Bukefalos 28 år!

Lösdrift för unghingstar

Maja_Kandi

Trådstartare
Har funderat på detta ganska länge nu och är less på att dividera med mig själv. Hoppas på flera tankar!

Föreställ er att det fanns en gård/anläggning där man tog emot unghingstar för lösdrift. På anläggningen fanns stall för inackordering samt två lösdrifter, en för hingstar 0-1 år, en för hingstar 1-2 år. I båda lösdrifterna fanns plats för fem hingstar samt en äldre valack som skulle fungera som lek- och lärfarbror. I varje lösdrift fanns en luftig väl halmad ligghall med god dränering runt om, säg ca 60kvm/hall med två öppningar. Det fanns två foderstationer, väl dränerade, där analyserat hösilage fanns på fri tillgång. En eluppvärmd vattenbalja också placerad på väl dränerad yta, samt saltsten. Varje station (ligghall/foder/vatten) vore väl utspridda i hagen. Hagarna vore vardera ca 5ha med kuperad terräng, både skog och öppen mark. På anläggningen fanns även paddock med hindermaterial samt ett par boxar som fungerade som sjukboxar.

På anläggningen fanns gästhus med möjlighet för besökande ägare att sova över. Hyresvärd erbjöd daglig visitering/hantering (varje häst fick individuellt anpassat kraftfoder 1 gång/dag då den bands upp och samtidigt fick en rykt/koll av hovar), samt kontakt med hovslagare och veterinär för verkning/vaccinering. Tillgång till hingsbete för sommarmånaderna fanns på plats. Dessutom fanns möjlighet att för de äldre hingstarna köpa till extra träning så som tex tömkörning/longering/löshoppning/förberedande inför rådgivande bedömning. Om önskvärt kunde hyresvärd även visa hingsten på rådgivande bedömning. Kort sagt ingick rubbet.

Utöver detta hade varje häst en egen "blogg" på en hemsida där man kunde följa deras utveckling i både text och bild/film.


Om en sådan anläggning fanns, vad skulle ni då svara på följande frågeställningar?

Hur långt skulle ni tänka er att skicka er hingst för att ha den på en sådan anläggning?
Hur mycket skulle ni betala i hyra för föl samt åringar?
Skulle det även finnas en marknad för lösdrift för äldre (säg 2-3åriga) hingstar med samma förutsättningar (men kanske med möjlighet att då erbjuda inridning och förberedelse inför treårstest samt visning)?
Är det nånting på denna teoretiska anläggning som skulle önskas som komplettering?

Som sagt, nånting jag funderat på länge, hoppas på många inputs! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdrift för unghingstar

Min kompis unghingst stod på liknande "möjlighet". Hon betalade 2000kr första året, 2500 kr andra året, sedan 3000 kr tredje året (per månad inkl moms). Priset ökade då hästen åt mer och krävde lite mer. Jag tyckte det var billigt. Tror hon sen betalade hovslagaren skilt för det kom i brevlådan en faktura samt avmaskningar, vaccinationerna osv. Men i priset ingick plats, foder, daglig skötsel, hantering och utbildningen. De hade dock ingen blogg på någon hemsida utan hon fick mail varje vecka på FB med vad som hänt. Samt kunde följa dem på FB.
 
Sv: Lösdrift för unghingstar

Åh vad kul att det redan finns en sån anläggning! Mer att jämföra med! :) Så hon hade den där som hingst från föl till treåring och då blev den utbildad så att den kunde visas på treårstest?

Hur långt skickade hon den för att ha den där?

Du får gärna pma mig vilken anläggning den stod på!
 
Sv: Lösdrift för unghingstar

Den gick där tills den var visad. Sen hem för sommarbete och sen tog ägaren över. Dock kastrerades han vid två. Var inget hingstämne tyvärr men skitfin :) Ingen stor anläggning. Litet privat stall ute i en skog mer. De hade kontakt med en tjej som visade hästar med dem och red in. Var väl 30 min från där hon bodde.
 
Sv: Lösdrift för unghingstar

Min granne har sin ridponnyhingst på ett liknande ställe bara någon knapp mil från oss. Låter toppen!

O det är jättevanligt med lösdrifter för unghästar i islandshästvärlden, tror knappt någon har sin unghingst hemma om inte man har flera unghingstar. Där ingår oftast verkning, avmaskning, grovfoder och strö samt visuell visitering(man vill inte hantera isländska unghästar i onödan).. Ägaren kan lämna sin 8mån hingstunge o på många ställen kan man hämta den inriden o klar som 4åring. På en del ställen avelsvisad o klar. Priset för uppväxten varierar säkerligen men jag har sett 1500-2000kr per vintermånad och sedan 1500 totalt för bete maj-okt. Inridning/träning brukar kosta allt från 4500 upp till 7000/mån beroende på VEM som är tränare ;)

Min första tanke som stallägare blir Oj vilket jobb! Att varje dag ta in och rykta varje unghingst blir tidskrävande. Jag hade aldrig gjort det utan skälig ersättning och då hade hästarna fått vara heltidsjobbet.

Som stallägare så kanske jag hade kunnat göra det för 3500-4000kr per månad
-
Som hästägare hade jag aldrig betalat så mycket :D
 
Sv: Lösdrift för unghingstar

Haha, nä det är ju just det där, hur mycket kan en stallägare ta betalt för att få ett ekonomiskt värde i det, utan att tappa kunder? Det är en balansgång helt klart. Därför mycket intressant att höra om andra liknande ställen! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 194
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 845
Senast: Cilla
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 288
Senast: Angel
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 372
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp