Funderingar över att väga ner?

Buck

Trådstartare
Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg.
Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg.
dvs även med BE så får jag bara lasta 800kg.
(Bilens max släpvagnsvikt på utökat Bkort är på 2110kg.)

Funderar på att ta utökat b kort istället för be, jag kör fast på teorin pga skitmycket ångest hela tiden så vore skönt att helt enkelt kunna skippa det. :/.

Men kan man väga upp ett släp från 2001 igen? Om någon i framtiden vill köra mer än en häst åt gången dvs?

800kg är ju lagom för en häst+utrustning och foder eller en storbal hö. Utan att jag ska riskera övervikt. Samt att det blir mycket biligare skatt och försäkring.

Tycker att det egentligen är dumt att väga ner släp för b kort då det sällan är ordentlig lastvikt kvar. Men nu blir det samma vikter som om jag hade haft be..

Hjälp mig fundera :)!
 
Jag bara undrar hur bilen kan ha högre max släpvagnsvikt på utökat B än på BE?
Det är något i siffrorna som inte stämmer.
 
Jag bara undrar hur bilen kan ha högre max släpvagnsvikt på utökat B än på BE?
Det är något i siffrorna som inte stämmer.

Siffran som står vid utökat b är endast en uträkning, 3500 kg - bilens totalvikt (ex. 3500 - 1660 = 1840), det är alltid max släpvagnsvikt som gäller oavsett högre behörighet på körkort.
 
Siffran som står vid utökat b är endast en uträkning, 3500 kg - bilens totalvikt (ex. 3500 - 1660 = 1840), det är alltid max släpvagnsvikt som gäller oavsett högre behörighet på körkort.

Ja, det är ju därför jag reagerade på att du satte en högre siffra vid utökat B än vid BE.
 
Ja, det är ju därför jag reagerade på att du satte en högre siffra vid utökat B än vid BE.

Jag tror @Buck skrev ut den siffran för att poängtera att den överstiger max släpvagnsvikt, dvs. det är max släpvagnsvikt som i detta fall gäller för både B96 och BE. Med en tyngre bil är B96 vikten lägre än max släpvagnsvikten och då hade det varit mer försvarbart att ta BE istället för B96.

Såg nu att jag skrev 3500 - bilens totalvikt, det ska ju naturligtvis vara 4250 - bilens totalvikt för utökat :)
 
@Buck Du kan ju alltid ta BE senare om det skulle behövas. Dock förespråkar jag normalt sett att ta BE från början då man faktiskt tvingas lära sig en del säkerhetsgrejer om att köra med släp + last som är bra att kunna :)

Jag tror med B96 (obs! är ej säker) att släpet får ha en totalvikt som uppgår i 2110 kg men du får bara lasta 800 kg. Därför kanske du slipper väga ner det om släpets totalvikt idag inte överstiger 2110 kg.
 
@Buck Du kan ju alltid ta BE senare om det skulle behövas. Dock förespråkar jag normalt sett att ta BE från början då man faktiskt tvingas lära sig en del säkerhetsgrejer om att köra med släp + last som är bra att kunna :)

Jag tror med B96 (obs! är ej säker) att släpet får ha en totalvikt som uppgår i 2110 kg men du får bara lasta 800 kg. Därför kanske du slipper väga ner det om släpets totalvikt idag inte överstiger 2110 kg.
Ja det blir kanske en sån slamkrypare, (dvs kan ha ett 2110kg släp men bara lasta så brutto vikten inte överstiger 1750kg.)

Blir ju "bara" att väga ner det en 400kg så fall. Då kan man ju fortfarande lasta 2st hästar om en med be och ordentlig bil kör.


Jag har gått be kurs och har alldeles för många körkorts böcker, släp reglerna kan jag som ett rinnande vatten, jag har bara byggt upp en fin liten mur med ångest som gör att jag inte klarar av att ta tag i b korts frågorna igen :o..

Tänker att det är bättre med b96 nu än att må dåligt av att jag inte har ett be..
 
Jag bara undrar hur bilen kan ha högre max släpvagnsvikt på utökat B än på BE?
Det är något i siffrorna som inte stämmer.
Det är att bilen inte tål en högre totalvikt på släpet är max släpvagnsvikt, medans släpvagns reglerna egentligen hade tillåtit mer.
 
@Buck Du kan ju alltid ta BE senare om det skulle behövas. Dock förespråkar jag normalt sett att ta BE från början då man faktiskt tvingas lära sig en del säkerhetsgrejer om att köra med släp + last som är bra att kunna :)

Jag tror med B96 (obs! är ej säker) att släpet får ha en totalvikt som uppgår i 2110 kg men du får bara lasta 800 kg. Därför kanske du slipper väga ner det om släpets totalvikt idag inte överstiger 2110 kg.

Nej, inte med B96.
Det är med BE (åtminstone den "årsmodellen" som jag har) som man får köra med bruttovikter.
 
Nej, inte med B96.
Det är med BE (åtminstone den "årsmodellen" som jag har) som man får köra med bruttovikter.
Brutto går även med B i vissa fall och B96. Totalvikten på släpet får inte överstiga vad som står på pappret men det kan vara så att man får lasta upp till max släpvagnsvikt om den är lägre än den framräknade ”pappersvikten” som biltillverkaren inte har något med att göra.

Skillnaden med BE (gamla) är att totalvikten på släpet kan vara ”hur hög som helst” utan att det är intressant.
 
Nej, inte med B96.
Det är med BE (åtminstone den "årsmodellen" som jag har) som man får köra med bruttovikter.

Det trodde jag med länge men när jag kollade upp det förra sommaren så verkade det som att det gäller B96 så länge inte max tågvikt överskrids med totalvikten... Mao skulle man få hänga ett jättestort umesläp bakom en typ Nissan micra men inte lasta det :laugh: (har själv BE så är inte jätteinsatt).

@Buck kolla släpvagnskalkylen med reg nr från ett släp med totalvikt på 2 ton och se om det blir rött eller om det blir orange för B96. Blir det orange så är det bara att köra så länge lasten plus släpvikten inte överskrider max släpvagnsvikt.

Ta B96 till en början så slipper du tänka på b-kortsteorin tills du känner dig redo :)
 
@Buck Mitt ekipage påminner om ditt och det är ok att köra på B96.

I mitt fall får bilen dra max 1800 kg och släpet är typat till 2 ton. Jag får lasta lika mycket med BE som en med B96.

Du kan med gott samvete typa ner släpet till 2110 kg och ta B96 :up:
 
Nej, inte med B96.
Det är med BE (åtminstone den "årsmodellen" som jag har) som man får köra med bruttovikter.

Om BILENS begränsningar gör att du på pappret får dra mer med behörigheten än med bilen, är det totalvikten för BEHÖRIGHETEN som gäller. Dock får bruttovikten aldrig överstiga vad bilen faktiskt får dra.

Den berömda slamkryparen.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 437
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 756
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 021
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 307
Senast: Mimmimamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp