Utekatter som förstör

Jag har varit i kontakt med kattens ägare under förmiddagen men de slår bara ifrån sig problemet. De anser att det är ”normalt kattbeteende” (vilket jag inte riktigt håller med om, det är ju inte två katter som möts ute vi pratar om) och deras enda lösning är att vi ska höra av oss när det händer så kan de hämta katten. Det hjälper ju dock inte oss, varje gång den drar igång är ett problem för både vår katt och dörren.
Jag har försökt förklara att katten förstör vår dörr men det verkar hon inte bry sig om.

Men har mailat styrelsen nu också.
 
Fick direkt svar från ordförande i föreningen som höll med om att problemet behöver hanteras på något sätt, skulle fundera och bolla med styrelsen och återkomma till mig.
Känns skönt iaf!

Jag har varit skogstokig under fm för jag tycker att min granne resonerar som ett jäkla pucko!🤬
 
Jag har lite liknande problem (eller kanske hade, för katten som stör är försvunnen/bortsprungen sedan några dagar). Min katt är innekatt med en (som tur) stadig rastgård. Grannens katt har börjat klättra upp på taket på rastgården och sitter där och retas. Inte roligt alls, och då jag ser det brukar jag jaga bort den...men det hjälper ju inte så länge. Dessutom är kattens hem på andra sidan vägen och jag är rädd för att jag skall jaga den under en bil. ...och nej (!) jag har inget med grannkattens försvinnande att göra.
 
Fick direkt svar från ordförande i föreningen som höll med om att problemet behöver hanteras på något sätt, skulle fundera och bolla med styrelsen och återkomma till mig.
Känns skönt iaf!

Jag har varit skogstokig under fm för jag tycker att min granne resonerar som ett jäkla pucko!🤬
Jag har också bott på nedre botten med katt där andra katter har kommit och slagits genom fönstret. Jag anser nog att det är rätt normalt beteende, precis som att min häst inte fattar att den står i en box och försöker sparka boxgrannen men istället träffar väggen. Det enklaste är ju att hänga upp en gardin eller sätta för ett insynsskydd i nederkant på dörren.
 
Får man använda sådana där luftpysare i Sverige. sådana man ser på " My cat from hell"? De verkar så himla effektiva och bra för att skrämma bort oönskat uteliv.
 
Jag har också bott på nedre botten med katt där andra katter har kommit och slagits genom fönstret. Jag anser nog att det är rätt normalt beteende, precis som att min häst inte fattar att den står i en box och försöker sparka boxgrannen men istället träffar väggen. Det enklaste är ju att hänga upp en gardin eller sätta för ett insynsskydd i nederkant på dörren.

Fast det löser ju inte att TS inte kan hägna in sin uteplats till exempel.
 
Jag har också bott på nedre botten med katt där andra katter har kommit och slagits genom fönstret. Jag anser nog att det är rätt normalt beteende, precis som att min häst inte fattar att den står i en box och försöker sparka boxgrannen men istället träffar väggen. Det enklaste är ju att hänga upp en gardin eller sätta för ett insynsskydd i nederkant på dörren.
Ja då tänker vi olika. Jag fattar att katter bråkar ute men att söka upp en katt som bor inne tycker inte jag är normalt. Och oavsett så förstör det.

Jag vet inte om insynsskydd skulle hjälpa, vi har ju flera stora fönster där de kan se varandra.
Vår katt gillar dessutom att sitta och spana genom glasdörren och jag ser inte varför vi ska göra ändringar för henne när det är den andra katten som beter sig problematisk.

Jag vet att det inte ser ut så rent lagligt men man kunde ju önska att folk har någon slags ansvarskänsla kring sina djur ändå.
 
Jag vet inte heller om jag tycker det är ett onormalt beteende. Den försöker nog jaga bort din katt från sitt revir. Men med det sagt tycker jag inte det är nått din katt ska behöva stå ut med.
 
Får man använda sådana där luftpysare i Sverige. sådana man ser på " My cat from hell"? De verkar så himla effektiva och bra för att skrämma bort oönskat uteliv.

Eftersom de i stort sett alltid bara är tryckluft (som man kan köpa i flera vanliga butiker för bla datorstädning) med högre pris och en annan etikett så kan jag inte se varför det inte skulle vara tillåtet. Men jag är tveksam till att en van utekatt skulle bry sig särskilt mycket om ljudet.
 
Jag vet inte heller om jag tycker det är ett onormalt beteende. Den försöker nog jaga bort din katt från sitt revir. Men med det sagt tycker jag inte det är nått din katt ska behöva stå ut med.
Spelar väl egentligen inte så stor roll om det är normalt eller inte. Situationen för utekatterna i ett sånt här bostadsområde är ju väldigt onormal, många katter på liten yta..
 
Det fungerar klockrent skulle jag säga, enligt min erfarenhet, bara man är ihärdig. Gärna kompletterat med ett valfritt "skrämma bort ljud".
Då har vi extremt olika erfarenheter. På den jag verkligen har velat ha bort härifrån har absolut inget fungerat. Inte vatten, varken från vattenslang eller hink, inte att skrämma iväg genom att vråla, inte genom att kasta skramlande saker bredvid den. Inte ens en arg hund som jagar iväg katten gång på gång på gång har hjälpt. Jag har en riktigt elak katt som går här och en sommar skrämde han bort fem av mina. Fyra hittade jag månader senare men den sista hittade jag aldrig och han kom aldrig mer hem självmant heller. Den elaka katten däremot, han är kvar än, flera år senare.

Vatten från en blomspruta skulle inte ens skrämma bort någon av alla de rädda hemlösingarna jag har haft. De hade på sin höjd ruskat på sig och fortsatt med vad de nu gjorde.
 
Då har vi extremt olika erfarenheter. På den jag verkligen har velat ha bort härifrån har absolut inget fungerat. Inte vatten, varken från vattenslang eller hink, inte att skrämma iväg genom att vråla, inte genom att kasta skramlande saker bredvid den. Inte ens en arg hund som jagar iväg katten gång på gång på gång har hjälpt. Jag har en riktigt elak katt som går här och en sommar skrämde han bort fem av mina. Fyra hittade jag månader senare men den sista hittade jag aldrig och han kom aldrig mer hem självmant heller. Den elaka katten däremot, han är kvar än, flera år senare.

Vatten från en blomspruta skulle inte ens skrämma bort någon av alla de rädda hemlösingarna jag har haft. De hade på sin höjd ruskat på sig och fortsatt med vad de nu gjorde.

Jag har liknande erfarenheter när det handlar om utegående katter att om någon utomstående huligan kommer in på reviret och härjar så kan det skrämma bort ens egna katter 😞

Nu är det ju inte läget här dock eftersom den katt som antastas är en innekatt .
 
Jag vet inte? Vad är det?
Här är en video som är rätt kass, (en del verkar bara vilja jävlas med sina katter) men jag orkade inte gå igenom alla "Cat from hell"-avsnitten. Han har använt dem rätt mycket utomhus för att hålla främmande katter och tvättbjörnar och annat borta från fönster och dörrar.
Jag har aldrig provat själv och det kanske slutar fungera efter ett tag, men om det kan lösa problemet åtminstone på kort sikt är det kanske värt en titt`. Medan föreningen lyfter frågan.
 
Eftersom de i stort sett alltid bara är tryckluft (som man kan köpa i flera vanliga butiker för bla datorstädning) med högre pris och en annan etikett så kan jag inte se varför det inte skulle vara tillåtet. Men jag är tveksam till att en van utekatt skulle bry sig särskilt mycket om ljudet.

Fast det är ju inte bara ljudet, de får sig en ordentlig puff också! :)
Själv har jag som sagt inte provat, men jag har sett en del videos där de används för att hålla både katter och andra vilda, oönskade djur borta.
Man slipper ju dessutom sitta och själv lurpassa med vattenpistolen i högsta hugg 24-7.
 
Fast det löser ju inte att TS inte kan hägna in sin uteplats till exempel.
Jag förstår inte varför man inte skulle kunna näta in uteplatsen. Det är inte alls säkert att den andra katten skulle punkt bevaka nätburen. Det skulle ju bli en förändring av reviret som vi inte alls vet något om hur katten skulle reagera på. Katters revir ändras ju hela tiden. Om det uppstår ett problem med den innätade uteplatsen får man ta tag i det då. Det mesta brukar ju lösas av att ens egen katt kan ta sig uppåt och därmed hamna högre än den andra katten.
 
Första paragrafen i Lag om tillsyn över hund och katt säger att katter ska hållas under sådan tillsyn och skötas så att de inte orsakar skador eller avsevärd olägenhet. Så egentligen får inte katter hållas hur som helst heller. Sen är paragrafen ganska tandlös när det gäller katter, för det finns inga sanktioner kopplade till den för katterna. Utan det är i så fall ett ärende för polisen att utreda. Men rent krasst om det blir skador på er dörr kan det vara ett lagbrott.
 
Första paragrafen i Lag om tillsyn över hund och katt säger att katter ska hållas under sådan tillsyn och skötas så att de inte orsakar skador eller avsevärd olägenhet. Så egentligen får inte katter hållas hur som helst heller. Sen är paragrafen ganska tandlös när det gäller katter, för det finns inga sanktioner kopplade till den för katterna. Utan det är i så fall ett ärende för polisen att utreda. Men rent krasst om det blir skador på er dörr kan det vara ett lagbrott.

vilken lag/paragraf är det som inkluderar både hund och katt specifikt ? Annat än den allmänna riksdags paragrafen .

det är tex milsvid skillnad gällande ägaransvar rent allmänt, mellan de två lagmässigt .
 
Senast ändrad:
Första paragrafen i Lag om tillsyn över hund och katt säger att katter ska hållas under sådan tillsyn och skötas så att de inte orsakar skador eller avsevärd olägenhet. Så egentligen får inte katter hållas hur som helst heller. Sen är paragrafen ganska tandlös när det gäller katter, för det finns inga sanktioner kopplade till den för katterna. Utan det är i så fall ett ärende för polisen att utreda. Men rent krasst om det blir skador på er dörr kan det vara ett lagbrott.
Jag har dock läst att det där med tillsyn avses 2 ggr per dag?
Stod någonstans att kattägaren kan stämmas på skadestånd om den släpper ut katten även fast den vet att katten kommer göra skada, men att det inte finns några sådana rättsfall.
 
Jag förstår inte varför man inte skulle kunna näta in uteplatsen. Det är inte alls säkert att den andra katten skulle punkt bevaka nätburen. Det skulle ju bli en förändring av reviret som vi inte alls vet något om hur katten skulle reagera på. Katters revir ändras ju hela tiden. Om det uppstår ett problem med den innätade uteplatsen får man ta tag i det då. Det mesta brukar ju lösas av att ens egen katt kan ta sig uppåt och därmed hamna högre än den andra katten.
Jag skulle nog inte våga ha henne ute på nätad uteplats sålänge den här katten är ute. Det känns obehagligt och jag skulle inte våga riskera att något händer henne.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp