Utömd som ridhäst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fladde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 551
  • Visningar Visningar 36 576
Sv: Utömd som ridhäst?

Rycker bara sista knappen...
När jag var in på kliniken med min häst för att han släpade sitt ena bakben i backen litegrann var vet först inne på att det kunde var spatt. Men uteslöt det efter böjprovet (tror jag det var?) eftersom det skulle visa sig där. Hon röntgade hursom helst aldrig men kunde ändå säga att det inte var spatt. Nu vet jag vad felet är med min häst men jag tycker också att gränsen mellan en rörelsestörning och en halt kan vara hårfin. En rörelsestörning kan väl egentlige helt enkelt vara en "hälta" som hästen inte har ont av?

Visst kan det vara så...Ibland händer ju att vet böjer fram 1/2 grads hälta utan att man kan ha märkt det med ögat eller vid ridning. Men som jag skrev tidigare, jag skulle aldrig fortsätta igångsättningen på en häst som visar någon slags hälta. Det är ju ett tecken på att hästen inte är frisk.

Hoppas iaf att Fladdes får ordning på sin häst!

break_a_leg skrev:
Visst kan det vara så...Ibland händer ju att vet böjer fram 1/2 grads hälta utan att man kan ha märkt det med ögat eller vid ridning. Men som jag skrev tidigare, jag skulle aldrig fortsätta igångsättningen på en häst som visar någon slags hälta. Det är ju ett tecken på att hästen inte är frisk.

Hoppas iaf att Fladdes får ordning på sin häst!

Vi ringer kliniken på tisdag.
Men jag mste hålla igång henne till besöket för jag ytor det var derför hon inte vissa nått sist då hon stog ca 3 veckor innan och därmed var inte halt när vi kom upp..

Ja, det vore ju kul om du kunde filma så vi får se, alla vi nyfikna bukefalister! :) :p
Men, jag måste bara fråga, om denna klinik inte får din häst bra, är du DÅ beredd att byta klinik för att ge hästen en sista chans? Bara en stilla undran.
Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för dig, tycker det är himla trist att det blivit såhär med din första stora häst. Men på samma gång är det säkert lärorikt och nyttigt för din hästvana även om du nog helst sluppit det. :crazy:
Jag hoppas allt blir bra. Men säger i alla fall, röntga hasen. Är väl lika bra att röntga vad som röntgas går i detta läge.

Och nästa gång du far till kliniken, ta verkligen reda på detdu vill veta! Skriv en lista med frågor innan du far eller va som helst! Det kan inte fortsätta såhär att du inte vet om din häst haltar eller ej, om hon har ont eller ej osv osv.

Senast ändrad av en moderator:

Lord Owen skrev:
Ja, det vore ju kul om du kunde filma så vi får se, alla vi nyfikna bukefalister! :) :p
Men, jag måste bara fråga, om denna klinik inte får din häst bra, är du DÅ beredd att byta klinik för att ge hästen en sista chans? Bara en stilla undran.
Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för dig, tycker det är himla trist att det blivit såhär med din första stora häst. Men på samma gång är det säkert lärorikt och nyttigt för din hästvana även om du nog helst sluppit det. :crazy:
Jag hoppas allt blir bra. Men säger i alla fall, röntga hasen. Är väl lika bra att röntga vad som röntgas går i detta läge.

Ska försöka filma imorgon.
Jo men det beror på vad dom säger.
Jag hade 1½år med ponnyn som bara var fult med skaddor och besök på 5 olika kliniker med 5 olika dignoser.
Men då hade jag två hästar..

Ja. Det är himla synd det här.
Kan ju tänka mig att det inte var det här du väntat dig när du köpte Missy? :crazy:
Jo, men säga att de säger att hon ska bli utdömd som ridhäst då. Vad gör du då? Om du får det beskedet från en klinik (Hbg)?

Lord Owen skrev:
Ja. Det är himla synd det här.
Kan ju tänka mig att det inte var det här du väntat dig när du köpte Missy? :crazy:
Jo, men säga att de säger att hon ska bli utdömd som ridhäst då. Vad gör du då? Om du får det beskedet från en klinik (Hbg)?

Det beror på.
Men om dom dömer ut för ex dom hittar nått på rönken eller ultaljud så kommer dom få ta henne. Men dömmer dom ut henne "utan dignos" kommer jag söka en annan klinik..

Jag har inte alls följt Fladdes fall så jag har inte all info (orkar inte läsa allt heller) men iaf så är jag också rådd att rida min häst fast han har en rörelsestörning för att se om det blir något annat av det eller om det blir följdproblem, så helt ovanligt är det inte. Det beror ju helt på vad vet anser att hästen har för problem.
Hoppas också att det löser sig till det bästa för alla. Vet av egen erfarenhet att ovisshet inte är kul alls.

Bubbla skrev:
Jag har inte alls följt Fladdes fall så jag har inte all info (orkar inte läsa allt heller) men iaf så är jag också rådd att rida min häst fast han har en rörelsestörning för att se om det blir något annat av det eller om det blir följdproblem, så helt ovanligt är det inte. Det beror ju helt på vad vet anser att hästen har för problem.
Hoppas också att det löser sig till det bästa för alla. Vet av egen erfarenhet att ovisshet inte är kul alls.

Usch ovisshet är det värsta :cry:
Detta är andra hästen jag har problem med och med den första var det samma ovisshet då vi åkte till 5(?) olika kliniker och fick 5 olika dignoser :crazy:

Fladde skrev:
Men det har varit andra vetrenärer hemma hos oss och kollat(2st)
Sen har ju "alla" som jobbar på hbg kollat henne.

Jag litar 110% på min vet och "fys"

Jag kommer formodligen åka upp om några veckor igen om det inte blir synligt bättre..

HUR ÄR DET MÖJLIGT?? :eek:

Skulle inte lita på den kliniken för 5 öre om jag var du efter dessa turer. Det är ju uppenbart. De friskförklarar en halt häst? Om och om igen!

Jag skulle KRÄVA en grundligare undersökning. Det har de inte lyckats med. Då är det väl självklart att man vänder sig till en annan klinik?

Så om Hbg dömmer ut henne. Låter du henne då få somna in istället för att prova med en annan klinik där det är större chans att de verkligen hittar orsaken till hennes problem.

Och om Missy nu blir haltare och haltare.. Fortsätt inte rida henne utan ta kontakt med veterinär igen!! Du kan göra det etter värre om du fortsätter...

domino skrev:
HUR ÄR DET MÖJLIGT?? :eek:

Skulle inte lita på den kliniken för 5 öre om jag var du efter dessa turer. Det är ju uppenbart. De friskförklarar en halt häst? Om och om igen!

Jag skulle KRÄVA en grundligare undersökning. Det har de inte lyckats med. Då är det väl självklart att man vänder sig till en annan klinik?

Så om Hbg dömmer ut henne. Låter du henne då få somna in istället för att prova med en annan klinik där det är större chans att de verkligen hittar orsaken till hennes problem.

Och om Missy nu blir haltare och haltare.. Fortsätt inte rida henne utan ta kontakt med veterinär igen!! Du kan göra det etter värre om du fortsätter...

Som sakt hittar dom nått på rönken eller så kommer hon få somna in men dömer dom ut henne "utan dignos" kommer jag söka en annan klinik.
Jag ska ringa kliniken på tisdag.
Men måste hålla igång för sist villade hon 3 veckor innan besöket och var nog derför hon inte var halt när vi kom upp :crazy:

Nej det är verkligen inte kul att inte få en diagnos som de vet prognosen på. Man vill gärna ha allt svart eller vitt men så är det väl sällan med hästar tyvärr.

Jag förstår att du litar på din vet. det ska man ju kunna göra. Och jag tycker det låter vettigt att du kollar med en annan vet om den du har nu inte kan ge dig ett mer säkert svar.

Bubbla skrev:

Jamen, det är ju ingen rörelsestörning!!!????

Jag fattar inte ingenting. Var hon alltså ohalt när du var upp senast? Men nu haltar hon igen? Men du ska ändå fortsätta rida henne. Och de har inte röntgat allt som borde röntgas? :confused:

Ärligt talat, jag skulle inte låta min häst somna för att en sådan opålitlig (som jag uppfattat det) klinik dömt ut henne. Jag skulle i och för sig inte heller vimsa runt mellan massa andra kliniker. Jag skulle testa med EN klinik till men sedan låta det falla. Fara till en annan klinik och gå igenom hästen ordentligt, röntga allt och så vidare. Men det är vad JAG skulle göra och det är det enda jag kan referera till. :crazy:

Fast än en gång, den där kliniken verkar inte ge så mkt. Inte av vad man uppfattar av det du skriver här i alla fall.. Och är det en hälta eller en rörelsestörning? :confused:

Hur som helst hoppas jag det ordnar sig. :bump:

*ett rent allmänt inlägg till flera stycken*

Jag tycker att ni ska vara försiktiga med er kritik till den klinik som Fladdes häst har varit på. Vi har bara Fladdes version av det historien, och hela historien har ju varit förvirrad från start i mina ögon utifrån de inlägg jag har läst. Som hästägare tänker man ibland inte rationellt när man är på klinik, det är en oerhörd press och man tar inte alltid in det veterinärerna säger på ett vettigt sätt.

Hon haltade inte mer än jätte lite påb på böjprov och det förvann vid sprutning i knäleden.
Jag måste ju hålla igång så hon värkligen vissar det när vi kommer upp nästa gång..

break_a_leg skrev:
*ett rent allmänt inlägg till flera stycken*

Jag tycker att ni ska vara försiktiga med er kritik till den klinik som Fladdes häst har varit på. Vi har bara Fladdes version av det historien, och hela historien har ju varit förvirrad från start i mina ögon utifrån de inlägg jag har läst. Som hästägare tänker man ibland inte rationellt när man är på klinik, det är en oerhörd press och man tar inte alltid in det veterinärerna säger på ett vettigt sätt.

Men man får också papper där det står exakt vad man ska göra..

Vad jag förstod så var det inte helt klarlagt?? I alla fall var det en diskussion i denna tråd om rörelsestörning kontra hälta och det var iom det jag tog upp detta.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 388
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 187
Senast: Roheryn
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år... 2
Svar
25
· Visningar
3 990
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka