Bukefalos 28 år!

Utfodningsdilemma

Tussemaja

Trådstartare
Vet inte om detta ska ligga här, men tror det... Det är ju ingen foderfråga utan en utfordningfråga...
Jo....jag tycker jag har ett dilemma som jag skulle vilja ha reflektioner på: Min ena häst har lätt för hosta, måste utfordras med hösilage, vara mycket ute, allt så dammfritt som möjligt å allt det där...I år skulle jag även behöva fukta lite på hösilaget, för det är nästan torrt, eller blir det i alla fall, när balen varit öppnad några dagar. Jag har tidigare periodvis utfodrat i hönät, vilket hon gillar, men vill inte göra det mer pga den periodvisa hostan. Hästar ska ju helst äta från marken så att partiklar ska"rinna ut". En period hade jag hökrubba men insåg att det var ju verkligen inget alternativ, för är det nånstans det dammar så är det ju i en sån (golvplacerad, plast, täta väggar) Å så började jag utfodra på boxgolvet då... Men eftersom jag behöver fukta på hö-hösilaget så blir ju även underlaget (bädd av torv, halmpellets) fuktigt. Och det tar inte många timmar innan det börjar bildas mögel och andra svampsporer, som ju verkligen inte heller är nyttigt för en hosthäst, å inte för nån annan heller förståss. Att utfodra alla mål utomhus är inget alternativ. Morron och kväll får hon inne. Jag har förståss funderat över hur jag kan ordna så det blir "bäddfritt" vid utfordningspltsen, men inser att det nog är svårt att hålla det så. Sista alternativet är ju att helt enkelt inte ha bädd alls, för även om jag mockar ut det fuktiga underlaget vid ät-platsen, så sprider sig ju vattnet till ett rätt stort område runt omkring. Finns det nåt man kan använda i bädden så inte mögel utvecklas? Kalk har nog inte tillräckligt stor effekt, om ens nån - eller...? Vad får ni för tankar...?
 
Sv: Utfodningsdilemma

Stalosan? Jag har inte nedvänt det själv och vet inte hur det funkar med hosthästar. Min andra tanke är att du kanske inte ska servera hösilaget pissevått, det räcker väl att det rinner av och är fuktigt?
 
Sv: Utfodningsdilemma

Kanske det skulle funka med en hökrubba som inte är tät och av plast utan med galler i botten? Då ramlar damm och bås ner på golvet under istället (fäst den i väggen en liten bit upp eller ställ den på korta ben)
 
Sv: Utfodningsdilemma

Ja, jag har haft en sån åxå, inte med hål i men med väldigt öppna sidor och öppet nertill, men faktum är att det fina dammet, som ju alltid finns i hö UTAN att det är mögel - alltså mycket fina partiklar, drar sig uppåt och ramlar inte ner, som jag åxå trodde och önskade...
 
Sv: Utfodningsdilemma

Nä, jag bara strilar över med vattenkanna, men det blir ändå fuktigt under höet och mögelsporer älskar det... ;-) Kanske blir det bättre när jag helt byter tillbaka till torv igen. Har ju en del halmpellets kvar i botten som ska bort undan för undan. Ja, jag funderade åxå på Stalosan, men har aldrig använt det å vet inte vad det är bra för - egentligen, annat än det som vanlig kalk är bra för då... Nån annan som har erfarenhet av stalosan?
 
Sv: Utfodningsdilemma

Aha ajdå, ja man inbillar sig ju att det ska ramla ner genom botten...

Jag använder Staolsan i mina ligghallar och i hönshuset. Det tar bort dålig lukt och håller bakterier och annat snusk borta. Har bara bra erfarenheter av det.
 
Sv: Utfodningsdilemma

:eek: Läste just nu på en annan sida att det i torv bildas nån sorts penicillin-mögel, som, när det kommer i kontakt med ammoniak, bildar toxiner. Detta var visserligen från en grisstall, men i alla fall. Finns det nåt strömedel där inte svampsporer trivs, eller hur skapa en miljö så att dom inte trivs..???
 
Sv: Utfodningsdilemma

Såfort det finns fukt finns det förutsättningar för mögel tyvärr.

Men en sak, om ditt silage dammar då undrar jag om det verkligen är bra? Jag har själv hosthäst och inte ens när mitt silage torkar så blir det dammigt?

Jag fodrar i plastbalja i boxen, och det blir inget damm/boss i botten på den, mer än det strö hästen ibland lyckas skvätta in.

Men en tanke ang utfodringen. En plastbalja som du borrar en massa stora hål i botten på (och 'väggarna' om du vill ha mer luftcirkulation), som sitter ca 1 dm ovanför golvnivå, och ett tråg under som fångar upp vatten så det inte når bädden?

Då faller av boss ner, vatten rinner ner i tråget och du kan dagligen ta ut det och spola av det. Det är nog det renaste du kan hitta.

Vill du hindra silaget självtorkar lika mkt/snabbt, så ta och packa upp för 3 dagar framåt i IKEApåsar (eller större om så krävs), vik ihop dem så silaget inte är fritt exponerat för luft. Då torkar det inte alls lika snabbt. Eller lägg det i en tunna med lock, gör några hål i överkant på tunnan bara, annars kan det blir ganska otrevligt därinne om det är varmt.

Har du eget stall och plats så helt oslagbart sommartid är en frysbox. Jag fryser öppnade småbalar på somrarna just för att det inte ska torka.
 
Sv: Utfodningsdilemma

Jag har en halvmeter fritt från spån närmast boxväggen där krubban och vattenspannen är och lägger det vattnade höet direkt på betongen. Eller så får hon äta hö i plastbalja.
 
Sv: Utfodningsdilemma

tack, bra tips! Jodå, hösilaget är bra. Dammet är väl egentligen inte damm, utan består av de små höpartiklarna, alltså bosset som blir...
 
Sv: Utfodningsdilemma

tack, bra tips! Jodå, hösilaget är bra. Dammet är väl egentligen inte damm, utan består av de små höpartiklarna, alltså bosset som blir...

Det bosset är inga problem för en dammallergiker. De är för stora för att komma ner i luftvägarna. Så just för det behöver du inte vattna =)
 
Sv: Utfodningsdilemma

Men varför inte vattna INNAN du lägger in grovfodret? Bästa är ju att snabbt sänka ner i en vattentunna t ex, då finns ju möjligheter att låta rinna av innan du fodrar.
 
Sv: Utfodningsdilemma

tack, bra tips! Jodå, hösilaget är bra. Dammet är väl egentligen inte damm, utan består av de små höpartiklarna, alltså bosset som blir...

Svarar mig själv;) Damm är ju egentligen bara ett samlingbegrepp på alla småpartiklar som är så lätta att dom flyger omkring i luften. Dom drar sig gärna uppåt med luftströmmarna, och en häst som andas bildar ju definitivt luftströmmar. Med mitt hösillage är det så att mycket fröer, små bladdelar etc har lossnat från stråna (som ju alltid sker i högre eller mindre grad - men i det här fallet är det i högre...) Och eftersom det då är såpass torrt så bildar det faktiskt större och mindre "damm-partiklar". Bara som ett förtyddligande av vad jag menar.... Jo, jag vet att större dammpartiklar inte ska kunna komma ner i luftvägarna, men jag är inte så säker på att alla "boss-partiklar" är så stora egenligen...Har man ett torrt blad av låt säja timotej, så kan man ju mekaniskt och utan särskilda hjälpmedel krossa det så att det blir ett ganska fint damm, om man nu skille vilja testa... Tror jag ska göra det nån dag, när solen lyser i stallet, för då syns allt som flyger i luften....Alexandra, just för att det ju är som du säger, att själva bosset inte ska kunna ta sig ner i luftvägarna, så har jag börjat snegla mer och mer misstänktsamt mot torven och mögelsporer...Kanske jag skulle inrikta mig på att eliminera den risken i första hand å helt enkelt sluta strila vatten över hösilaget...Åtgärdar jag två saker i taget så vet jag ju inte heller vilken som hjälper... Nu är det ju inte så att hon hostar i nån högre grad, kan vara nån gång ibland i samband med ansträngning, ett host eller två, eller nåt morronhost när hon kliver upp nån enstaka morron. Men det är ju alltid ett för mycket. Hästar ska inte hosta...Ursäkta svamligt inlägg. Blir så när man reflekterar "vilt och fritt" ;)
 
Sv: Utfodningsdilemma

Tack! ska testa ett ha ett bäddfritt område där hon äter. Det som försvårar är att hon sprider höet och det slutar förståss med att hon äter lite här och där...Balja välter hon bara. Har testat...
 
Sv: Utfodningsdilemma

Tack! ska testa ett ha ett bäddfritt område där hon äter. Det som försvårar är att hon sprider höet och det slutar förståss med att hon äter lite här och där...Balja välter hon bara. Har testat...

Fäst baljan i väggen, om du får (vet inte om du har eget stall).

Jag har så, en fyrkantig stor plastbalja, med två bultar i väggen. Annars är det lika här, maten över hela boxen, och dessutom gräver han då för att hitta de förlupna stråna, dvs står med näsan i ströet och 'snortar in damm'.

Sen, enligt de diskussioner jag haft med veterinärer etc, så det är inte alltid man kan få bort just de där enstaka hostarna vid ansträngning. Just för det är omöjligt skydda dem mot allt, det finns ju damm, sporer osv överallt i omgivningen/luften.

Damm som syns är generellt för stort för att komma ner - men som du säger, när man t ex sopar, så det finns en massa damm mänskliga ögat INTE ser.
Dock så strila med en vattenkanna bara det hjälper inte alls, du måste ha fodret nedsänkt under vatten i X tid för att binda damm osv. Alternativt får du skölja det ordentligt.

Ånga det ger samma effekt som blötläggning, men med betydligt mindre vatten och mindre 'slask'. Dock blir det på sitt vis lite mer arbete då man måste koka vatten (i vattenkokare går bra) först.

Det du läst om torv är inget som har bäring generellt. Däremot är MIN erfarenhet att torv funkar fint till hostisar tills den torkar och blir dammig.
Vattna sure, men då blir det lätt gojsigt där ströet ligger still mot t ex vägg. Om man kollar under vattenkopp/vattenhink, vänder upp de ströet, så luktar det inte sällan mögel/unket (oavsett strö).

Så jag vill så långt det går undvika både vattna strö och vattna foder. (Jag har blött silage dock, 50-60% TS).
 
Sv: Utfodningsdilemma

Jo, jag har åxå tänkt att hästar kan hosta till ibland, precis som vi. Utan att det betyder nåt. Det är bara det att man aldrig vet vilka individer som kommer att utveckla luftvägsproblem. När vi kollade henne i halsen för några veckor sen hade hon slem, inte mycket, men i alla fall. Och av det har hon alltså "bara" hostat enstaka gånger. Vad händer om slemmängden ökar, om det blir tjockare osv osv... Tja, man ska väl alltid noja för nåt...;) I våras var det fång...Det finns visst örtblandningar som sägs ska vara bra och som kanske till o med kan förebygga. Men nu är jag "skeptiska" sorten, och dessutom är hon dräktig, å då ä man ju alltid lite extra försiktig med "tillsatser"...
 
Sv: Utfodningsdilemma

Slem är ju inte bra nej, det tyder ju på att det finns en irritation.

Min ser 'jättefin' ut i luftvägarna, men envisas med att hosta 1-3 gånger i traven, aldrig annars (under annat än pollensäsong då). Jag tycker INTE om hosten i traven jag heller, därför jag diskuterat det. Men verkar vara så att finns det så att säga inget att behandla (slemmig etc), då får man 'leva med' det. Och just att det ju är omöjligt få bort all retning eftersom det är damm och sporer osv ute/i luften/etc.. =(

(Min är dammallergiker och björkpollenallergiker)
 
Sv: Utfodningsdilemma

Vill bara berätta att jag gjorde om bädden igår, så nu utfodras hon på ett torrt, rent betongunderlag. Funkat riktigt bra, åtminstone första natten. Det är så gott som omöjligt att skapa en absolut damm- och sporfri miljö, men man får göra det bästa man kan. Tack för tipsen! Nu överlåter jag tråden till de som vill fortsätta den, eller till att dö ut..
 

Liknande trådar

Hästvård Min lilla E får man numera (nåja sen ett tag) klassa som hosthäst. Det knepiga är när han får hostan. Sedan ett par dagar har vi en...
Svar
2
· Visningar
1 207
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp