Utegångsstall-bästa lösningen

carrin

Trådstartare
Ska framledesvis bygga utegångsstall för 6 hästar. Har en del egna idéer och en del kunskap men vill gärna ha input och råd om regler. Skall fungerar med optimering av arbete och hästkomfort. Dvs minsta möjliga arbete utan att ta ner kvaliteten för hästarnas välfärd.

Det är 4 halvblodshästar och 2 kallblod. Alla är vana vid mkt utevistelse och flera av dem har gått på lösdriftssystem innan.

Min tanke är ligghall med möjlighet till uppbindning och kraftfoderutfodring. Ligghallen ligger i anslutning till bra hage.

Tänkte ha grovfoder ute på dränerat underlag i anpassade grovfoderutfodrare (finns många olika på marknaden men tips på bra mottages tacksamt)

Eluppvärmd vattenkopp inomhus och djupströbädd (halm).

Hur ser botten lämpligast ut?
Tänkte ha två öppningar, använder ni köldridåer?
Vill även gärna se bilder från fungerande lösdrifter för 4-10 hästar. Tror man kan utveckla detta system för hästarnas bästa och naturliga beteende...

Hjälp!!!
 
Sv: Utegångsstall-bästa lösningen

Visst är det skönt med vattenkopp, men tänk på att hästar faktskt föredrar hink och då gänra ljummet vatten.
Många gånger ger vattenkopparna alldeles för lite vatten så hästarna orkar inte stå där och trycka och vänta. (Vattenkoppen bör ge 6-8 liter/min, gärna mer men det får inte bli så att vattnet skvätter och är obehagligt)
Jag säger inte att vattenkopp är dåligt, men kanske finns det bättre alternativ?
Finns det vattenkoppar med lite större kopp (ett par liter i alla fall?) som fyller på sig själv när vattennivån sjunker?
Sen kan jag förstå att det inte är så skoj att bära vatten till 6 hästar varje dag.
 
Sv: Utegångsstall-bästa lösningen

Bra inlägg. Hade tänkt en lite större modell vattenkopp med flottör. Ett annat alternativ verkar kunna vara Termobar dvs en isolerad/uppvärmd vattenbalja,,,,Någon som har en och åsikt om hur den fungerar??
 
Sv: Utegångsstall-bästa lösningen

Jag kan rekomendera hårdgjord mark där grovfodret ges för att det ska bli lättare att hålla rent och så står hästarna alltid torrt och rent när de äter.:D

Våra hästar har ett badkar att dricka ur och även runt det är det hårdgjort så att det är torrt för både dem när de dricker och för oss när vi gör rent vattnet.

Sen har vi i lösdrifter där min häst står endast halm på halva innedelen och grus på den andra halvan så kan de stå på grusen i normalt vilket de gärna gör. Utgången är vid gruset så man slipper dra med sig halm ut.

Ett par boxar/spiltor är ett miniumum om det är hästar som rids för så kan man ge dem kraftfoder där och även rykta och göra dem iordning. :idea:
Sätt gärna upp sadelhängare där om man inte har direkt tillgång till sin utrustning.
 
Sv: Utegångsstall-bästa lösningen

Jag har inte varit i kontkat med Thermobar eller Boles uppvärmda vattenkar, men letade på forumet å en väninnas räkning. Och över lag verkar de allra flesta vara jättenöjda med sina uppvärmbara kar!

Tänk på om du ändå väljer en vattenkopp att den inte får vara så stor att det stänker när hästarna trycker på den.
Jag har nyligen varit på föreläsning och där föredrog hästarna den som gav 8l/min än den som var större, antagligen för att den större stänkte.
När hästen dricker naturligt så dricker den en stor mängd på väldigt kort tid (hur många har inte sett en arbetad häst dra i sig nästan en hel hink i ett nafs?). De har inte tid att stå för länge vid vattenhålet (även om det nu råkar vara en hink) för det kan minsann finnas krokodiler!

Lycka till med din lösdrift förresten! :)
 
Sv: Utegångsstall-bästa lösningen

Som foderhäck tycker jag att s.k. gummiringar/foderringar är absolut bäst, speciellt ur skadehänseende.
På det stall där jag är inhyrd har vi uppvärmd vattenkopp i hagen och har valt att ha den rätt långt från ligghall och fodring för att främja vandringen samt att den ligger rätt nära staketet och gården så att den går lätt att inspektera.

Vi har hela ena långsidan öppen (åt det håll det blåser minst ifrån) istället för två öppningar. Gör ligghallen så stor att den går att mocka med traktor pch se till att det finns en stor glipa just under taket på motsatta sidan öppningen för att minska risken för att det blir virvlar eller att hallen tar vind.

All kraftfodring och inspektion sker inomhus där det finns tillgång till bra stallgång, boxar och spolmöjligheter.

Hårdgjorda ytor vid foderplats, runt vattenkoppen, vid grinden och utanför ligghallen underlättar. Ibland väljer hästarna favoritplatser där de står och hänger och de hade jag också velat ha hårdgjort.

Vi halmar ligghallen. Vattenkoppen är av flottörtyp (skulle verkligen inte velat ha någon annan typ på vintern). Vi erbjuder alltid vatten inne också men de vill oftast bara dricka ute.

Försök få hagen kuperad, gärna stora delar skogsmark.
Lycka till!
 
Sv: Utegångsstall-bästa lösningen

Hej!

Jag håller just på att bygga ett liknande stall (i existerande byggnader). Har också två utgångar, provar med köldridå bara på den ena först för att undvika drag. Här är inte så jättekallt, förutom eventuellt drag tror jag att köldridåerna är mer uppskattade på sommaren för att undvika insekter.

Har installerat stor vattenkopp med flottör och el/termostat i ligghallen för att det var enklare med el/vatten där, annars hade jag hellre satt den utomhus för att få mindre stök i ligghallen + en anledning att gå ut. Har likadana i stallet där hästarna är inackorderade nu (utomhus), funkar bra.

Om ni har plats tycker jag att foderspiltor (typ 80 cm breda) är smidigt för att kunna anpassa utfodringen för de olika hästarna utan att behöva mecka med att binda upp dem. Även bra om man får foderhjälp av hästovan person, behöver inte gå in till hästarna utan kan bara lägga in fodret framifrån när hästarna ställt sig i spiltorna. (Jag har foderlagret framför spiltorna.)

Håller med övriga om att det är bra med hårdgjord yta under grovfoderhäcken (eller vad man har), så att man kan sopa upp spill istället för att det blir nedtrampat. Jag har tänkt ha ett nät med små maskor över höet för att förlänga ättiden och minska spillet. (Där de står nu är maskorna endast 3 cm, funkar bra för mina matvrak.) Även bra att hårdgöra andra ytor där det annars blir geggigt, tex utanför ingångarna.

Hos oss blir det även ett separat 'sköthus' för borstning, sadling, hovvård etc.
 
Sv: Utegångsstall-bästa lösningen

Friliggande och långt från vatten och mat så är det endast lite skit att mocka ut, pinkar verkar de mest göra vid matplatsen!

Tänkte infoga en bild men vet inte hur man gör på detta ställe!
Det får bli en annan gång!

Mvh Ptr
 

Liknande trådar

Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 346
Senast: Jenka
·
Hästvård Först och främst, jag har varit i kontakt med veterinär och ska återkoppla till denne under morgondagen för att se om och hur vi ska gå...
2
Svar
22
· Visningar
3 280
Senast: EmmaW
·
Anläggning Har funderat på detta ganska länge nu och är less på att dividera med mig själv. Hoppas på flera tankar! Föreställ er att det fanns...
Svar
5
· Visningar
2 306
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 391
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp