Uteslutning pga otillräclkiga tarmljud.. **långt**

N

Nero

För en tid sedan ställde jag och mitt arabsto upp i en distansritt, T50. Har några funderingar sedan dess då vi blev uteslutna pga att veterinären inte hörde tarmljud på vänster sida i vetgate 1.
I förbesiktningen hade vi inga anmärkningar. Den första sträckan på drygt 3 mil gick precis enligt planen med en pigg och fräsch häst i ungefär det tempo jag planerat, ca 15 km/h. Väl inne i grind så pulsade hon ner och vi gick in i pulsfållan efter några minuter med puls 54. Veterinären lyssnade och konstaterade att cirkulationen var ua. Kollade därefter hudturgor, på vilken vi fick en 1:a. Detta var helt förväntat då hon oftast inte dricker förrän efter ca 3 mil. Jag förväntade mig att hon skulle börja dricka väl tillbaka i vilområdet i pausen (vilket hon sedan också gjorde). Nu gick veterinären över till att lyssna på magen och på höger sida var det ok- tarmljud hördes. På vänster sida hörde hon dock inga ljud. Till saken hör att min häst var spänd (hon är inte så rutinerad och van vid tävlingsplatser, vilket vi ska träna på..) och inte stod stilla. Veterinären blev irriterad (förståeligt) och sa att "den har inga tarmljud på vänster sida- du får gå en sväng". Jag gjorde så. Vid den här tidpunkten var jag inte särskilt oroad då jag uppfattade det som att hon inte kunde auskultera riktigt pga att hästen inte var stilla och att det därmed var svårt att höra. Mitt mål med att "gå en sväng" var framförallt att få hästen att varva ned och lugna sig. Att hon skulle ha kolik/stopp i tarmarna oroade jag mig inte för då hon ju faktiskt HADE tarmljud på hö sida. Hon hade dessutom bajsat under ritten. Om detta vittnade också rester på haserna. Då jag var inriktad på att komma vidare i vet. besiktningen och därmed komma ut i vilområdet så att hästen kunde äta och dricka, så gick jag runt i bara några minuter innan jag försökte påkalla uppmärksamhet. Båda veterinärerna var då upptagna med andra hästar men till sist hörde veterinär 2 (hon som inte undersökt min häst) mig och frågade vad det var med min häst. Jag förklarade och hon ropade till veterinär 1 (som undersökt min häst) att "vad gör vi med den som inte hade tarmljud på vänster? Kan hon få trava upp så länge?" Nej. ropade vet 1 tillbaka "det där är en metabolisk.., Tyvärr..", sa hon så, riktat till mig. Jag förstod först inget, men frågade sedan, något chockat; "menar du att vi är uteslutna?". Och, ja, det var det hon menade. Då kom den ena domaren fram till mig och sa att jag skulle vara glad för att bli utesluten för hon visste hästar som dött av detta. Besviken och överrumplad gick jag till vilområdet och lyssnade på hästens buk med mitt stetoskop. Där var tarmljud på båda sidor. Då jag ännu faktiskt närde ett visst hopp om att beslutet kunde ändras, så gick jag direkt tillbaka till veterinärerna och bad dem lyssna igen. Domaren sa då att, visst kunde de lyssna men då var det för att godkänna hemresa, för att rida mer var inte aktuellt. Till saken hör att det fortfarande inte hade förflutit tjugo minuter sedan ankomsttid. Vet 1 lyssnade iallafall och även hon hörde nu tarmljud också på vänster sida. En annan domare kom nu fram och sa, som förklaring på varför jag ändå blev utesluten, att hästen skulle vara i visbart skick i samma sekund som jag begärde puls. Och visst, det vet jag, men jag vet ju också att många får chans att vänta en stund och sedan kontrollera om. Vi såg flera som gick runt med sina hästar och fick visa igen sedan. Jag funderar lite varför vet 1 bad mig att gå en sväng om hon nu ändå bestämt sig för att utesluta oss? I och med det här så undersöktes heller inga andra parametrar på hästen. Hon fick t ex aldrig trava upp mm. Är det brukligt att vet. besiktningen tar slut där man hittar en avvikelse? Har alltid tyckt att det känts så bra att få hästen kontrollerad av vet. efter en ritt.. Detta skulle isåfall innebära att den som blir utesluten på för hög puls t ex, aldrig får sin häst fullständigt besiktigad då pulsen ju är den första parametern som kontrolleras? Även den som blir utesluten har ju betalat veterinäravgift..
Jag såg vet.kortet som hastigast då en funktionär höll det men där stod förstås inte mer noterat än puls 54, hudturgor 1 samt utesluten metabolisk. jag fick besked om att tävlingsboken fanns att hämta i sekretariatet om en stund. Vi gjorde oss ingen särskild brådska men då jag kom till sekretariatet fanns där inget vet.kort. Fick besked om att det inte kommit från veterinärerna än. Jag gick tillbaka några gånger till- vi ville börja åka hem då vi hade drygt 35 mil att köra- men där fanns inget kort. Hon i sekretariatet sprang och frågade vet. som sa att de gett det till mig, vilket inte stämde. När jag gick tillbaka ytterligare en gång så fick jag tävlingsboken med besked om att vet hade haft vet. kortet i fickan. I tävlingsboken står bara att jag är utesluten. Någon orsak därtill finns inte angiven. Är inte det brukligt? Jag trodde att vitsen med tävlingboken var just att kunna se om en häst t ex blivit utesluten flera gånger av samma skäl?

Måste bara få ventilera det här, så att jag sedan kan släppa det och skulle uppskatta synpunkter/reflektioner kring den här händelsen från er som är mer erfarna än jag. Jag måste erkänna att det kändes "surt" att bli utesluten så här till en början. Inget av detta går ju att ändra men alltid kan man lära sig nåt.. Kan inte riktigt släppa känslan av att det här inte gick riktigt korrekt tillväga. Jag är trots allt iallafall nöjd med att komma hem med en fräsch häst och självklart ska veterinärerna plocka bort ofräscha hästar ur tävlingen. Men hade jag varit det minsta oroad för min häst hade jag inte själv heller velat rida ut på sträcka två. Inom en timme hade hon redan bajsat två gånger och kissade gjorde hon redan ca 20 minuter efter ankomst.
Undrar om det här är ett vanligt skäl till uteslutning och är det jag ovan beskrivit ett vanligt förfarande i distanstävlingsammanhang? Hur kan man på bästa sätt se till så att hästen verkligen har magen igång vid vet.besiktning? Fick tips av någon på tävlingen om att grooma rätt nära målgång/ankomst och då försöka få i hästen nåt ätbart som t ex morötter.. Andra tips?
 
Sv: Uteslutning pga otillräclkiga tarmljud.. **långt**

Så som du beskriver det upplever jag som ett undantag, men jag har inte så många uteslutningar att referera till tack och lov.
Jag tycker inte det verkar ok att vet. inte tydligt informerar om att du blir utesluten och varför. Att det sedan schabblas med vet kortet och att inte anledning till uteslutning skrivs i boken är inte heller korrekt. Sådana här händelser skall rapporteras till domaren som bör ta upp det i domarprotokollet anser jag. Så att man kan lära av misstagen och inte upprepa dem på andra tävlingar.

Vad jag sett så brukar hästen kollas igenom även om den åker ut för puls eller metaboliskt för ibland kan en hällta vara den egentliga orsaken till hög puls och kanske en rejäl skada tex senskada eller liknande och då kanske inte hästen bör resa hem direkt.

Men om man begärt och klarat pulsen skall hästen vara i skick att klara resten av vet kollen också. Däremot om du ej klarar puslen har du rätt att pulsa om inom 20 min i grindarna ej efter målgång.
 
Sv: Uteslutning pga otillräclkiga tarmljud.. **långt**

Tack för ditt svar. Nej, det känns inte korrekt och ingen av mina distanstävlande vänner har heller råkat ut för detta, som tur är. Det hör säkert till undantagen och hade kanske inte heller inträffat om det varit någon mer erfaren ryttare? Hade jag varit mer erfaren hade jag förmodligen ställt tydliga krav på information samt vet. kort mm där och då. Men jag blev så flat. Jag känner min häst väl och hon kändes så fin och pulsade ner snabbt, precis som hon brukar. Vi har försökt rannsaka oss själva (groomen och jag) och kommit fram till att vi nog kylde henne lite väl burdust i grind (hon är inte förtjust i att man häller vatten på henne) och att det var nog därför hon var spänd vid vet. besiktningen. Annars brukar hon stå stilla när man undersöker henne. Har kommit fram till att det är det bästa vi kan göra av den här situationen är att försöka lära av missödena och gå vidare.. Och precis som du säger, så tänkte jag också på det att det kanske är ännu viktigare på en utesluten häst att göra en fullständig undersökning då en avvikelse kan ha samband med att något annat är fel. Men detta tänkte jag på först under hemresan- lätt att var efterklok.. Men vi tar nya tag och lyssnar efter tarmljud noga innan vi går in i pulsning nästa gång:smirk: Är bristande tarmljud en vanlig orsak till uteslutning? De jag frågat menar att det är vanligt att få anmärkning men inte uteslutning..
Hur rapporterar jag händelsen till domarna? Det kan var bra att uppmärksamma dem på detta så att det inte upprepas, som du säger..
 
Sv: Uteslutning pga otillräclkiga tarmljud.. **långt**

Det kan vara bra att tala med domaren på plats eller låta ens groom göra det om man själv är för arg/ledsen eller upprörd, annars kan du skriva ett brev/mejl direkt när du kommer hem eller senast två veckor efter (om det är ngt man vill överklaga- tror dock inte det går att överklaga just detta då men kan vara annat).


Att kyla är både bra och dåligt...själv fick jag erfara i helgen att det inte passar min häst så bra. Vi red ganska snabbt och det var varmt så vi kylde henne mer än vanligt på banan och i grinden. Hon pulsade snabbt (snabbare än jag hann få av grejerna och gå in i grind så var hon nere under 60). När vi inte brukar kyla tar det lite längre tid. Hon blev kall om musklerna och var rejält hallt när hon stått still vid pulsningen.... Ingen tvekan om uteslutning. men efter linement, massage och täcke, en timmes höätning så syntes det knappt längre. Hade jag tänkt efter lite mer så hade jag naturligtvis behövt ta linement osv innan grinden och tagit längre tid på mig till pulsning så hade det jag kunnat undvika detta. Min man som tävlar ultramarathon är helt frågande till att det kyls så mkt, han asner det helt fel att hälla kallt vatten på varma arbetande muskler och säger att man ber om kramper och liknande av detta och att det blir som ett lotteri när man klarar detta och inte....så jag kommer återgå till att vara återhållsam med kylningen som jag varit hittills och klarat mig bra även på ritter i 34 graders värme.
 
Sv: Uteslutning pga otillräclkiga tarmljud.. **långt**

Hejsan, jag tycker det klart låter som att du åkte ut av misstag.
Det måste ju kännas urtrist att bli utesluten på det viset.

Men..hellre en häst för mkt än för lite som får avbryta i tid, det KAN ju vara allvarligt.
Fast det känns väl inte så kul att bli orättvist behandlad och vetrinären kunde kanske varit trevligare mot dig.
Om hon lyssnat en gång till så hade det kanske varit ok..

Jag tävlade min nya pålle i helgen, i Danmark. I slutbes sa först vet att det var dåliga tarmljud :o Men lyssnade sedan på andra sidan som va helt ok, då kollade hon första igen o det var ok..

Jag var lite förvånad först när hon sa så men jag visste ju att vi hade ridit lugnt, hästen var superfräsh och hade ätit och druckit sig runt hela vägen..
Men det kanske inte bubblar å pyser lika mkt hela tiden ?
 
Sv: Uteslutning pga otillräclkiga tarmljud.. **långt**

Vi har också diskuterat fram och tillbaka med det här med kylning. Min häst verkar inte heller klara det så bra. Verkar ju logiskt som din man säger att musklerna lätt blir stela och krampar när man kyler dem när de är väl uppvärmda. Tror att det var därför min häst var så spänd i vet.gate. Självklart blir det också svårare att lyssna på en häst som har musklerna spända över bukorganen. Jag ska också vara sparsammare med kylning framöver. Min groom såg ett ekipage där man kramat ur ett badlakan som de lade över hästens manke och ner mot bogarna. Det ska jag prova och många gånger kanske det räcker som kylning? Tar hellre några minuter extra på mig innan grind.. Måste kännas surt" även för dig att få hästen utesluten av en sån sak. Men det viktiga är att man förstår vad som gick fel så att man kan ändra till nästa gång.

Att överklaga domarnas beslut känns inte aktuellt för min del (förändrar ju inget ändå). Men däremot att påtala den här händelsen just för att medvetandegöra så att det inte händer någon annan. Hur stressigt veterinärerna än har så är det viktigt att ryttaren får möjlighet att prata med vet så att man förstår orsaken till uteslutningen. Därmed blir det också lättare att utvärdera träning, fodring etc av hästen och vid behov ändra på det som inte fungerat så bra.
 
Sv: Uteslutning pga otillräclkiga tarmljud.. **långt**

Nej, det bubblar nog inte lika mycket hela tiden. Sedan tror jag att det blir svårare att auskultera om hästen just då spänner bukmusklerna som omsluter tarmar och andra bukorgan. Därför var det ju bra att veterinären i ditt fall lyssnade igen. Fick du någon anmärkning på tarmljuden?

Sant att det är jätteviktigt att varje häst som inte är fräsch plockas från banan. Veterinärerna har ju all makt där och det är för hästens bästa och så ska det vara. Men det är viktigt att ryttaren får ta del av beslutet, så att man förstår vad som är orsaken till uteslutningen och därmed kan försöka ändra på det som gått fel. T ex att man kylt för mycket, fodrat eller tränat fel eller vad det nu kan vara.

Jag tänker nu lämna den här händelsen bakom mig och tar nya tag- nu litet klokare:) . Kanske kan jag , i efterhand, få domaren att skriva in orsaken till uteslutningen i hästens tävlingsbok?
 
Sv: Uteslutning pga otillräclkiga tarmljud.. **långt**

Nej, jag fick ingen anmärkning.
Men tänkte på det som skrev om att hästen spänner
bukmusklerna...
Precis när min häst skulle kollas så fick hon syn på den häst som vi haft sällskap med på banan o blev lite orolig.
Så då kanske det var därför hon tillfälligt spände sig :idea:

Det var iallafall en trevlig och engagerad veterinär,

Dom får gärna vara noggranna och med gott
humör. ( dom får ju rätt bra betalt ):bump:
 
Sv: Uteslutning pga otillräclkiga tarmljud.. **långt**

så gick jag runt i bara några minuter innan jag försökte påkalla uppmärksamhet. Båda veterinärerna var då upptagna med andra hästar men till sist hörde veterinär 2 (hon som inte undersökt min häst) mig och frågade vad det var med min häst. Jag förklarade och hon ropade till veterinär 1 (som undersökt min häst) att "vad gör vi med den som inte hade tarmljud på vänster? Kan hon få trava upp så länge?" Nej. ropade vet 1 tillbaka "det där är en metabolisk.., Tyvärr..", sa hon så, riktat till mig.

Jag tror det gick till så här: När vet 1 ser dig stå där med din häst igen, och hör vet 2 fråga vad de ska göra med er, då tror hon att läget fortfarande är likadant för din häst, och att någon (exempelvis vet 2) har konstaterat att det är så. När vet 2 säger "vad gör vi med den som inte hade tarmljud på vänster?" hörde/tänkte vet 1 "vad gör vi med den som inte har tarmljud på vänster?"

Om du hade kommit tillbaks när det var lugnare i grinden hade du antagligen fått ett helt annat bemötande. Ett stress-fel, helt enkelt.
 
Sv: Uteslutning pga otillräclkiga tarmljud.. **långt**

Då jag ännu faktiskt närde ett visst hopp om att beslutet kunde ändras, så gick jag direkt tillbaka till veterinärerna och bad dem lyssna igen.


Jag kan möjligen förstå om man ibland kan få chansen att gå en sväng och sen visa om, (eller, nej, det tror jag inte att jag förstår), men att man skulle kunna övertala en veterinär om att ta tillbaka en uteslutning känns väldigt fel.
 
Sv: Uteslutning pga otillräclkiga tarmljud.. **långt**

Ja, det är nog troligt att det är som du säger. Det kändes som att de liksom pratade förbi varandra. Och de hade mycket att göra. Nu efteråt tänker jag förstås att jag inte skulle haft så bråttom utan avvaktat och gått runt lite till. Även om inte beslutet hade ändrats så hade de säkert haft mer tid att förklara för mig hur de tänkte och vad som gjorde att de fattade det här beslutet..
 
Sv: Uteslutning pga otillräclkiga tarmljud.. **långt**

Jag utgick ju från att hon faktiskt hade tarmljud även på vänster sida och att veterinären bara inte hörde då hästen inte stod stilla och dessutom spände sig. Jag skulle aldrig vilja gå ut på nästa sträcka heller om man misstänkte att hästen hade tendens till stopp i tarmarna, kanske med korsförlamning som följd. Vet 2 ( som inte undersökte min häst) sa faktiskt att "hon ser då så fräsch ut- hon verkar iaf inte vara trött.." Detta bekräftade ju min känsla av att hästen var fräsch. En timme efter vetbesiktingen/uteslutningen så hade hon kissat två gånger och bajsat två gånger och har sen dess varit hur pigg som helst (som tur är:) ) så det tycker jag bekräftar att det inte var något fel.. Men jag har lärt mig en hel del av den här händelsen.. Och som Miranza sa, så är det bättre att en häst för mycket plockas ur tävlingen än en för lite..
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: mily
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 148
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 629
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Schäfer på 6,5år, röntgades med C-höfter som 1-åring samt en extra kota på ländryggen. Hade en skada i bogen som unghund. Fick...
Svar
6
· Visningar
1 506
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp