utökad b eller be?

MaRomer

Trådstartare
Tjänstevikt bil: 2410 kg
Totalvikt bil: 2410 kg
Maxvikt släp: 1700 kg
På b: 1090 kg
Utökad b: 1840 kg
Bruttovikt sammanlagt: 3705 kg

Vad får jag dra? Hur ser jag det och vilket körkort ska jag ta?

Sv: utökad b eller be?

med B-kort får du dra släp med totalvikt (på pappret, oavsett last) högst 1090 kg
med utökat B får du dra ett släp med totalvikt (på pappret) på max 1840 kg, men du får maximalt lasta det upp till 1700 kg = bilens maximala släpvagnsvikt
med BE spelar det ingen roll vad släpet har för totalvikt, det enda du behöver tänka på är att det som hänger på kroken inte får väga mer än 1700 kg inkl last.

På b och be har jag koll. Men utökad b var värre;) detta betyder alltså att jag troligtvis kommer kunna köra 2 hbl beroende på trailer?

Du får betala samma summa väl? Och göra samma prov?
Så varför inte ta be på en gång?

Nej, BE kräver teoriprov och mer omfattande praktiskt prov. Men är ändå väl värt pengarna, i praktiken har jag ofantlig nytta av att endast gå på bruttovikt.

Nja, 1700 kg med två halvblod hade jag nog inte satsat på. Måste vara väldigt låg tjänstevikt i så fall. 600 kg brukar räknas som normalt för ett halvblod, det ger 500 kg över till kärran och ett enkelaxlat väger ofta 550 kg. Men då är ju lastvikten för låg.

Jag har ju inte ens b kort, men kommer ta be sen för att slippa hålla på att räkna kilon.

Jag har bara ett hbl så tur e hel det;) vad brukar en boggie väga? Inge klent utan liknande Star trailer satir/ diamant?

Det är samt men har man bara en bil,ett släp och samma hästar så förstår jag inte varför man skulle behöva räkna hela tiden;) jag har förbannat svårt för teorin. Har redan kuggat 2 ggr. Därför funderar jag på utökat.

med B-kort får du dra släp med totalvikt (på pappret, oavsett last) högst 1090 kg
med utökat B får du dra ett släp med totalvikt (på pappret) på max 1840 kg, men du får maximalt lasta det upp till 1700 kg = bilens maximala släpvagnsvikt
med BE spelar det ingen roll vad släpet har för totalvikt, det enda du behöver tänka på är att det som hänger på kroken inte får väga mer än 1700 kg inkl last.

Eftersom bruttovikten sammanlagt inte får överstiga 3705 så får man väl ändå inte lägga på ett släp med bruttovikt 1700 eftersom 1700+2410=4110 vilket är mer än 3705. Som jag tolkar det så får släpet ändå väga max 1295 i bruttovikt.

Eftersom bruttovikten sammanlagt inte får överstiga 3705 så får man väl ändå inte lägga på ett släp med bruttovikt 1700 eftersom 1700+2410=4110 vilket är mer än 3705. Som jag tolkar det så får släpet ändå väga max 1295 i bruttovikt.
Du hann före mig; visst är det så.
(Sen är det iofs oklart om de 2410 är bilens tjänstevikt eller totalvikt; är det totalvikten blir ju litet mer bruttovikt över till släpet i normalfallet.)

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på... 2 3
Svar
56
· Visningar
4 391
Senast: Smurfoff
·
Utrustning Jag spånar lite på det här med hästtransporter. Jag har tillgång till hästtransport hos stallägaren för akuta resor eller kortvariga... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 284
Senast: Lutten
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 780
Senast: Farao
·
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 837
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka