Utländsk bluffköpare?

Splittan

Trådstartare
Jag är nyfiken på era åsikter om detta mail, själv får jag en dålig vibb av att det är en bedragare på gång igen!

Har en tävlingshäst i hoppning till salu på hästnet och fick detta mailet:

"Hello,
I Will really want to have your Horse, Kindly contact me immediately.
Thanks"

Jag skrev:
Hello!
You can call me at this number on weekdays after three o´clock: (mitt telefon nr)

Ha i baktanke när ni läser mailet att min häst är en valack o att jag redan har gett han mitt telefon nr samt att det stod i annonsen!
Fick detta långa mailet tillbaka:

"Hello
I appreciate you for responding to my request concerning your cute
advert and I hope we can come to a concrete agreement towards the
purchase of your lovely Horse. I am a captain with the United States
Army serving in Leatherneck camp; I contacted you in confidence hoping
that you are trustworthy and would also be helpful in this matter
before me. I am interested in purchasing your beautiful horse and I
will pay because I want her to be a citizen in my animal kingdom
(Zoo-like place) which I will build there in Sweden, I want to erect a
structure where people can have the feel and touch of nature when I
arrive in Sweden. I am with the US/NATO Force in Afghanistan on war
against terrorism, based on the United States legislative and
executive decision for withdrawal of troops from Afghanistan, I have
been deployed to come and work in Sweden. Our mission is to help and
beef up security in terrorist targeted states, mostly the United
States and the European Union. In one of my active duties here I was
able to uncover the sum of 10.2million USD. This money came from our
raids on terrorists hideouts here because they keep most of their
money at home for the funding of their evil activities, I don’t want
this money to be used for evil again. I cannot move this money to the
United States because I will be in Sweden for about 3years and the
problem is that I can’t handle this money by myself because we are not
allowed to run any form of financial transactions. As military
personnel under the services of the US Government I will be probed
once such an amount of money is found with me. The only way to make
this money useful is to invest it there in Europe considering the fact
that I will be there for a long period of time. I truly need someone
that I could deal with as I have designed a safe process of bringing
this money to Sweden without any form of risk. Since we have limited
time I will send the money to Europe where you will be the beneficiary
but only when I have received a confirmatory email from you. I decided
to find someone that is real/trust-worthy and this was why I came in
contact with you through this secured business site. Where we are now
I can only communicate through our military facility which is secured
so nobody can monitor our emails and if you accept I can explain the
details of the deal to you. I will call you briefly through a secured
line when I am out of our military network so that our calls cannot be
traced; kindly send me your number. I will wait for your reply so that
we can move forward with 30% percent of the money for you (inclusive
of what you may spend in the process of this deal) and the remaining
70% for me. I await your positive response to my request.
Regards,
Capt. William Rogers"

Så tycker ni som jag att det "luktar" bedrägeri!?
Kanske finns det fler som har fått detta mail på sina saluhästar?
 
Sv: Utländsk bluffköpare?

Oftast skickar dom väl en check som inte har täckning och så vill dom att man sätter in dom resterande 70% (i detta fallet) på ett annat konto. efter några dagar sen så visar det sig att checken inte har någon täckning.
jag tycker att det luktar bluff hela vägen!
 
Sv: Utländsk bluffköpare?

Det kvittar vad du annonserar ut så kommer dessa mail som brev i lådan.;)

Vi hade en bil utannonserat i höstas, 3 av fem mail ang denna bil var just sådana sk Nigeria brev, och det är alltså bluff.
 
Sv: Utländsk bluffköpare?

Jag fick liknande mail i höstas, dock var mina från UK. Flera olika namn, men samma mail-domän (ingen hotmail el liknande). Den första skrev jag tillbaka och frågade varför han, som så vitt jag kunde se bodde i England, var intresserad av min rätt mediokra häst. Det borde ju rimligtvis finnas mediokra hästar i England. :D Fick inget svar på min fråga... Jag sålde hästen i början av december och tog bort alla annonser då, ändå fick jag så sent som i förra veckan ett liknande mail!
Oavsett vad, kan du nog räkna med att inte få några pengar...
 
Sv: Utländsk bluffköpare?

Jag ha nyligen fått ett väldigt snarlikt mail som svar på en annons jag har ute.
Hur avsändaren uttrycker sej i text och detaljer är väldigt likt.
Han ville oxå att jag skulle hålla tyst om detta förslag, ville att det bara skulle vara mellan honom och mej.
Fast "min" köpare jobbar i Ryssland på nåt oljebolag:D
Han kunde komma över diesel och ville då att jag skulle vara någon typ av bulvan för honom mot att jag fick 30%:D

Dom har stor fantasi dom där bedragarna, man är nästan avundsjuk:p(på fantasin alltså).
 
Sv: Utländsk bluffköpare?

Såvitt jag vet har Sverige inte tagit hjälp av Amerikanska armén "to beef up security". Skulle bli ytterst förvånad om det vore så. Vi är inte heller med i Nato.
Så hundra procent "bollocks"
Går nån på sånt här? Måste ju vara så, annars skulle det väl inte fortsätta.
 
Sv: Utländsk bluffköpare?

Men det är väl klart det är bluff. Hur kan man ens tänka något annat. Facepalm. Bara på den första raden begriper man. Att du ens gav ut ditt nummer. Räkna med att de säljer det till någon reklammaffia.
 
Sv: Utländsk bluffköpare?

Jag har fått exakt samma brev som du som svar på min hästannons. Annonsen lades ut i höstas och detta mail kom häromdagen. Slängde det direkt i papperskorgen, bara bluff!

A
 
Sv: Utländsk bluffköpare?

Mitt nr fanns ju ändå i annonsen så det gör varken till eller från. Tänkte efter första mailet (även fast jag anade att det kunde vara bluff) om det nu är en seriös person så kunde personen ringa till mig, räknade med att om det var en bluffare så skulle inte personen ringa utan skicka ytterligare ett mail.
 
Sv: Utländsk bluffköpare?

Ingen är väl så lättlurad att den går på detta?
Skulle inte ena ha svarat på det första....
 
Sv: Utländsk bluffköpare?

Jag vet att jag läste om dessa bedragare här på buke för något år sedan. Så sedan dess har man varit väldigt uppmärksam, fast det är inte förrän nu som jag själv blev "drabbad" av sådant mail. Hade mina aningar redan efter första mailet så jag bara väntade på att något sådant 2:a mail skulle komma. Jag trodde dessa bluff mail hade lugnat ner sig lite eftersom folk förstod vad det handlade om för ett par år sedan. Men tydligen inte. Men intressant att läsa att Summerwind har fått exakt samma mail. Anade att det måste finnas fler personer som har fått detta mail.
 
Sv: Utländsk bluffköpare?

Kl

Är det bara jag som reagerar på att engelskan känns "fel"? Det känns absolut inte som en person från US Army utan någon som är dålig på engelska alternativt google translate..
 
Sv: Utländsk bluffköpare?

Ja någon gör säkert det tyvärr.
Jag tyckter det va lite kul så jag mailade ett par gånger med "honom" för att se vad han skulle hitta på mer:)
Hade inget nummer i annonsen och lämnade inte ut nåt annat.
 
Sv: Utländsk bluffköpare?

kl

Hade han varit en soldat/jobbat i armen på riktigt hade han inte fått tillåtelse att delge en fritt främmande människa denna information. Framförallt inte via mail.

Sen när tog sverige hjälp av US army?
Måste vara ren bluff!
 
Sv: Utländsk bluffköpare?

min man fick något liknande när han skulle sälja sin båt. Men då var det frakten av båten som han skulle ligga ute med. Självklart ignorerade han mejlet. Några dagar senare kom hot om stämning om han inte omedelbart betalde fraktbolaget. Han polisanmälde men polisen kan ju dessvärre inte göra så mycket mer än att ta upp anmälan.
 
Sv: Utländsk bluffköpare?

Hmm, William Rogers har mailat exakt samma mail till mig.. 3 mail på 3 olika annonser.. Man orkar inte ens svara dem :)
 
Sv: Utländsk bluffköpare?

Jag tror det är bluff jag har fått ett exakt likadant fast via hästnet. Min är också en valack hoppning, kändes konstigt att han skrev "her" Men sen förstår jag inte riktigt. Ska de tvätta pengar, för vad jag förstod så ville han ge mig pengar alltså 30% av den summan och sen 70% till honom... hur vinner han på detta?
sen känns det konstigt att det inte står någon om vad han ska ha hästen till mer än zoo-like place och frågade ingenting om hästen, det enda han skrev om var hur pengarna skulle lösas! så om det är fler som har råkat ut för detta är det ju absolut en bluff!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
305
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: 95johsv
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 339
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp