Utetäcke som stalltäcke.

Kan det funka med ett hw. amigo 100 gram? Hur sitter dem i halsen på din häst? De utetäckena andas helt ok och är ju rätt ok i pris om det inte skulle funka.
 
Äsch. Såg att det endast finns amigo Bravo i 100 gram och det är ju lite dyrare än Hero och Mio. Allt annat är i O gramoch då blir det ju att gå upp i 200 gram. Lite väl mycket kanske om det är så pass varmt inne...
 
Jag pratar dock om täckena när de sitter på hästen. Ville bara förtydliga.
Fast tråden handlar ju om när täcket tas av.
Hästen behöver tjockt täcke ute men inte inne eftersom det är varmt i stallet. Hästen har ryggproblem och ts vill inte riskera att hästen får på sig ett fuktigt täcke på morgonen. Stalltäcken har i regel för dålig andasfunktion och därför funderar ts på om något utetäcke skulle funka inne utan att det blir för varmt... om jag fattat det hela rätt...;)
 
är utetäcket inte blött på insidan så får våra ha dem på sig under natten för att torka upp.

är det blött på insidan så hänger jag upp täcket på tork/avrinning i stallgången, sen då det är hyfsat torrt/fruset så hänger jag in det i sadelkammaren med elementet på hög nivå. så torkar det på ett dygn mwer eller mindre. så får hästarna överleva med extra täckena så länge. är utetäckena torra till natten så får hästarna innetäcken på sig då.

hade jag tagit av ett täcke som bara var blött på utsidan så hade det direkt blivit fuktigt och blött på insidan. dvs då kan hästen inte få det på sig på morgonen.

tar ca 2 dagar för ett täcke att bli tillräckligt torrt här. även om jag hänger in det i sadelkammaren direkt. enda som händer då är att det blir fuktigt i sadelkammaren..
 
Fast tråden handlar ju om när täcket tas av.
Hästen behöver tjockt täcke ute men inte inne eftersom det är varmt i stallet. Hästen har ryggproblem och ts vill inte riskera att hästen får på sig ett fuktigt täcke på morgonen. Stalltäcken har i regel för dålig andasfunktion och därför funderar ts på om något utetäcke skulle funka inne utan att det blir för varmt... om jag fattat det hela rätt...;)

Jadå, jag förstod det. Jag svarade dock på ett inlägg där det var snack om att det fortfarande satt PÅ hästen. Så jag var inte först att "förstöra" tråden om snack "på hästen". Det blir en del bredvidsnack ibland på ett diskussionsforum, vilket ju är tillåtet.
 
Okej, ska försöka förklara...

*Stallet är ett varmstall. Dvs det är uppskattningsvis runt 10 grader där inne. Jag kan inte svära på antal grader. Ska sätta dit min digitala termometer nån natt för att kolla. Men nu när det är -10 ute är det för varmt för att ha på stalltäcke tycker jag , eftersom min häst bara är halvklippt, har björnpäls och sällan fryser.
Möjligen att det blir svalare när det är under -15 och att man då kan ha ett 100-200g utan att vara rädd att hästen tycker det blir varmt och obekvämt. Jag har ibland haft mitt Bucas Smartex light när det varit riktigt skitväder ute men varmare än så vågar jag inte ha ännu, dock är det nog inte skönt för min häst att ha dygnet runt då det är för tajt i halsen.

*Utsläppet tar på ett täcke. Dvs det som hänger på kroken. De tar inte på ett täcke + skal. Man får bara ha ett täcke på kroken dvs man har inget reserv om det inte hunnit torka. Då tas det blöta på om man själv inte ser till att ha varit dit på morgonen och skiftat täcke. Det är 16 täcken som hänger tätt inpå varandra på sk täckesgalge, när alla är nersnöade eller -regnade hinner de knappast torka över natten (21-07)...
Därav min fundering att ha ett 100-200g inne som andas bra, och sedan toppa det med ett skal eller tunnare täcke (100-200g) beroende på utetemp. Då torkar skalet oftast men min häst risker inte att bli blöt ifall det inte hunnit torka...

*Mina täcken är alltifrån Bucas, HW och Horze. Alla håller tätt förutsatt att de ligger på hästen, är de blöta och tas bort från den värmande hästen så blöter de igenom. Speciellt när de hänger som packade sillar ihop med andra blöta täcken.

i det senariot så hade jag haft t ex 100g innetäcke och 100g utetäcke över under dagen. och då haft flera uppsättningar täcken så att det första täcket hinner torka innan täcke nr 2 och 3 är "förbrukade".

låter jobbigt med 10grader i stallet, spec då man inte kan torka dem över natten.
(nöjd med att det bara är ngn grad varmare inne än ute vintertid i mitt stall, samma gram på täcke ute som inne på min rygghäst.)
 
:(
Jadå, jag förstod det. Jag svarade dock på ett inlägg där det var snack om att det fortfarande satt PÅ hästen. Så jag var inte först att "förstöra" tråden om snack "på hästen". Det blir en del bredvidsnack ibland på ett diskussionsforum, vilket ju är tillåtet.
Å förlåt. Det var inte meningen att vara näsvis:(. Det var fler som inte verkade förstå problemet och så tog jag ditt inlägg för att förtydliga. Visst kan det , och får det, bli sidodiskussioner. Inget illa ment.
 
:(
Å förlåt. Det var inte meningen att vara näsvis:(. Det var fler som inte verkade förstå problemet och så tog jag ditt inlägg för att förtydliga. Visst kan det , och får det, bli sidodiskussioner. Inget illa ment.

Ingen fara alls. Jag tänkte nog som du och det var därför jag förtydligade. Så det inte skulle bli fel liksom.
 
@spinxx Nej precis, vi får bara ha ett täcke. Och det ställe där det enda täcket hänger är också det enda stället där ett täcke eventuellt har en möjlighet att torka. Vi har en krok för reservtäcke men där torkar inget, och man går heller inte dit på morgonen och tar reservtäcket om det andra är blött. Det finns inte en sån rutin.
Jag brukar hänga in dyngblöta täcken på reservkroken och hänga ut ett torrt, och sedan försöka hoppas att det dyngblöta täcket torkat inom några dygn alt ta med det till jobbet där jag har torkmöjligheter om jag råkar jobba kväll eller natt (och ingen ser att jag har hästsaker där :o). Men vi får eg inte göra så att vi hänger in blöta täcken på reservkroken då det då blöter ner alla andras reservtäcken samt att krokarna inte håller för så tunga blöta täcken.

Många i stallet tror att täckena torkar, men jag har haft morgonjouren nån gång efter att det varit skitväder och då har de hästarna fått ha blöta täcken ute om man inte varit snäll och jagat torra täcken. Vilket man ju gör eftersom man är snäll. Men det är ju bara på helgerna. På veckorna tas blöta täcken på utan att nån tänker nåt om det, personalen där är inte helt tillräknelig så att säga...
 
@spinxx Nej precis, vi får bara ha ett täcke. Och det ställe där det enda täcket hänger är också det enda stället där ett täcke eventuellt har en möjlighet att torka. Vi har en krok för reservtäcke men där torkar inget, och man går heller inte dit på morgonen och tar reservtäcket om det andra är blött. Det finns inte en sån rutin.
Jag brukar hänga in dyngblöta täcken på reservkroken och hänga ut ett torrt, och sedan försöka hoppas att det dyngblöta täcket torkat inom några dygn alt ta med det till jobbet där jag har torkmöjligheter om jag råkar jobba kväll eller natt (och ingen ser att jag har hästsaker där :o). Men vi får eg inte göra så att vi hänger in blöta täcken på reservkroken då det då blöter ner alla andras reservtäcken samt att krokarna inte håller för så tunga blöta täcken.

Många i stallet tror att täckena torkar, men jag har haft morgonjouren nån gång efter att det varit skitväder och då har de hästarna fått ha blöta täcken ute om man inte varit snäll och jagat torra täcken. Vilket man ju gör eftersom man är snäll. Men det är ju bara på helgerna. På veckorna tas blöta täcken på utan att nån tänker nåt om det, personalen där är inte helt tillräknelig så att säga...

Åh vad jobbigt..Speciellt när du inte får medhåll från de andra hyresgästerna? :down:
Våra står med samma täcke inne och ute. Skulle det täcket de kommer in med vara genomblött så hänger vi in det i vårt torkrum och tar fram ett torrt. Skulle inget torrt hänga framme så går morgonfodraren in i torkrummet och hämtar det som torkat över natten. :love:

De stall av samma storlek som jag jobbat i har man fått ha flera täcken framme eller så har personalen fått hämta täcken ur ett torkrum.
Kan man inte bara tillägga i rutinen att man kollar på extra-kroken om täcket man skall sätta på är blött? :confused:
Speciellt om du kan informera fler hästägare om att deras hästar får på sig blöta täcken på morgonen...
 
Men alltså går det inte att ändra rutinerna? Blir ju inget meck för personalen att ta ett torrt täcke man hängt fram? Jag hade tagit upp det på stallmöte. Jag tycker själv det är enklast när mina inackorderingar hänger fram torra täcken, då hänger jag det blöta på en krok och tar på hästen det torra. Under dagen ser ägaren till att hänga det blöta täcket så det torkar. Helt enkelt om hästägaren ser till att hänga torrt framme så tar jag det, kan inte förstå hur det blir jobbigt?
 
Fast om ni har så stor temperaturskillnad utan att ha en värmekälla i stallet förutom hästarna - då är det nog snarare ventilationen som är problemet, inte täckesval.
 
Jag skulle nog faktiskt i det här läget helklippa hästen och sedan lägga på 200 + 100/200 eller ett Varilayer från Rambo.
 
@ainasoja Nej de hängs på täckesgalge men det är väldigt tätt mellan täckena och det är ute i stallet och inte i ett torkrum.

@warg Det är ett varmstall. Så säg att det håller +10 inne och det är -20 ute då blir det ju rätt så rejäl tempskillnad...

@Minstral Eftersom jag är rätt ny så har jag inte velat gå så hårt fram. Jag har tänkt att det måste finnas en lösning när det blir vinter och ruskväder, men det ter sig alltmer som att det faktiskt inte är nån lösning utan det är som jag befarar dvs som jag skrivit.
Det verkar dock som att andra nyinflyttade börjat störa sig lite på dessa omständigheter också, så har man tur kan det bli en situation av missnöje som verkligen gör att nåt måste ändras. Jag är helt för att det måste vara enkelt för personalen, men samtidigt är jag en stark motståndare till att det i ett stall är så enkelt för personalen att hästarna far illa. Då har stallet missat sitt huvudsyfte, dvs att hålla hästar på ett sätt som de mår bra av.

@Sunshine Det lutar faktiskt mot att det blir så. Jag vet inte annars hur jag ska lösa det... men då är frågan återigen vad man köper för täcke som både kan användas som svett- och stall/utetäcke. Bucas funkar ju bevisligen inte att ha dygnet runt. Finns det nåt annat märke med samma funktion som Smartex?
 
Det lutar faktiskt mot att det blir så. Jag vet inte annars hur jag ska lösa det... men då är frågan återigen vad man köper för täcke som både kan användas som svett- och stall/utetäcke. Bucas funkar ju bevisligen inte att ha dygnet runt. Finns det nåt annat märke med samma funktion som Smartex?

Om du klipper hästen så kommer du inte behöva tänka på svettfunktionen på samma sätt eftersom de torkar mycket fortare alt kanske inte svettas alls eller iallafall väldigt lite. Då är det inget problem att lägga på ett täcke direkt när man är klar.

Min häst är ju också känslig i ryggen och har en diagnos. Är klippt överallt utom precis mitt över ryggraden och ca 2 dm ner på vardera sida. Vi har också isolerat stall som håller ungefär samma temperatur som ert nattetid när hästarna står inne och det funkar utmärkt med 200 gr täcke dygnet runt när det är 5-10 minusgrader ute.
 
@ainasoja
@warg Det är ett varmstall. Så säg att det håller +10 inne och det är -20 ute då blir det ju rätt så rejäl tempskillnad...

För att hålla en så stor temperaturskillnad med tillräcklig ventilation och luftkvalitet krävs ju en värmekälla av något slag, förutom hästarna. Då borde ju inte torkandet av täckena vara ett problem - kanske går det att hänga täckena i närheten av värmekällan?
 
De gånger hästen är svettig efter ridning och du inte hinner skritta torrt, kan du väl lägga på ett tunt svettäcke under de ordinarie täckena? Så gör jag med min och det funkar bra.
 
Jag skulle ha ett regntäcke med en liner. Det blir mycket mindre kondenseeffekt då (alltså känslan att ett blött täcke efter en stund av hästen är blött på insidan)

Då tas regntäcket plus den tillhörande linern av, hästen är naken inne. På morgonen läggs det på. Sen när det blir kallare i stallet kan man ju ha ett täcke under och bara skalet. Men just nu skulle jag köra med liner om problemet är kondensverkan när täcket tas av.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp