Bukefalos 28 år!

Uteboxar-modul

escade

Trådstartare
Jag och familjen är nyinflyttade på en liten gård, med ett gammalt slitet litet stall. Nybygge ligger några år fram i tiden, vi vill spara pengar och vara säkra på hur vi vill ha det innan vi sätter igång. Men det hade ju varit toppen om det gick att ta hem hästarna innan dess såklart. Det finns en gjuten platta som det skulle få plats ett par boxar med svalgång på. Jag är nyfiken på om någon har erfarenheter av någon av alla modulbyggda uteboxar/utestall som finns? Fördelen är ju att när det är dags för "det riktiga" stallbygget kan utestallet monteras ner och säljas eller användas som lösdrift. MEN, för och nackdelar (eller andra förslag) tas gärna emot! Bor i Skåne om klimatet ska tas med i funderingarna :)
 
Ingen egen erfarenhet, men tycker det verkar bra med ganska stort takutsprång så man kan ha övre dörrluckan öppen utan att det regnar in.
 
Vår platta är ca 8x5,70 m. Så med två boxar på ca 3x4 m bör ju taket kunna sticka ut och ge en svalgång på 2,70m. Det borde bli lagom tycker jag, kan ju även funka som stallgång vid ok väder.
 
Vår platta är ca 8x5,70 m. Så med två boxar på ca 3x4 m bör ju taket kunna sticka ut och ge en svalgång på 2,70m. Det borde bli lagom tycker jag, kan ju även funka som stallgång vid ok väder.

Jag skulle nog hellre bygga boxarna "tvärtom" dvs ha 2 boxar 3x4 m och sen de sista 2x4 m (2x5,70 ev) som foder/sadelkammare =)
Får ju då visserligen bara 1,70 som gång.
 
Tack för tipset! Har tänkt om lite, och kommer nog fixa till plattan så att jag kan använda hela, då blir den 13x5,70. Vilket ger plats till spolspilta och en liten sadelkammare.

Är mest nyfiken på de olika företagen. Jag har fått ett gäng offerter, och det skiljer många tusen....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp