Gypsy_Vanner
Trådstartare
Japp precis som rubriken lyder, hur utför man en halvhalt, och en halvhalt precis innan man ska rida en volt ???
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För mig är det vedervärdiga uttrycketen "ökning av bakbensaktiviteten" under en kort stund. Dvs att man kan utföra den a) som en checkning av att hästen är vaken - att gas och broms fungerar b) som en stunds ökad samling
c) även som en ökning av tempot, "kvicka bakben" d) i sällsynta fall som en klassisk "halvhalt" där man bromsar även tempot.
I Tibblins filmer finns en bra beskrivning på fenomenet där man också visar att man kan göra den under en ökning - något som jag anammat helt och hållet! Om man tänker att bakbenen ska aktiveras lite extra så har man löst uppgiften!
Den "gamla" typen man ofta såg förr när hästen nästan stannar upp i ett par steg tycker jag är helt meningslös... jag vill se ett ÖKAT tramp bak inte att hästen stannar...
Dessutom kan en halvhalt "pågå" i flera steg än ett - när man förbereder för en volt tex krävs ofta en förändring av balansen genom samling i flera steg.
I arméns ridinstruktion stod något (minns inte exakt) om att stegen skulle förkortas utan att bakbensaktiviteten och eftergiften (i både bakben och nacke) fick gå förlorad.