröva täcken istället för att mäta. :)
 
Min häst är någorlunda som din häst i kroppsformen, dock är han väldigt kort i ryggen men jag trodde att 135 skulle räcka (han är även bara 153 i manken), men det blir för trångt. Så han kör 145 i täcken, rekommenderas att pröva täcken istället för att mäta. :)
Hur kort är hans rygg då? Min är också en grövre modell på 153 cm i manken, och kort i ryggen. På honom är 135 perfekt.
 
Jag har absolut nada koll på täcken. Ingen prisuppfattning, ingen märkeskoll, ingenting. Det enda jag vet/insett är att marknaden är en djungel.
Efter lite mätande och trixande har jag kommit framtill att min 162 cm heffaklump har 142 cm lång rygg manke-svansrot räknad. Det närmaste jag hittat i storleksväg är 145 cm, men hade storlek 140 cm funnits hade det ju inte varit någon nackdel ;) Han är en Irish Draught-Sport Horse/ID-ISH utan stam/kalla-det-vad-du-vill. Irländare modell halvgrov med, i förhållande till "normala SWBn" i samma storlek, breda och grova bogar.

Det som sökes är en hel täckeskollektion. Bokstavligen. :grin:
1 st vintertäcke (fodrat, tjockt men som inte väger bly)
1 st höst/vårtäcke (vatten och vindtätt, halvtjockt)
1 st sommartäcke (-II- men ofodrat)
1 st stalltäcke (ull eller dylikt)
2 st ridtäcken (ull + polyester-någonting)

Vill helst undvika värsta budgetvarianterna om möjligt, men också, om möjligt, gärna hamna under 10 000 kr för hela kalaset.

Någon som har tips på bra märken och modeller som kan uppfylla mina storlekar och krav? :D
Min halvirländare (bred som pansarvagn mellan frambenen med ganska stora bogar) har hansbo. De är rymliga tycker jag. Nu går min sällan med täcke ute och aldrig inne men hon har ett regntäcke och ett tunnare täcke som hon kan ha i stallet fallifall.
Rambo 140 kan hon också ha.
 
Jag tror strl 145 passar din häst bättre än 140 i och med den är lite grövre. Men du kanske kan prova någon kompis täcke eller ngt?
Mina hästar har olika strl i olika märken.
Jag gillar Horseware bäst. Har även testat Bucas, Shires osv men Horseware är det enda som aldrig gett min hästar skav och sitter bra alltid. Hamnar aldrig på sniskan, aldrig läckt osvosv.
Kolla på Amigo eller Amigo Bravo. Jag gillar även linersystemet. Då kan du tex köpa ett amigo bravo regntäcke och sen olika tjocklekar på liners till. Vet inte om man får skriva ut priser men jag räknade ihop på enbart Hw täcke på de du söker och kom under 5000:-
Pma om du vill ha info/tips :-)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp