Bukefalos 28 år!

Uteboxar!!

Sv: Uteboxar!!

Ni är väl medvetna om att en täckeshängare på dörren till en box med öppen övre halva är en av de vanligaste(och läskigaste) saker en häst kan skada sig på? Jag blev så avskräckt sen jag läste det så här blir det inga täckeshängare mer.
 
Sv: Uteboxar!!

Ni är väl medvetna om att en täckeshängare på dörren till en box med öppen övre halva är en av de vanligaste(och läskigaste) saker en häst kan skada sig på? Jag blev så avskräckt sen jag läste det så här blir det inga täckeshängare mer.

Öh? Inte för att vi har någon sådan och inte för att jag har skrivit något om någon täckeshängare men...???

Fråga: Hur skadar de sig på dem då?

// M
 
Sv: Uteboxar!!

har för mig att det är någonting med om att hästarna biter tag i täcket och fastnar/drar bakåt och bryter käken. eller jag kanske är helt ute och cyklar?

vet att det är vanligt och hemma på mina föräldrars gård när vi nyss byggde nytt stall valde vi att inte ha några täckeshängare på boxdörren.
i detta stall jag står i nu fast i innestallet sitter de flesta hängarna bredvid boxdörren där inte hästen kan nå dom, men då är det ju ett måste med vanlig dörr som öppnas utåt. har man skjutdörr funkar det ju inte...
 
Sv: Uteboxar!!

Öh? Inte för att vi har någon sådan och inte för att jag har skrivit något om någon täckeshängare men...???

Fråga: Hur skadar de sig på dem då?

// M

Vi hittade en häst i stallet som hela underkäken hängde och dinglade på. Han hade bitit i täckeshängaren och förmodligen blivit rädd och slängt sig bakåt och fastnat med tänderna i täckeshängaren, och slitit loss hela underkäken. Det tog många månader innan han mådde bra igen.

Det är mycket vanligt och händer hela tiden. Därför skall man aldrig ha dem så att hästarna kommer åt att bita i dem.
 
Sv: Uteboxar!!

Vi hittade en häst i stallet som hela underkäken hängde och dinglade på. Han hade bitit i täckeshängaren och förmodligen blivit rädd och slängt sig bakåt och fastnat med tänderna i täckeshängaren, och slitit loss hela underkäken. Det tog många månader innan han mådde bra igen.

Det är mycket vanligt och händer hela tiden. Därför skall man aldrig ha dem så att hästarna kommer åt att bita i dem.

Det lät inte alls bra. har inte tänkt på det förut då vi haft hela dörrar. Men en sund tanke. Den tar jag åt mig! :idea:
 
Sv: Uteboxar!!

AJ! :(
Okej då fattar jag.... kanske så att de också kan stoppa ner mulen på snedden i den och sedan vrider tillbaka och drar samtidigt....

Ja nån sån ska vi inte ha....
 
Sv: Uteboxar!!

Öh? Inte för att vi har någon sådan och inte för att jag har skrivit något om någon täckeshängare men...???

Fråga: Hur skadar de sig på dem då?

// M

att de skulle fastna med käken är väl de minsta problemet det värsta som kan hända och som har hänt är att hästen kan om den stegrar och får ut frambenen, fastna och bryta sig fördärvad det hände,

safir från lönneberga en godkänd islandshäst hingst, han hängde fast med brutna ben hela natten och var så chockad att han dog.
 
Sv: Uteboxar!!

att de skulle fastna med käken är väl de minsta problemet det värsta som kan hända och som har hänt är att hästen kan om den stegrar och får ut frambenen, fastna och bryta sig fördärvad det hände,

safir från lönneberga en godkänd islandshäst hingst, han hängde fast med brutna ben hela natten och var så chockad att han dog.

Nej USCH vad hemskt, och vilken otur!! Har aldrig hört om liknande fall. Stackars häst! :( Det där tycker jag är det otrevliga med all hästhållning, min egen också, vem fan springer ner hela natten med en timmes mellanrum och kollar att allt är lugnt.. En hund eller katt är ju inne i huset.. Men i värsta fall kan ju ens häst skada sig riktigt ordentligt bara en halv timme efter att man varit och nattat, och där får den sedan t.ex. hänga i 9 timmar framåt..
 
Sv: Uteboxar!!

*KL*

USCH!
Ja det blir VERKLIGEN aldrig någon täckeshängare på min boxdörr om den inte har galler! :eek:

//M
 
Sv: Uteboxar!!

Jag hade haft ett "rum" i varje ände av byggnaden och haft foder och strö i det ena och sadelkammare i andra änden. Här skulle jag haft 6 meters bredd, dvs hela byggnadens bredd.

I mellan skulle jag haft boxarna som skulle vara minst 4x4m och tak som sticker ut ca 2 m framför. Då har man dessutom 2 meter gjuten platta utanför varje box med tak över. Sätt pelare som håller upp taket så kan man ha bindringar mellan dessa så får man bra skötselplatser på köpet. Ordna bra belysning i den del av taket som sticker ut så kan hovslagaren arbeta bra där.
Lägg mkt krut på ventilationen, man kan tro att det inte behövs med uteboxar men tänk på att överluckorna ska kunna vara stängda och luften ska då bibehållas god. Ett tips kan vara att ha överluckor av vindnät, inte så snyggt men det ger god luft utan att det drar på hästarna. Regnar/snöar in gör det iaf aldrig i våra boxar och har man tak framför så bör det väl inte göra det heller.
Bygg gärna med flyttbara mellanväggar så blir det lätt att göra rent stallet när det är dags. Ha absolut kontaktgaller mellan boxarna eftersom fronterna är helt "slutna" så behöver hästarna få möjlighet att se sina kompisar. Dessutom gör det otroligt mkt för luftcirkulationen.

Utmockning genom lucka i golvet tilltalar mig MKT men det lär ju bli besvärligt när det handlar om en redan befintlig byggnad. Däremot hade jag nog satsat på ngt liknande som ngn visat tidigare i tråden med automatisk utfodring. Vattenkran i varje box är också ett alternativ men då måste man först klura ut hur/var man ska placera en kran för att hästarna inte själva ska kunna slå på den. Alternativt ngt slags skydd man kan sätta över. Våra hästar hade satt på vattnet redan första veckan, däremot hade de nog inte stängt av det efter sig :crazy:

Det var väl mina tips just nu, lycka till med bygget och lova att visa bilder på det färdiga stallet :) Förresten, bannlys täckeshängare utanför boxarna över huvud taget. Måste man prompt förvara ombytestäcken utanför boxen kan man göra det i en täckespåse hängandes på en krok eller en hängare av repstegsmodell, det är helt enkelt inte värt risken att ha en vanlig hängare ens brevid boxen. Ett alternativ kan dock vara att bygga in en slags "låda" i väggen dvs man öpnnar en lucka och innanför den finns täckeshängare och ev foderpåsar/hinkar. Då finns allt lätt åtkomligt utanför boxen men oåtkomligt för hästen :)

Mvh Jate Volim
 
Sv: Uteboxar!!

Å vilka bra tips jag har fått. Har sugit i mig som en svamp, och håller på för fullt för att få en riktigt bra skiss. :)

Men finns det fler som har tips så är de så välkomna.

Tänkte att boxstorleken skulle bli över standard mått, lite över 4 X 4 meter så passar det in. :banana:
 
Sv: Uteboxar!!

Så här bodde mina ett tag:

utebox.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 826
Senast: Habina
·
Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
6 022
Senast: BernT
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
707
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp