Utetäcke som stalltäcke.

stjarnfrugt

Trådstartare
I vårt stall har vi inget torkrum, vilket gör att när det är riktigt dyngväder så hinner inte täckena torka till dagen efter. Jag har därför börjat fundera på att köpa nåt tunnare utetäcke att ha som stalltäcke, för att garantera att min häst (som dessutom har känslig rygg) håller sig torr under det ev halvfuktiga utetäcket...

Vilka utetäcken har superbra andningsförmåga och kan användas inne? Gärna som kan läggas på en fuktig häst efter ridning och även fungera som svettäcke. Bucas är för högt skurna i halsringen. Hon har ett Bucas Smartex Big Neck men även det är för tajt under halsen... tyvärr, då jag gillar kvaliteten och att det funkar som svettäcke.

Det bör inte vara varmare än 100-200 g eftersom det även är lite väl varmt i detta stall nattetid. Inte optimalt stall mao men här där jag bor i utbygden finns inga alternativ.
 
I vårt stall får utetäckena sitta på några timmar på hästarna om de är blöta, när de torkat upp så tar man av dem och har då torra täcken till dagen efter. Dessutom tar det nån timme innan det varmt i stallet efter att hästarna tagits in så det ganska lagom att ta av då. Kanske ett alternativ?
 
I vårt stall har vi inget torkrum, vilket gör att när det är riktigt dyngväder så hinner inte täckena torka till dagen efter. Jag har därför börjat fundera på att köpa nåt tunnare utetäcke att ha som stalltäcke, för att garantera att min häst (som dessutom har känslig rygg) håller sig torr under det ev halvfuktiga utetäcket...

Vilka utetäcken har superbra andningsförmåga och kan användas inne? Gärna som kan läggas på en fuktig häst efter ridning och även fungera som svettäcke. Bucas är för högt skurna i halsringen. Hon har ett Bucas Smartex Big Neck men även det är för tajt under halsen... tyvärr, då jag gillar kvaliteten och att det funkar som svettäcke.

Det bör inte vara varmare än 100-200 g eftersom det även är lite väl varmt i detta stall nattetid. Inte optimalt stall mao men här där jag bor i utbygden finns inga alternativ.

Du kan inte tänka dig att ha ett stalltäcke med ett skaltäcke utanpå när det är ruskväder? Ett skaltäcke torkar ju väldigt mycket fortare än ett tjockt vintertäcke. Det är ingen optimal lösning att ha dubbla täcken men om du bara har det vid risk för mycket nederbörd så är det säkert ingen fara.
 
@Bulldoozer Tyvärr inte. Våra hästar kommer in det sista som görs på kvällen innan alla åker hem. Givetvis kan de ju lämnas med täcken om man tar in dem lite tidigare, men allting som frångår rutiner i detta stall ogillas skarpt. Det är 35-40 hästar och alla kan inte ha specialregler utan man måste göra det enkelt och rationellt. Vilket jag förstår men det är jäkligt bökigt om man har lite specialkrav typ en rygghäst som jag har... Man får även göra allt extra själv och om man har annat att göra än att åka till stallet 2-3 ggr per dag så blir det svårt att lösa :/
 
@TinyWiny Precis så gör jag, har flera skal att välja mellan och det har funkat under hösten. Men skaltäcke är för tunnt för min häst nu när det blivit vinter, och jag vill inte ha ett jättetjockt innetäcke (för att vara nog varmt ute vintertid) eftersom det är så varmt i stallet nattetid....

Det har hänt att jag åkt till stallet före jobbet kl 6 för att ta på ett täcke inne och sedan låta utsläppet ta på skaltäcket, då är det ju inga problem. Men jag jobbar inte alltid såna tider att jag kan hålla på att åka dit kl 6 för att ordna detta själv.
 
Eftersom jag egentligen inte tycker om de där tjocka vintertäckena har jag alltid försökt ha ett stalltäcke under regntäcket. Med andra ord behöver den som släpper ut/in bara ta av det yttersta täcket och slipper byta helt. Nu är min ponny just en ponny med tillhörande tjock päls, så hon behöver definitivt inga tjockare täcken, så jag förstår ju om det inte fungerar på din om den är mer kortpälsad och frusen av sig.

Men det finns ju tjockare regntäcken också? Alltså att du har ett innetäcke under som fungerar för hästen inne i stallet, men att det täcket som ligger ovanpå är av tjockare kaliber? Då kommer ju aldrig det yttre täcket närmast hästen heller, om det fortfarande skulle vara fuktigt på morgonen?
 
Okej. I ditt fall hade jag kanske inhandlat ett eller två extra täcken så att man alltid har ett torrt på morgonen sen så skulle det väl vara lite extra krångel med att hänga fram det då man kanske måste som jag ha hälften av grejjerna hemma pga platsbrist i stallet så det blir väl också knöligt. Själv känner jag inte till nåt bra utetäcke som fungerar bra i varmstall över natten men man tycker ju att det borde komma snart om inte annat.
 
Hej! Jag har precis som bulldozer skriver flera par skaltäcken så jag hänger det ena på tork och hänger det torra på hans boxdörr till personalen att klä på honom på morgonen innan utsläpp. Enda som funkat nu under leriga hösten, min häst älskar dessutom att rulla:meh:
Sen har han olika stalltäcken under skalet beroende på väder och kyla. Nu när det är torrt och kallt har han ett riktigt vintertäcke ute och stalltäcke inne men det funkar inte när det är som lerigast och blötast ute.
Mvh Linnpan
 
Jag förstår inte problemet eller så tänker jag inte som alla andra?!

Blir täcket blött igenom så är det ett dåligt täcke och bör kasseras.
Är täcket torrt under men blött utanpå så torkar det snabbast och enklast på hästen om man inte har torkrum.
I mitt stall har vi hela täcken som håller hästarna torra och har samma täcke dygnet runt. Givetvis byter man själv om man vill och kan men det är inget som görs på rutin vid in och utsläpp.
 
Jag förstår inte problemet eller så tänker jag inte som alla andra?!

Blir täcket blött igenom så är det ett dåligt täcke och bör kasseras.
Är täcket torrt under men blött utanpå så torkar det snabbast och enklast på hästen om man inte har torkrum.
I mitt stall har vi hela täcken som håller hästarna torra och har samma täcke dygnet runt. Givetvis byter man själv om man vill och kan men det är inget som görs på rutin vid in och utsläpp.

Precis så gör vi också. Mina hästar har ytterst få gånger varit blöta igenom sina respektive täcken, trots att det här i Skåne ofta är blaskigt och blött väder under vinterhalvåret. Täckena är av alla möjliga märken, Horseware, ThermoMaster, Biltema osv.
 
Okej, ska försöka förklara...

*Stallet är ett varmstall. Dvs det är uppskattningsvis runt 10 grader där inne. Jag kan inte svära på antal grader. Ska sätta dit min digitala termometer nån natt för att kolla. Men nu när det är -10 ute är det för varmt för att ha på stalltäcke tycker jag , eftersom min häst bara är halvklippt, har björnpäls och sällan fryser.
Möjligen att det blir svalare när det är under -15 och att man då kan ha ett 100-200g utan att vara rädd att hästen tycker det blir varmt och obekvämt. Jag har ibland haft mitt Bucas Smartex light när det varit riktigt skitväder ute men varmare än så vågar jag inte ha ännu, dock är det nog inte skönt för min häst att ha dygnet runt då det är för tajt i halsen.

*Utsläppet tar på ett täcke. Dvs det som hänger på kroken. De tar inte på ett täcke + skal. Man får bara ha ett täcke på kroken dvs man har inget reserv om det inte hunnit torka. Då tas det blöta på om man själv inte ser till att ha varit dit på morgonen och skiftat täcke. Det är 16 täcken som hänger tätt inpå varandra på sk täckesgalge, när alla är nersnöade eller -regnade hinner de knappast torka över natten (21-07)...
Därav min fundering att ha ett 100-200g inne som andas bra, och sedan toppa det med ett skal eller tunnare täcke (100-200g) beroende på utetemp. Då torkar skalet oftast men min häst risker inte att bli blöt ifall det inte hunnit torka...

*Mina täcken är alltifrån Bucas, HW och Horze. Alla håller tätt förutsatt att de ligger på hästen, är de blöta och tas bort från den värmande hästen så blöter de igenom. Speciellt när de hänger som packade sillar ihop med andra blöta täcken.
 
Men det ska inte blöta igenom även om det hänger tätt med andra täcken, då är inte täcket bra! Ett täcke ska aldrig blir blött på insidan om man inte utsätter insidan för väta.

Eller hänger dom täckena dåligt?
 
I vårt stall har vi inget torkrum, vilket gör att när det är riktigt dyngväder så hinner inte täckena torka till dagen efter. Jag har därför börjat fundera på att köpa nåt tunnare utetäcke att ha som stalltäcke, för att garantera att min häst (som dessutom har känslig rygg) håller sig torr under det ev halvfuktiga utetäcket...

Vilka utetäcken har superbra andningsförmåga och kan användas inne? Gärna som kan läggas på en fuktig häst efter ridning och även fungera som svettäcke. Bucas är för högt skurna i halsringen. Hon har ett Bucas Smartex Big Neck men även det är för tajt under halsen... tyvärr, då jag gillar kvaliteten och att det funkar som svettäcke.

Det bör inte vara varmare än 100-200 g eftersom det även är lite väl varmt i detta stall nattetid. Inte optimalt stall mao men här där jag bor i utbygden finns inga alternativ.

Köp bättre täcken som inte blir fuktiga på insidan. Mina blir inte de oavsett hällregn konstant. :)
 
Jag förstår inte problemet eller så tänker jag inte som alla andra?!

Blir täcket blött igenom så är det ett dåligt täcke och bör kasseras.
Är täcket torrt under men blött utanpå så torkar det snabbast och enklast på hästen om man inte har torkrum.
I mitt stall har vi hela täcken som håller hästarna torra och har samma täcke dygnet runt. Givetvis byter man själv om man vill och kan men det är inget som görs på rutin vid in och utsläpp.

Jag har inte ägt ett enda regntäcke, ens en gång som någonsin tålt mer än fyra timmars regn utan att börja läcka in. Möjligtvis de första två dagarna.
Detta trots olika kvalitet och prisläge.

Däremot, för trettio år sedan när de tunga otympliga New zeland-täckena fanns.......då fungerade det.
 
Märkligt att alla här verkar ja lyckats köpa helt ogenomblötbara täcken och jag misslyckats i alla år... Bara till denna häst har jag 5-6 täcken och jag skulle säga att efter 10-12 timmars regn/blötsnö så är de så mättade med vatten att det blöter igenom efter en timme utan häst under. Tex medan jag tagit in hästen och ridit, då är täcket som var torrt då jag tog in hästen, blött igenom till insidan. På hästen håller de flesta av dem torrt dock, det bygger ju på att hästen värmer underifrån för att de ska vara torra...
Jag hade hästen på lösdrift innan, dvs ute dygnet runt. Nu har jag den ute i en hage utan skydd av skog/vindskydd i 10-12 tim per dag.

Ni får gärna säga vilka märken och modeller ni har. Jag verkar ju ha missat nåt fatalt.
 
Märkligt att alla här verkar ja lyckats köpa helt ogenomblötbara täcken och jag misslyckats i alla år... Bara till denna häst har jag 5-6 täcken och jag skulle säga att efter 10-12 timmars regn/blötsnö så är de så mättade med vatten att det blöter igenom efter en timme utan häst under. Tex medan jag tagit in hästen och ridit, då är täcket som var torrt då jag tog in hästen, blött igenom till insidan. På hästen håller de flesta av dem torrt dock, det bygger ju på att hästen värmer underifrån för att de ska vara torra...
Jag hade hästen på lösdrift innan, dvs ute dygnet runt. Nu har jag den ute i en hage utan skydd av skog/vindskydd i 10-12 tim per dag.

Ni får gärna säga vilka märken och modeller ni har. Jag verkar ju ha missat nåt fatalt.
Jag kan se på alla täcken i vårt stall att om de inte antingen sitter på hästen eller hängts hyfsat luftigt så kan det slå igenom.
Har stått i ett stall med samma regler som du verkar ha och där samarbetade man med någon av de andra och hjälptes åt att hänga fram torrt täcke. Alltså- man har två täcken och ett på "tork". Om jag är i stallet sent hänger jag fram det torra till din häst och tvärtom.
 
@Ray Det är precis så jag menar. Det är oundvikligt att de blöter igenom, hur luftigt man än hänger. De enda som lyckas torka är ju tunna skal, som då inte funkar på vintern här.
Jag tycker att jag krånglar så mkt med folk, men det är väl så man får göra helt enkelt när det är skitväder :o De flesta är ju i stallet på kvällstid, det är bara jag som jobbar skift och inte är det.
 
Förstår ditt problem. Självklart kryper fukten igenom när du tar av det från hästen och det hänger på tork under de omständigheter du nämner.
Mitt förslag hade varit bucas shamrock, men jag antar att det inte heller är optimalt med tanke på halsskärningen...
 
Jag har aldrig sett ett täcke som inte blöter igenom när det har tagits av och då har det varit alla möjliga och omöjliga märken. Alltifrån 300 kronors täcken till 5000 kronors täcken. Det spelar ingen roll om det är en regnjacka så nog blöter den också igenom när den har tagits av. Möjligtvis att galon bara blir fuktigt på insidan men det kan man knappast ha i täcken för det andas ju inte. Det man kan göra för att torka täcken så fort som möjligt är att hänga dem med insidan ut. Jag tycker faktiskt att det är märkligt med stall som inte har torkmöjligheter. Jag har bara två hästar men jag hade blivit tokig om jag inte hade kunnat torka täckena i värme och hänga upp dem på lämpligt vis så att de torkar under natten.
 
@stjarnfrugt Jag antar att du inte kan ha två täcken framplockade? Det hade ju funkat bra annars..
Men om jag förstår dig rätt så tas alla täcken av och hängs på ett gemensamt ställe över natten?

Hur gör de andra i ditt stall? Eftersom det är så många hästar så borde någon ha liknande problem?

Jag hade låtit hästen stå med ett innetäcke + medium utetäcke. Alltså 200gr + 200gr eller hur man nu vil komponera ihop det med alla miljontals kombinationer och gram :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp