Utkallning av veterinär

Diplomaten

Trådstartare
Jag bytte kollektivstall för ca 3 månader sedan. Och som för de flesta andra har vi alla i stallet olika personligheter, erfarenheter och tillvägagångssätt för att hantera och motverka sjukdom och skador. Jag kom att tänka på detta då min häst för några dagar sedan fått en broddspark ovanför sitt v. framben. av sin hagkamrat.

Några av stallkollegorna var chockade - i mina öron, "ojade" de sig om veterinär, kroniska skador och vad som var tvunget att göras. En av de äldre- bokstavligt talat var i färd att behandla det för mig, innan jag själv fått en ordentligt översikt av skadan. Jag bröt hjälpen, tackade snällt och lovade att jag skulle klara av att ta beslut om vad som skulle göras. Grabbarna i stallet och jag gjorde inte så stor affär av det. Det är givetvis inte särskilt trevligt för häst eller ägare när detta sker, men jag ansåg inte att det då eller nu är en anledning att ta ut veterinär.

Vilka typer är ni?

De som ringer ut veterinär för allt eller är ni dem som klarar av att vänta för det mesta. Kanske något mitt i mellan?

För mig är det förmodligen så att jag blivit "härdad" efter alla åren med häst. Men vissa i stallet har flertalet år mer med häst än mig då de är äldre, men de har inte "härdats".

Senast ändrad:
Sv: Utkallning av veterinär

Jag har *peppar peppar* aldrig behövt tagit ut veterinär akut.

Men om man står i kollektivt stall så tar jag för givet att om något händer med min häst så ringer dom mig så jag får ta beslutet om veterinär ska tillkallas eller ej.
Sen om det är uppbart, tex hästen brutit benet eller uppenbarligen har svår kolik så är det ju helt okej att de skulle ringa veterinär.

Men jag är nog mitt emellan tror jag. Ringer inte för mindre sår så länge dom ser "ofarliga" ut.

Ja, att kontakta ägaren är en förutsättning, precis som du säger för att det ska fungera i ett kollektivstall. Det som kan bli en diskussion i ett stall med flera är ju också vad som är just ofarliga sår.

Jag har fått lära mig att ett sår bör tvättas rent inom 8 timmar efter det skadan uppkom och att djupa sår ska hållas öppna för att läka innifrån och ut. På det viset "självbehandlar" jag min hästs ev sår med jodopax eller koksaltlösning. Blir det varm och svullet, uppenbart behöver sys, varar rejält el dyl så ringer jag veterrinären, annars väntar jag... Oftast tänker jag att jag väntar "till imorgon". Ser det lika ut (eller bättre) ska det mycket till för att jag ska ringa.

(vill bara tillägga att jag älskar min häst och vill att han ska vara frisk och hålla för våra äventyr :love:)

Ja, att kontakta ägaren är en förutsättning, precis som du säger för att det ska fungera i ett kollektivstall. Det som kan bli en diskussion i ett stall med flera är ju också vad som är just ofarliga sår.

Jag hade inte blivit glad om någon tagit ut vet för ett i mina ögon litet sår. Det är ju som sagt en förutsättning att man kontaktar ägaren först. Om det inte är uppenbart (akut kolik, risk att förblöda etc), då hade jag nog ringt vet innan ägaren...

Näe för sår tar inte jag ut veterinär om det inte skulle vara en riktigt djup skada, eller risk för någon sena tex.
Så skulle någon ringa ut veterinär för tex ett balltramp eller så så skulle jag nog blir lite irriterad faktiskt...

Precis.

Jag har min teori som man vet har fungerat tidigare och man har ev behandlad kategorin av skador innan. För min del är veterinären en utmärkt lösning om jag inte vet eller är osäker på vad jag ska göra eller om det är av allvarligare karaktärr som jag inte klarar.

Jag har alltid innan varit lite så att ja avvaktar om då inte hästen är döende:p Men så hände de en sak i våras ja tycke inte min häst var helt ok när ja red alltid ibland kändes han super en annan gång kändes de som om att han inte ville sätta under sig. Bad många väldigt duktiga hästmänniskor titta på han alla bara du inbillar dig. Så ja vänta men efter ca 3 månader så kunde jag inte smällta de och åkte iväg. Ja de ja fick höra vara att där var inget att göra hade ja inte väntat så hade de antagligen inte blivit något:cry: så efter de åker ja hellre en gång för mycke än en gång för lite:D

När det gäller sår och sånt så anser jag att jag numera har så mkt kunskap och erfarenhet att jag själv kan avgöra om vet. behöver kallas ut eller inte. Anser jag att jag klarar det själv så vet jag oxå hur jag ska ta hand om såret. Skulle inte vilja att ngn annan ringde vet. eller började behandla såret utan att jag själv fått se och göra en bedömning. Däremot är jag rätt snabb att åka till klinik när hästen inte känns fräsch vid ridning men det är för att min häst har haft problem både med kotor och rygg så jag vill mota Olle i grind så att säga. Men vid akuta skador så anser jag mig kompetent nog att själv avgöra och behövs inte såret sys eller om det verkar infekterat eller om det är en störra skada så brukar jag kunna fixa det själv.

Jag har blivit härdad och tycker mig själv se när det behöver behandlas, många sår tex läker bäst om man inte rör dem osv.

Men är en häst riktigt dålig så tillkallar jag nog vet. innan ägaren. I somras hade vi ett fruktansvärt tillbud med en häst med brutet ben där jag inte visste vilken häst det var innan jag ringde vet., så ägaren ringdes ut som nummer 2. Dock tror jag att hon var ganska tacksam för att jag hade ringt vet. och att vi redan stod klara när hon kom till platsen.

Men ja, om hästägaren inte skulle inse allvaret så hade jag tagit saken i egna händer och ringt ut vet. och snällt skickat räkningen till ägaren, står tom i vårt kontrakt. Men, då ska det vara allvarliga grejer.

Jag är typen som avvaktar och ser hur det utvecklats om det inte verkar akut.

Under mina snart sex år som hästägare har jag kallat ut veterinär akut två gånger. En gång för 3,5 år sen då mitt sto fick lymfangit och verkligen hade ont, och i december förra året då mitt föl fick kolik. Utöver det har jag varit lyckligt förskonad från akuta åkommor.

KL

Jag avvaktar om det inte är ngt urakut eller så ringer jag och rådfrågar vet men sålänge de typ inte brutit ett ben eller har ett stort sår som måste sys etc så väntar jag, är inte sån som hispar upp och att vet MÅSTE komma ut för att hästen haltar lite eller har ett skrubbsår..

det beror helt på skadan och placeringen av den. tex. lednära sår kontaktar jag alltid vet. för eftersom händelseförloppet oftast går ruggigt fort och med tråkig utgång utan snabba insatser. ögon problem och ändrade rörelsemönster är andra ex.

efter mina dryga 35 år med hästar, både som jobb och privat har jag kommit fram till att med många typer av skador och problem så blir det billigast och läker snabbast utan komplikationer om man snabbt vänder sig till klinik.

ibland nöjer jag mig med att ringa min vet. och rådfråga om jag inte är helt säker själv och ihop med denne ta beslut.

ju mer man upplevt ju lättare blir det ju även att besluta om åtgärder.

Jag ringer gärna och rådfrågar (Agria har tex en telefonveterinär man kan ringa när som helst för 20 spänn eller nåt) men kallar mycket sällan ut veterinär akut.

Jag är väl diskvalificerad för diskussionen, men jag vill gärna flika in:

- sår som behöver sys är akuta i det avseendet att de bör sutureras medan de är färska, ett dygn efter är ofta den inflammatoriska processen i full gång och suturering inte längre aktuellt. Och om det ändå måste göras - en långt mer besvärlig behandling med större risk för komplikationer. Sådana sår låter man läka öppet istället, med betydligt längre läkningstid till följd. Detta missar djurägarna ofta.
- man bör ha koll på hästens stelkrampsskydd. Vid "typiska stelkrampssår" väljer man ofta att boostra om hästen inte fått sin spruta det senaste året. Boostern ges i anslutning till skadetillfället, några dagar senare kan det vara försent.
- lednära skador är alltid svårbedömda. Dessutom är det få djurägare som vet var ledfickor osv är placerade. En dm nedanfär armbågen brukar räknas som "säkert", ack så fel. Alla sår som ger kraftig smärta/hälta och/eller feber bör undersökas av veterinär.
- sår med fickor under huden behöver ofta dräneras, i synnerhet om de går i riktning mot marken från såret räknat. Inte så akut, men iallafall dagen efter. Ingen idé att invänta en ordentlig infektion

Vad är boostra?
har aldrig hört uttrycket:o

När min häst fick influensavaccinet senast sa veterinären att den hon fått juli -06 skulle räcka upp till fyra år, stämmer inte det?

Ursäkta trådkapningen men jag blev lite orolig.

Det beror på vilken typ av skada/besvär. Mindre sår skulle jag inte ta ut en veterinär för. Ögon däremot är jag livrädd för då jag med egna ögon (!) har sett hur fort det kan gå åt h-e. (Litet sår på hornhinnan som blev inflammerat och en vecka senare var hästen enögd, inte min häst).

Har ringt vet akut en gång för att sy ett relativt långt sår på ett ben.
En annan gång hittade jag hästen med en ögonskada, men hann bara tänka tanken att ringa veterinären och 5 min senare kommer han gående in i stallet. Ibland är det bra med stora stall!

Vad gäller andra i stallet är det väl bra att prata ihop sig om hur man ska agera vid skador på andras hästar. Jag är jätteglad för att folk ringer mig, även om det bara är något litet. Då kan jag åka upp och avgöra själv. Hade inte blivit jätteglad om någon ringt ut vet utan att kontakta mig om det inte var väldigt akut, men bättre en gång för mycket än en för lite. Var du glad att de bryr sig om din häst. Har en bekant vars häst inte var långt från att stryka med för att stallägaren inte ens kontaktade hästägaren trots att hästen hade legat ner hela dagen och inte ätit något kraftfoder alls (de hade bara slängt mer ovanpå). När ägaren kommer upp på kvällen var hästen inte allt för pigg om man säger så. De fick kalla på vet akut och efter X antal liter dropp blev den sig själv igen som tur var. Det värsta är att stallägaren har hållit på med hästar i många år, så det var inte av okunskap .

Senast ändrad:

Boostra = revaccinera = ge en påfyllning av vaccin.

Man brukar rekommendera att ge stelkrampssprutan var 3:e till 5:e år. Lite olika rekommendationer mellan olika tillverkare och olika veterinärer.

Om din häst får en rejäl sårskada bör man boostra.

vi ger även extra framföralt vid stickskador. vår vet. säger att sticksår är en stor risk för stelkramp

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 905
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 185
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
929
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka