Utetäcken, tips till lösdriftshäst

De finns i 100, 300 och 400 gram. Jag kör 100 gram i stort sett hela hösten och våren, tills det blir minusgrader hela dygnet, då byter jag till 300 gram.
Är jag inte nöjd och/eller hästen fryser så får jag väl köpa ett nytt. Nu får jag i alla fall bekanta mig med märket. :)
 
Är jag inte nöjd och/eller hästen fryser så får jag väl köpa ett nytt. Nu får jag i alla fall bekanta mig med märket. :)
Och nu har täcket kommit och blivit provat.
Jag kan konstatera att hästen inte kan ha det då det blir för tight i halsen. Det sitter bra till hon ska ta ner huvet. Typiskt! Det fanns inga reglerbara remmar fram så det är bara att skicka tillbaka och börja leta igen. :down:
 
De senaste åren har min häst gått på lösdrift. Första vintern som konvalescens och då täcktes hon bara med ett lättare (100g Thermo Master)halvhals.
Förra året halvklipptes hon och gick oftast med två täcken om det inte var jättekallt, dels det ovan och sedan ett Bucas 50g halstäcke över.
Blev det kallare så bytte jag det undre till ett tjockare innetäcke.
Samtidigt som det var praktiskt att kunna anpassa helt till vädret genom att bara ändra ett täcke och hon inte fick pälsskav någonstans så skavdes nedre delen av manen av (klassiskt vid halstäcken)och känslan var att täckena blev väldigt tunga på hästen.
Djuret i fråga är en piplisa och hon Måste ha täcken som sitter perfekt. Bucas-täckena är ok men ligger så tight i lansvecket på henne. Men det är också enda täcket hon kan ha utan bogveck utan att sura ihop totalt.
Nu har jag inte provat Horsewear de senaste åren men det populära Amigo/Horsewear innetäcket sa hon blankt Nej till och samma med ett äldre Horsewear fodrat regntäcke. Så jag vågar inte prova...

Hon drar 145 i stl och är en rätt normalt byggd (mot det något grövre hållet i bål/hals)kropp.

Jag skulle absolut kunna köpa och prova valfritt täcke men vad är bättre än att ha en hint om vad som borde kunna funka genom Buke? :)
Dessutom tycker jag det är så tråkigt att köpa ett dyrt täcke för att sedan behöva sälja det vidare och fortfarande behöva ett nytt täcke.

Vattentätheten är Jätteviktig (Bucas-täcket har varit exemplariskt!!)men jag skulle gärna slippa manskav och att ha flera täcken.
Jag har funderat lite på WeatherBeeta, ett nytt Bucas (och behöva dras med tight över lansveck), Shires eller kanske till och med Horsewear.
Vad är era erfarenheter?
Vad har ni på era pipiga hästar??

Jag kör enbart Horseware på mina hästar. Dom har aldrig haft skav, varken på manen eller ngn annanstans. Bucas hade den ena med sig när den kom men de såldes illa kvick eftersom den fick skav av dem. Har du provat Bucas big neck som är rymligare? Upplever att Bucas sitter bäst på hästar som har lite smalare bogar.
Shires är skit på mina hästar. Dålig passform och täckena är så tunga. Det enda HW täcket jag inte varit nöjd med till 100% är Rambo optimo utetäcket som var så himla tungt det också.
Jag hade testat de "nya" Horseware täcken tex Amigo Bravo med v-frontknäppning som sju även kan ha liner i om du vill det.
 
Jag kör enbart Horseware på mina hästar. Dom har aldrig haft skav, varken på manen eller ngn annanstans. Bucas hade den ena med sig när den kom men de såldes illa kvick eftersom den fick skav av dem. Har du provat Bucas big neck som är rymligare? Upplever att Bucas sitter bäst på hästar som har lite smalare bogar.
Shires är skit på mina hästar. Dålig passform och täckena är så tunga. Det enda HW täcket jag inte varit nöjd med till 100% är Rambo optimo utetäcket som var så himla tungt det också.
Jag hade testat de "nya" Horseware täcken tex Amigo Bravo med v-frontknäppning som sju även kan ha liner i om du vill det.
Hästen har två Bucas (Irish Turnout Light och Indoor Light)som sitter väldigt bra och de känns aldrig tighta i bogen/halsen. Men de är i stället rätt tighta i lansvecket...

När du skriver 'nya' Amigo, vad menar du då?
Jag har provat Amigo förut på hästen och hon sa Nej tack!
 
Hästen har två Bucas (Irish Turnout Light och Indoor Light)som sitter väldigt bra och de känns aldrig tighta i bogen/halsen. Men de är i stället rätt tighta i lansvecket...

När du skriver 'nya' Amigo, vad menar du då?
Jag har provat Amigo förut på hästen och hon sa Nej tack!

Vet inte vad du menar med lansvecket.
Big neck är rymligare överlag, inte bara över bog och manke:)

Du skrev du hade provat äldre amigo och det har ju kommit lite nyare versioner av just amigo bravo dem senaste två åren. Först kom en modell som jag personligen tyckte var skit, täcket var kortare på sidorna, lite tajtare i bogen och bredare men kortare svanslapp. Sen kom denna versionen som säljs nu med normal längd och bredd överallt samt v-front knäppning. Superbra passform!
Jag har varit återförsäljare för både hw, bucas och shires och det måste ju finnas någon modell som passar på din häst :)
 
Och nu har täcket kommit och blivit provat.
Jag kan konstatera att hästen inte kan ha det då det blir för tight i halsen. Det sitter bra till hon ska ta ner huvet. Typiskt! Det fanns inga reglerbara remmar fram så det är bara att skicka tillbaka och börja leta igen. :down:
Testa Typhoon istället, de har höga bogveck och du kan reglera remmarna i halsspännet.
 
Testa Typhoon istället, de har höga bogveck och du kan reglera remmarna i halsspännet.

Ja det hade jag kanske kunnat göra om jag hade varit ute efter ett så tjockt täcke. Men just 300g-täcken har jag tillräckligt av. Just nu, ska väl tilläggas. ;)

@Beeboppe
Aha! Ja men då kan det ju helt klart vara värt att testa ett Amigo nu då. Är impregneringen på dem bra? Finns det olika vattenpelare på Amigo inbördes eller är alla modeller 'lika täta'?
Och hur är storlekarna? Jag har ju liksom räknat bort dem innan så kan inte något om Amigo.
 
Ja det hade jag kanske kunnat göra om jag hade varit ute efter ett så tjockt täcke. Men just 300g-täcken har jag tillräckligt av. Just nu, ska väl tilläggas. ;)

@Beeboppe
Aha! Ja men då kan det ju helt klart vara värt att testa ett Amigo nu då. Är impregneringen på dem bra? Finns det olika vattenpelare på Amigo inbördes eller är alla modeller 'lika täta'?
Och hur är storlekarna? Jag har ju liksom räknat bort dem innan så kan inte något om Amigo.

Ja det tycker jag, Amigo bravo är bäst enligt mig av Amigo serien. Hero är ju billigare men håller inte lika bra, lite tunnare och trassligare yttertyg. Amigo Mio är helt klart sämst. både passform och hållbarhet. Dom är normala tycker jag i strl. Rambo brukar jag få gå ner en strl i men Amigo passar mina hästar fint.
 

Liknande trådar

Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 462
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 788
Senast: gylle
·
V
Utrustning Hjälp mig klura ut det här mysteriet. Min häst har börjat frysa så hon skakar, hur mycket skillnad gör ett halstäcke? Vad kan det annars...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 754
Senast: veronican
·
Utrustning Jag har stora problem med att den häst som min häst går i hagen tillsammans med är fullständigt hopplös på att dra i grimmor och täcken...
2
Svar
22
· Visningar
2 656
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp