Utevistelse

Mina hästar är inne ca 10 h även på sommaren. Det funkar. Det är pga fånghästen. Ganska skönt också när myggen och knotten kommer. Bor i Skåne.
Våra också, och av samma anledning. Båda mina hade fång för många år sedan, och sedan dess har de aldrig gått på regelrätt bete. De har stor skogshage på dagarna och går in på nätterna året runt. De verkar trivas väldigt bra med att slippa alla bitande flygfän.... :)
 
Fått ett dilemma som jag inte räknat med. Ponnyn skulle gått ute dygnet runt från och med idag men ägarna till ponnyn hon går med vill fortsätta ha sin ponny inne på nätterna.

Alt 1) Ponnyn går kvar med sin kompis men får stå inne ca 12 h/dygn, tyvärr inget svalt stall i värmen.

Alt 2) Vi fixar en hage mellan andra hästar som går ute på nätterna men som hon tyvärr inte kan gå med så hon får gå själv, finns både lite skog och öppen hage.

Inget av alternativen är bra och jag letar annan stallplats pga att jag vill ha mer utevistelse till ponnyn även resten av året.
Jag hade gått på alternativ två om det fungerar för din häst. Att ha hästen inne nattetid på sommaren hade jag aldrig gått med på. Det är ju då det börjar bli skönt! Framförallt om du som jag har turen att det inte finns en massa insekter!

Vad gäller insekter så har vi minimalt med insekter här. Jag bor där vinden bor vilket minimerar insektstrycket enormt. Jag har inte behövt använda insektstäcken sedan jag började ta hem hästarna från gräset innan knotten börjar komma fram på kvällen och då är min ena väldigt känslig för knott. De går alltså i en grushage nattetid och där är det minimalt med insekter.
 
Jag hade helt klart valt alternativ 2 om hästen verkar trivas med det. Gillar inte alls påtvingat stillastående.

Vi har lite flugor så min häst med känsliga ögon behöver flugpannband annars är det bara lite mygg vissa kvällar. Ännu mer sällan lite knott. Inga bromsar/blinningar öht. Värsta vi har är tripsen men det är ju bara några dagar 😅 Älskar att ha hästen öppet 😍 Hästen bor i Flyinge, Skåne och går på lösdrift året om.
 
Det skiljer sig mycket. Jag bor i Skåne och i ett tidigare stall jag red så var det jättemycket bromsar!! Men det jag är i nu (ca 1 timme från det första) har jag inte sett en enda broms på två somrar. Flugor är det och säkert lite mygg. Men ingen av hästarn i stallet (eller i granngårdarna) har insektstäcke. Några har flughuva men långt ifrån majoriteten. Hästarna går ute dygnet runt och de ser lugna och nöjda ut.
Jag tycker vi har mer än vanligt i år, men det beror ju på hur vädret har varit. Väldigt mycket mygg!
Då håller jag ändå till på östgötska slätten så man kan tycka att de borde blåsa bort😆
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp