Utökat körkort, vad gäller?

Och eftersom Pegasus skrev att det ALLTID var så - var i ligger skillnaden att skriva att det är fel och inte alltid sant?

Jag lägger ner. Jag tycker inte att det är så konstigt att man missar ett ord (det kan jag göra själv stup i kvarten) så jag tog fram inlägget för att kolla så det inte bara var det som skett, eftersom jag absolut inte fick ihop det hela med de inlägg du skrev sedan. Bemötande som "Är det förbjudet att förtydliga" och "Du får ta och läsa om inlägget" är faktiskt inte speciellt trevliga.
Hur kan en text vara otrevlig? Jo, den blir det beroende på hur den som läser väljer att tolka den, eftersom du inte kan höra mina tonlägen/kroppspråk osv. Hade du kunnat höra och se dom, så hade du märkt att det var allt annat än otrevliga. ;)
 
Tolkningen i början är helt rätt. Du får KOPPLA totalvikt 23xx (kommer inte ihåg exakt vikt) men du får bara LASTA så det blir bruttovikt 1800 kg. Förutsatt att du har utökat B.

Däremot är det INTE ändrat. Har du B eller utökat B är det TOTALVIKT som gäller, utom i slamkryparfall (detta) där det är BILENS begränsning som styr (1800 kg). Men för B är det alltså TOTALVIKT på raderna som gäller. Bruttovikt kan bara komma ifråga om bilens begränsning är lägre.

Med B och utökat B får du alltså INTE koppla totalvikt 2500 kg, men bara lasta till 1800 kg.
 
Tolkningen i början är helt rätt. Du får KOPPLA totalvikt 23xx (kommer inte ihåg exakt vikt) men du får bara LASTA så det blir bruttovikt 1800 kg. Förutsatt att du har utökat B.

Däremot är det INTE ändrat. Har du B eller utökat B är det TOTALVIKT som gäller, utom i slamkryparfall (detta) där det är BILENS begränsning som styr (1800 kg). Men för B är det alltså TOTALVIKT på raderna som gäller. Bruttovikt kan bara komma ifråga om bilens begränsning är lägre.

Med B och utökat B får du alltså INTE koppla totalvikt 2500 kg, men bara lasta till 1800 kg.
Tack för förtydligen, vart lite osäker på om jag var ute och cyklade där ett tag men nu vet jag. :)
 
Eftersom det står MAX släpvagnsvikt 1800 kg i bilens papper får du inte dra släp som är tyngre än 1800 kg med den bilen oavsett körkortsbehörighet.

Det är ALLTID max släpvagnsvikt och körkortsbehörighet som bestämmer totalvikten du får dra med bil.

Mjäe.

Totalvikt är för släpet tjänstevikt + maxlast.

Jag får haka på ett släp med totalvikten 4000kg men lasta till bruttovikten 1800kg. Bilens Max släpvagnsvikt har alltså ingenting med totalvikten på släpet att göra för just mig som har ett BE från före 3500kgs begränsningen.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 002
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 338
Senast: Roheryn
·
Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för...
2
Svar
24
· Visningar
5 533
Utrustning Med min nya bil får jag inte dra hästtransporten(har fortfarande kvar min gamla men den ska väl säljas så småningom). Enklaste hade...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp