utöka trädgårdens bär-bestånd...

ameo

Trådstartare
Moderator
Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev vi ju plötsligt "med trädgård" - något vi inte direkt är vana vid eller har kunskap för att ta hand om. Inte heller tid egentligen...
Men det är ju bara att ta tjuren vid hornen! Förra året gjordes dock ingenting alls med vårt trädgårdsland, så det var ganska vildvuxet när vi tog tag i det förra helgen. Vi valde även att gräva upp de några år gamla jordgubbsplantorna, för det är ju hopplöst dels när de kastat ur sig revor åt alla håll och kanter och dels att försöka plocka jordgubbar som slåss om utrymmet med diverse gräs, maskrosor, brännässlor och hundkex... Så nu har vi vänt uppochner på hela trädgårdslandet (inkluderat att plocka upp ett antal vildvuxna potatisar, som tydligen växte där förra sommaren efter att några småpotäter blivit kvar i jorden hösten före...

Nu har jag några funderingar jag tänkte ventilera med Er här:

1 - hittade just en äldre variant av hallon (mormorshallon), till bra pris, när jag surfade runt och kollade websidorna för de trädgårdskedjor som finns i min närhet. Och jag blev ju genast sugen...
Frågan är - vi hade hallon när jag var liten och våra buskar var gigantiska. Jag har inget minne av att hallonbuskarna blev beskärda på höstarna, men givetvis kan mitt barnaminne vara ganska selektivt. Så, Måste man beskära hallon eller kan de få fortsätta växa vilt?

2 - det ska sättas nya jordgubbsplantor.
Först undrar jag när man kan förvänta sig att dessa plantor dyker upp för försäljning? De hade inte fått in några förra helgen, när jag kollade...
Sen funderar jag på vilka sorter man bör välja. Jag vill helst ha plantor som inte revar sig, så att man klarar av att hålla dem "på sin plats" utan att behöva rensa ihjäl sig. Och dels skulle jag vilja ha av de söta sorterna som fanns när man var liten. Nu hittar man mer sura jordgubbar och min mage blir lite ledsen av såna...
Så - förslag på jordgubbssorter?

3 - Sen undrar jag hur mycket näring vinbärsbuskar vill ha? Jag har gödselplattan full av maskbearbetad, flera år gammal gödselmylla som jag kan lägga på om de vill ha det, så vill de det?
Vi har rätt mager jord här.

I övrigt ska det ner sättpotatis och sättlök, samt det ska sås morötter. Men dem har jag koll på...
(och gödselstacken ska få agera odlingsplats för prydnads- och vanliga gula pumpor plus squash, som alla vill ha mycket av allt; sol, vatten och näring)
 
Sv: utöka trädgårdens bär-bestånd...

  1. Hallonen kan du klippa på våren eller hösten, de skott som gav bär förra året vissnar så de kommer inte att bära mer bär utan är bättre att ta bort. Hur höga det blir beror på sort.

  2. plantskolorna brukar ha flera olika sorters jordgubbar, både revande och icke revande. Jag har för mig att jag köpte fyra eller fem olika sorter för att få längre skördetid men valde samtliga sorter utifrån hur smakliga de skulle vara. Det brukar finnas information där man köper dem. På trädgårdsmässan som nyss är avslutad sålde de plantor, men jag tror det kan dröja några veckor till innan de kommer ut i butik.

  3. Vinbären har jag ingen aning om, min gräsklippare är av sorten som massakrerar klippet och det går tillbaka som gröngödsling till gräsmatta och buskar så det växer så det knakar hos mig.

:d:d:d
 
Sv: utöka trädgårdens bär-bestånd...

Det skulle vara intressant att få veta hur "mormorshallon" smakar. Där jag är uppväxt hade vi både trädgårdshallon och vildhallon och vildhallonen var fantastiska i smaken men väldigt svårrensade. Hallon sprider sig väldigt lätt.
När det gäller vinbär så har jag för mig att både de och krusbär vill växa på mager jord, på sin höjd gräsklipp som gödsling (men jag är ju absolut ingen expert !).
Våra jordgubbar har vi satt i hål i en marktäckningsduk, går väldigt snabbt att dra av revorna. Jordgubbar ska ju bytas ut med jämna mellanrum och då är det ju billigare att använda ens egna revor än att köpa nya plantor.
Gödslejorden skulle jag lägga på rabarberna om du har sådana.
 
Sv: utöka trädgårdens bär-bestånd...

Hallonen kan du klippa på våren eller hösten, de skott som gav bär förra året vissnar så de kommer inte att bära mer bär utan är bättre att ta bort. Hur höga det blir beror på sort.

Jag har några unga, blyga hallonbuskar som jag planterade förra året (de fick jättehallon!). Jag har inte klippt dem. Ska jag göra det? :nailbiting:
 
Sv: utöka trädgårdens bär-bestånd...

Det skulle vara intressant att få veta hur "mormorshallon" smakar. Där jag är uppväxt hade vi både trädgårdshallon och vildhallon och vildhallonen var fantastiska i smaken men väldigt svårrensade. Hallon sprider sig väldigt lätt.
Det växer mängder med vildhallon i vår närhet, så vi kan plocka rätt mycket såna - fast de är ju pyttesmå och svårrensade, som sagt.
(vi har även stora mängder med björnbär och även om bären är goda så hatar jag dem för man river sig ALLTID på dem :devil: )
Men jag är ju lite sugen på att ha tamhallon också, som man kan påverka lite mer än vad man kan med de vilda varianterna.

Och ja, vem det nu var som skrev det - vi har rabarber och de har fått massor av mylla. :d
 
Sv: utöka trädgårdens bär-bestånd...

2. Jag har köpt några plantor av jordgubben "pineberry". En vit jordgubbe med svag ton av ananas.
1085-large_default.jpg


1. Hallon gillar jag inte, så där har jag inga tips.

3. Mina vinbär får ingen näring men de växer så det knakar ändå, med massor av bär (bor på Öland och har kalkjord, inte för att jag tror att det spelar roll).
 
Sv: utöka trädgårdens bär-bestånd...

1. Man kan låta hallonen vara men det blir smidigare att plocka om man tar bort gamla grenar, de blir så buskiga annars.

2. Jag tycker ärligt talat att jordgubbar är ganska krävande, de blir lätt fula och äts av fåglar och rådjur. I så fall ska du absolut ha en sort som revar sig så att du får nya plantor, jordgubbsplantor byter man ut kontinuerligt (runt var 4e år eller så). Det blir dyrt att köpa nya hela tiden. Särskilt när man behöver ganska många för att det ska bli nåt. Jag hade 15 plantor härom året och det räckte ingenstans. 50+ plantor är nog snarare på sin plats för en barnfamilj som vill ha till sylt också.

3. Bärbuskar brukar gilla vedaska vilket jag gissar att du har.

Något jag kan rekommendera är rabarber, sköter sig själv och växer så att det knakar. Det finns nya sorter med mindre garvsyra i om man ogillar smaken. Smultron är också roligt för barnen. Sedan kan man även plantera blåbärsbuskar om man har lite surare jord. Jordärtskocka är också gott och praktiskt (men sprider sig rätt kraftigt). Jag är mycket för sånt som klarar sig själv från år till år, sparar jobb, helt klart.
 
Sv: utöka trädgårdens bär-bestånd...

Vinbär vill gärna ha kalium för maximal fruktsättning :) Ger man dem för mycket kväve så blir det mest blad. Precis som mino säger gillar de vedaska.

Hösthallon är ju alltid trevliga också. Boheme, Diana & Autumn bliss är smakfavvisar här.
 
Sv: utöka trädgårdens bär-bestånd...

50+ plantor är nog snarare på sin plats för en barnfamilj som vill ha till sylt också.
--
3. Bärbuskar brukar gilla vedaska vilket jag gissar att du har.
--
Något jag kan rekommendera är rabarber
Vi har bara ett litet trädgårdsland och har jordgubbar mer för att kunna äta ett mellanmål nån gång ibland och för barnen att gå och plocka lite från när andan faller på. 50 plantor, då hamnar vi på en nivå som häller vatten över huvudet på oss. Skulle jag odla egna jordgubbar för vårt saft- och syltbehov skulle jag behöva plantera en hel åker...
(rådjuren går inte upp i vår trädgård, men visst knycker fåglarna en del. Det går att åtgärda om man vill och orkar...)

Vedaska har vi ja, hur mycket kan man hälla på? Vi eldar rätt flitigt i kaminen och samlar aska i plåthink.

och rabarber har vi redan...
 
Sv: utöka trädgårdens bär-bestånd...

Vi har både svarta och röda vinbärsbuskar på sommarstället och vi gör faktiskt inget med dem :o min faster har gjort de senaste två åren sylt på svarta vinbären från våra två buskar och det har räckt till två lagom små burkar :) men då har vi inte ätit så mycket av dem innan och de röda är nog godare på sensommaren/hösten.

En annan buske vi har är krusbär, de rivs men våra två buskar räcker till en jätteskål av god krusbärskräm!
 
Sv: utöka trädgårdens bär-bestånd...

Kväve brukar det inte vara särskilt mycket av i hästgödsel men det ger en bra jordförbättring på många sätt så jag hade nog lagt på hästgödsel till allt. Du ser på tillväxten om det behövs tillföras ytterligare näringsämnen till bärbuskarna. Flera ger rådet att inte kvävegödsla, men min min erfarenhet är att för en bra tillväxt är även en viss mängd kväve nödvändigt.
 
Sv: utöka trädgårdens bär-bestånd...

En skopa, vad kan det vara 3-4 dl per buske kanske jag skulle ta, som man krattar ner i jorden under busken. Inga mängder, aska höjer pH-värdet så det bör inte bli för mycket. Man kan prova sig fram, kan tänka mig att i kalkrika områden så behövs det inte så mycket.
 
Sv: utöka trädgårdens bär-bestånd...

Jag har några unga, blyga hallonbuskar som jag planterade förra året (de fick jättehallon!). Jag har inte klippt dem. Ska jag göra det? :nailbiting:

Som ovan - nä. Barqa rensa bort döda (tredjeårs) skott

Hallon är två-åriga. första året växer det upp en kvist. Andra året ger den bär. Nästa år är den död. Så hallonhäcken består av förstaårs-grenar utan bär och andraårsgrenar med bär.
Samt - om man inte rensat - döda tre år gamla grenar.
 
Sv: utöka trädgårdens bär-bestånd...

Hallon är två-åriga. första året växer det upp en kvist. Andra året ger den bär. Nästa år är den död. Så hallonhäcken består av förstaårs-grenar utan bär och andraårsgrenar med bär.
Samt - om man inte rensat - döda tre år gamla grenar.
Åh, vilken bra och begriplig förklaring!! Då borde till och med jag våga ge mig ut med sekatören när den dagen kommer - vilket då alltså är efter att hallon plockats...
 
Sv: utöka trädgårdens bär-bestånd...

En annan hallonfråga - kan man tämja vildhallon? Eller mer i klartext - kan man på något sätt flytta vildhallon till trädgården och få dem att överleva? Alternativt till mer vildvuxen mark i trädgårdens närhet...
 
Sv: utöka trädgårdens bär-bestånd...

Åh, vilken bra och begriplig förklaring!! Då borde till och med jag våga ge mig ut med sekatören när den dagen kommer - vilket då alltså är efter att hallon plockats...

Jag själv tycker det är enklare att göra det nu på våren! Då ser man tydligt vad som är dött. Hyser dessutom en liten motvilja att klippa bort levande grenar...

Vet faktiskt inte heller om busken behöver dra ner näring från tvåårsgrenarna när de ska dö eller om det inte spelar någon roll.
 
Sv: utöka trädgårdens bär-bestånd...

En annan hallonfråga - kan man tämja vildhallon? Eller mer i klartext - kan man på något sätt flytta vildhallon till trädgården och få dem att överleva? Alternativt till mer vildvuxen mark i trädgårdens närhet...

Klart du kan!
 
Sv: utöka trädgårdens bär-bestånd...

Hallonen gillar också vedaska, den kan du lägga på redan nu!
 
Sv: utöka trädgårdens bär-bestånd...

En annan hallonfråga - kan man tämja vildhallon? Eller mer i klartext - kan man på något sätt flytta vildhallon till trädgården och få dem att överleva? Alternativt till mer vildvuxen mark i trädgårdens närhet...

Självklart! Vi hade ett jättebestånd ovanpå våra föräldrars jordkällare (tyvärr blandat med brännässlor....).

Men jag undrar fortfarande, är det någon som smakat d.k. "mormorshallon"?

Och hur smakade de i förhållande till vanliga trädgårdshallon och vildhallon?
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Hej! Jag ska ge mig på att odla iår! Försökte förra året men mamma lyckades döda alla växter när jag var i England.. Ja men jag ska odla...
Svar
16
· Visningar
1 646
Senast: corzette
·
Trädgård & Växter Jag har köpt tomatplantor, hallonplantor och jordgubbsplantor från Bakker. Alla plantor kommit fram fräscha, jag har planterat dem i nya...
Svar
17
· Visningar
7 005
Senast: Prosit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp