Utekatter som förstör

MiniLi

Trådstartare
Jag är nyfiken på hur ni andra resonerar utifrån en situation vi har här hemma.

Vi bor på bottenplan i en brf. Våra grannar har en utekatt som regelbundet kommer och bråkar med vår katt genom altandörren (glasdörr). Katten slår och klöser på glasdörren, det låter som om något slags krig drar igång med katterna på var sin sida om glaset.

Vi tycker det är jättejobbigt, både för Pings skull men också eftersom glasdörren blir repig.

Jag har påtalat problemet för grannarna men de verkar inte bry sig. De föreslog att vi ska ha gardin fördragen så att katterna inte ska se varandra.

Jag vet att man inte har strikt ansvar för katter som för tex hundar, men ändå. Jag tycker inte att man ska ha katter ute om man får veta att katten förstör saker.

Hur tänker ni? Hur hade ni agerat om ni var utekattens ägare?
 
Hade jag varit utekattens ägare hade jag skämts ögonen ur mig. Att ha utekatter innebär en risk för att de hamnar i slagsmål med andra utekatter... och den risken tar jag (våra katter har aldrig varit de som muckar, det är andra som kommit in på deras revir).

Sedan hade jag aldrig haft utekatt som ni bor. Jag bor lantligt så här fungerar det även om villorna står lite tätt (varje katt har utrymme för att ha sitt revir så det är lugnt trots att mina tre närmaste grannar har katt).

Hör "er" utekatt till er BRF? Jag hade i så fall tagit det via dem, det kan ju inte vara ok med en katt som förstår er egendom.
 
Hade jag varit utekattens ägare hade jag skämts ögonen ur mig. Att ha utekatter innebär en risk för att de hamnar i slagsmål med andra utekatter... och den risken tar jag (våra katter har aldrig varit de som muckar, det är andra som kommit in på deras revir).

Sedan hade jag aldrig haft utekatt som ni bor. Jag bor lantligt så här fungerar det även om villorna står lite tätt (varje katt har utrymme för att ha sitt revir så det är lugnt trots att mina tre närmaste grannar har katt).

Hör "er" utekatt till er BRF? Jag hade i så fall tagit det via dem, det kan ju inte vara ok med en katt som förstår er egendom.
Ja jag tänker som du. Vi bor dessutom i ett område där det är väldigt tätt, blir alldeles för trångt med allas katter. Vår katt är ju bara inne, möjligen ute i koppel ibland.

Ja den tillhör vår brf. Smart att kontakta styrelsen!
 
Ja jag tänker som du. Vi bor dessutom i ett område där det är väldigt tätt, blir alldeles för trångt med allas katter. Vår katt är ju bara inne, möjligen ute i koppel ibland.

Ja den tillhör vår brf. Smart att kontakta styrelsen!

Jag blir så ledsen när jag hör sådant här... för katterna som har det så mår inte bra och det bidrar ju dessutom till att katter får dåligt rykte och status. Bor man i ett område som ser ut som ert är det innekatt med koppelpromenader som gäller.
 
Det där är min mardröm. Jag har innätad uteplats och skulle nån grannkatt göra så mina inte kan vara ute, skulle jag bli totalt uppgiven.
Juridiskt är det tyvärr ditt problem att lösa, helst sjukt men så är det. Nu bor ju du i bostadsrätt om jag förstår, så föreningen skulle nog kunna förbjuda utekatter på deras område. Om det är privatägt. Att utekattägare inte tar ansvar verkar vara mer regel än undantag tyvärr. Och så länge lagen är på deras sida är det ju hopplöst att få till en ändring.
 
Det där är min mardröm. Jag har innätad uteplats och skulle nån grannkatt göra så mina inte kan vara ute, skulle jag bli totalt uppgiven.
Juridiskt är det tyvärr ditt problem att lösa, helst sjukt men så är det. Nu bor ju du i bostadsrätt om jag förstår, så föreningen skulle nog kunna förbjuda utekatter på deras område. Om det är privatägt. Att utekattägare inte tar ansvar verkar vara mer regel än undantag tyvärr. Och så länge lagen är på deras sida är det ju hopplöst att få till en ändring.
Ja precis. Vi har haft planer på att näta in uteplatsen men det går ju inte nu..

Jag tror att vi har ordningsregler i föreningen om att ens husdjur inte får störa. Kanske kan vara en aktuell regel att lyfta fram.
 
Du har rätt att freda din egen tomt från andras katter (utan att skada katter såklart). Hade jag varit du hade jag haft en vattenspruta ståendes väldigt nära så att jag (om jag har tur) kan spruta på grannkatten när han går i närheten. Det är vad jag skulle sagt till dig om jag hade ägt grannkatten också, eftersom det helt klart inte är hälsosamt för någon av katterna.
 
Du har rätt att freda din egen tomt från andras katter (utan att skada katter såklart). Hade jag varit du hade jag haft en vattenspruta ståendes väldigt nära så att jag (om jag har tur) kan spruta på grannkatten när han går i närheten. Det är vad jag skulle sagt till dig om jag hade ägt grannkatten också, eftersom det helt klart inte är hälsosamt för någon av katterna.
Katten är inte så lätt att köra bort. Min sambo har försökt flera gånger men den bryr sig inte.
 
Köp get off och strö runt uteplatsen/vid altandörren. Det är kristaller som katter inte är så särskilt förtjusta i. Man får lägga på nytt när det har regnat/snöat mycket eller är väldigt torrt men katter brukar inte vara dummare än att de fattar efter ett tag att det där stället inte är så trevligt. Ta också upp det med bostadsrättsföreningen. Det är verkligen inte okej alls att andras djur stör och förstör sådär.
 
Köp get off och strö runt uteplatsen/vid altandörren. Det är kristaller som katter inte är så särskilt förtjusta i. Man får lägga på nytt när det har regnat/snöat mycket eller är väldigt torrt men katter brukar inte vara dummare än att de fattar efter ett tag att det där stället inte är så trevligt. Ta också upp det med bostadsrättsföreningen. Det är verkligen inte okej alls att andras djur stör och förstör sådär.
Tack för tips!
 
Fy stackars Ping, jag förstår att hon inte blir så glad.
Jag begriper inte att folk har katter ute fritt när de bor i stadsmiljö.

Kag tror på tipsen att kontakta styrelsen och sen försöka jaga bort den på olika sätt - det hjälper nog iofs mest bara för stunden.
Ja hon blir inte alls glad.. Jättearg!
Nej jag fattar det inte heller..

Jag har sagt till kattens ägare att jag önskar att de håller den inne, får se hur hon reagerar. Annars tar jag det till styrelsen!

Ja den kommer ju tillbaka hela tiden även om vi till slut lyckas köra bort den.
Igår när det drog igång trodde jag att någon höll på att bryta sig in, rena kriget!
 
Vatten hade jag inte sprutat på katten nu när det är kallt. Även om man inte vill ha katten i närheten så tror jag inte heller att man vill medverka till att katten blir sjuk och far än mer illa. Sommartid, absolut men inte nu.
Den lilla mängd vatten som kommer i en vattenspruta vill jag påstå att är helt ofarlig. Katten blir nog blötare av att sitta ner på gräsmattan eller av fukten i luften. Jag skulle inte börja fundera innan det var typ -15.
 
Alltså det har varit ganska kaosartade situationer så nej vatten har vi inte haft tillgängligt. Men vi får väl testa.
Gör det :). Se till att ha sprutan nära. Och för sakens skull så tror jag heller inte att ett eller två sprut med en blomspruta gör att katten tar skada i dessa temperaturer. Det är betydligt mycket mer harmlöst än mycket annat man kan utsätta en irriterande katt för.
 
Den lilla mängd vatten som kommer i en vattenspruta vill jag påstå att är helt ofarlig. Katten blir nog blötare av att sitta ner på gräsmattan eller av fukten i luften. Jag skulle inte börja fundera innan det var typ -15.
Ja var och en gör ju som de vill. Jag hade inte gjort det och så lite vatten som ett par sprut från en blomspruta (vattenspruta däremot, då snackar vi blöt katt) lär inte skrämma bort en katt heller så det är ganska lönlöst att ens hålla på med.
 
Ja var och en gör ju som de vill. Jag hade inte gjort det och så lite vatten som ett par sprut från en blomspruta (vattenspruta däremot, då snackar vi blöt katt) lär inte skrämma bort en katt heller så det är ganska lönlöst att ens hålla på med.
Det fungerar klockrent skulle jag säga, enligt min erfarenhet, bara man är ihärdig. Gärna kompletterat med ett valfritt "skrämma bort ljud".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp