K

Klackskor

Ni med uteboxar.. hur trivs era hästar?
Har ni täcken på? När går dem in och ut ur hagen?
Berätta allt :)

Sv: uteboxar

Ni med uteboxar.. hur trivs era hästar? jag tror att min fjording skulle vara lika nöjd med att stå i spilta bara hon fick mat. då hon är som alla andra fjodingar.
Har ni täcken på? nej, har henne oklippt. klara under 10 minus. men det är ju olika från häst till häst. tror hon skulle svetas med täcke. När går dem in och ut ur hagen? hon gåt ut mellan 6:30-7:30 och kommer in mellan 16:00-17:00
Berätta allt :)
har funderat på det med ventilation i uteboxar, då dom två som har hästar brevid har satt upp plast på galret ut för att det inte ska regna in. det tycker jag skulle göra luften stila stående i box. men det är vad jag tror./anna

Min häst står i utebox.
Här är en bild, dock lite stökigt för tillfället och sjukhage uppsatt vid boxen, så brukar det inte se ut men du ser ju stommen och boxen...
Gabbyisinutebox.jpg

Min häst trivs jättebra i utebox, brukar stå och titta ut över fälten och se lycklig ut. Dock skulle jag vilja haft lite mer inbyggt, eller ett djupare tak, för det blir lite väl bra vind ibland...

Annars älskar vi uteboxlivet, även om min dam nog helst skulle gå på lösdrift ;)

Min häst är klippt 2 ggr i vinter, helklippt första gången, spårklippt eller vad det heter andra gången, har täcken. Just nu dubbla täcken när det är lite kallare. Om det skiljer mycket i temp på dag och natt brukar hon få ett täcke mer om natten/ varmare täcke.

Just nu är hästarna i hagen mellan ca 8-17, förut till 20-tiden, men gått in vid 17 en tid nu pga lång skadeperiod med massa elände, men börjar bli sugen ha henne ute mer igen...

Vi bär själva ut vattenhinkar till boxarna, som fylls med varmt vatten när det är minus.

Mitt arabsto sog i utebox förra året...hel den kalla vintern det är ju då det är som tristas...men det var bara att täcka och ge massa hö. inne kunde hon inte vara för där vävde hon...men ute med lite utsikt fungerade det prima prima!

hon var ute i hage mellan ca 8 och 17 mycket beroende på väder och vem sóm hade utsläpp mm.

/ Jag

Jag har två stycken uteboxar från http://www.ute-boxen.se/
De är använda i flera år och hästarna som trivs ypperligt i dem har bara ett vanligt utegångstäcke på sig. De övre dörrarna har jag alltid öppna så länge det inte blåser storm ute.
Ventilationen upptill på boxarna gör att det är väldigt bra luft därinne och temperaturen är troligen högre än i ett sk kallstall.

Vi har en utebox som ligger vägg i vägg med stallet. Har ingen övre dörrlucka utan de kan alltid titta ut, dessutom har vi sågat ett litet titthål i väggen i uteboxen in till en av stallets boxar som ligger vägg vägg så de kan sticka in/ut huvudet och kolla vad kompisen hittar på i sin box, det är mkt populärt. :) På de viset blir det bra ventilation också, utan att vara tvärdrag.
Regnar in gör det inte eftersom taket har ett rejält överhäng.
Om jag har täcke eller inte beror på vilken häst som står där, är det en klippt tävlingshäst så har den täcke som vanligt, men unghästarna står utan såklart. Där håller för övrigt ungefär samma temperatur som inne i stallet eftersom jag har kallstall.

Vår häst står i utebox. Hon stod i kallstall förut, så har samma täcken nu i uteboxen som i kallstallet. Vatten får man bära på vintern från vanliga stallet. Boxen är öppen längs hela framsidan så hon kan ha full koll på vad som händer runtomkring och på stallplanen. Hon trivs bra.

Hade mina hästar i uteboxar för några år sedan. De trivdes ypperligt och var inte sjuka en dag. Hade inga rutor i fönstren o inga dörrar. Nog varv det kallt, men den som reds hårt var klippt för att inte svettas o täckades ordentligt.

Ska köpa två uteboxar till att komplettera mitt nuvarande vanliga stall, har bara 5 boxar inne och två ute för tillfället, behöver fler...

Två av våra hästar bodde i uteboxar fram till i måndags, då var vårt nya stall inflyttningsklart och vi kunde ta hem unghästen som bott hos en granne en tid.

Våra uteboxar byggde vi i ett befintligt stolphus, dvs det fanns tre väggar och tak. Vi delade av på mitten med en mur av Leca, samt byggde en framkant som är 140 cm hög (första halvåret var den i trä, men vi murade i Leca i somras).

Det fungerade jättebra med uteboxarna, enda problemet var när det var ostlig vind och snö för då kunde det snöa in i boxarna. Nu i vår/sommar ska vi försöka hitta en lösning med vindnät som man sätta för när det blåser från öster. Tanken är att samma två hästar ska kunna fortsätta bo ute, så snart vi hittat en insckordering som kan hålla unghästen sällskap i stallet.

Våra hästar går i princip ute halva dygnet vintertid och hela dygnet under sommarmånaderna ( 2006 blev det från midsommar till och med oktober). De klarar sig bra ute med som mest fleecefodrade regntäcken och om det varit runt nollan och nedåt på natten har de fått ullpyjamas när de kommit in i uteboxarna.

Immer

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 019
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 874
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en tid när dressyrsporten ifrågasätts berättar Åke Björsell – sponsor under hela Briars karriär och i 27 år en del av Knytkalaset – om...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag är en tjej som ska börja gymnasiet till hösten. Jag har sökt in till hästskötar linjen i första hand och djursjukvård i andra hand...
Svar
14
· Visningar
1 212
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka