Gifted children, intelligenta barn

@Mabuse @Badger @niphredil

Jag vet inte, jag kanske har extra svårt för att lära mig språk, och/eller kanske började från en ovanligt låg nivå i både engelskan och franskan eftersom jag tyckte att ordpluggandet var väldigt värdefullt för min inlärning.
 
Vad grundar du detta på?Jag skulle inte sätta likhetstecken mellan uttalanden om att "jag inte vill leva längre" och självmordsbenägenhet. Barn är ofta drastiska i sina sätt att uttrycka sig. Inte heller skulle jag göra tolkningen att tomheten som hon upplever bäst fylls med mattetal.
Jag har bara läst vad TS skrivit i sitt första inlägg:

"Vid påsk hade jag en självmodsbenägen 9åring som hatade livet."

Har du läst?

Mvh Miks
 
Håller helt med att man absolut inte ska neka henne det hon tycker är roligt och interessant! Men det behöver inte vara antigen eller, man kan göra både och.

Om vi tar ditt exempel så vore det t.ex. lämpligt att "kräva" ett visst antal armhävningar innan hon blev belönad med att få läsa en bok.
Ja och det hänger ju på att hon då får läsa en rolig bok och inte en pekbok?

Mvh Miks
 
Jag skulle säga att du helt enkelt har fel i din tanke om att det är applicerbart på VARJE civilingenjör att de LÄTT skulle läsa in en eknomexamen. Det är i det där VARJE som generaliseringen ligger om du inte uppfattade det från början.
Det har jag inte hävdat, bara att det är 10000% vanligare att först läsa in en ingenjörsexamen och sedan en ekonomexamen, än tvärtom. Och ingenjörerna som har dubbla examina brukar tycka att ekonomstudierna krävde mycket mindre av dem. En del av den känslan kan säkert förklaras med att de redan är studievana när de börjar med de ekonomiska ämnena, men huvuddelen handlar om att det är enklare ämnen. Det betyder inte att en ingenjör kan strunta i att läsa kurslitteraturen, eller gå på föreläsningar på ekonomlinjen, och så ska det naturligtvis vara.
 
@Mabuse @Badger @niphredil

Jag vet inte, jag kanske har extra svårt för att lära mig språk, och/eller kanske började från en ovanligt låg nivå i både engelskan och franskan eftersom jag tyckte att ordpluggandet var väldigt värdefullt för min inlärning.
Folk lär sig väl bara olika. Jag är ovanligt usel på att plugga ord och årtal.
Det krävs ju viss tolerans för att läsa böcker där man förstår högst hälften av vad som står och i nästa lite mer och i nästa lite mer i flera år (jag började läsa på engelska sent, när jag var 16 och då gick jag på Sci Fi som inte fanns översatt som Elizabeth Moon)

Samtidigt är det så jobbigt att slå upp 50% av orden att jag bara skulle strunta att läsa boken om jag kände det tvånget. Samtidigt som jag inte var ett dugg intresserad av att läsa enkla okomplicerade böcker bara för att.

Vissa (farmor) tycker man ska läsa en bok först på svenska och sedan på engelska men jag har inget tålamod för att läsa samma bok två gånger på rad.

Så det finns olika vägar att gå och alla är väl de rätta om man går åt rätt håll.
Jag har full förståelse för din modell, mamma tex tycker det är helt poänglöst att läsa om man inte förstår allting som står så hon läser inte så mycket skönlitteratur på engelska (även om hon kan tillräckligt bra för att ha översatt en populärfysikbok).
 
@Mabuse @Badger @niphredil

Jag vet inte, jag kanske har extra svårt för att lära mig språk, och/eller kanske började från en ovanligt låg nivå i både engelskan och franskan eftersom jag tyckte att ordpluggandet var väldigt värdefullt för min inlärning.

Klart man måste plugga ord om man vill lära sig ett språk, det tror jag alla behöver, och nästan oavsett nivå! Det jag ifrågasatte var mer glosförhör som examinationsmoment på engelska på universitetsnivå.
 
Det har jag inte hävdat, bara att det är 10000% vanligare att först läsa in en ingenjörsexamen och sedan en ekonomexamen, än tvärtom. Och ingenjörerna som har dubbla examina brukar tycka att ekonomstudierna krävde mycket mindre av dem. En del av den känslan kan säkert förklaras med att de redan är studievana när de börjar med de ekonomiska ämnena, men huvuddelen handlar om att det är enklare ämnen. Det betyder inte att en ingenjör kan strunta i att läsa kurslitteraturen, eller gå på föreläsningar på ekonomlinjen, och så ska det naturligtvis vara.
En hel del beror nog på att ingenjörerna har betydligt mer schemalagd tid, praktiskt taget hela dagarna. Vilket i sin tur beror på att de har mer än dubbelt så mycket pengar. På så vis är kanske ekonomi mer urholkat. Sedan kan man ju diskutera huruvida det märks mer radikalt på broarna om ingenjörerna skulle få kortare undervisningstid än på företagen om ekonomerna får det eller om effekten på ekonomi blir att man lär in mer själv eller lär in mindre överhuvudtaget.
 
En hel del beror nog på att ingenjörerna har betydligt mer schemalagd tid, praktiskt taget hela dagarna. Vilket i sin tur beror på att de har mer än dubbelt så mycket pengar. På så vis är kanske ekonomi mer urholkat. Sedan kan man ju diskutera huruvida det märks mer radikalt på broarna om ingenjörerna skulle få kortare undervisningstid än på företagen om ekonomerna får det eller om effekten på ekonomi blir att man lär in mer själv eller lär in mindre överhuvudtaget.

Eller så kan man fundera på hur bra broarna respektive företagen fungerar, men det bär väl kanske lite långt bort från den ursprungliga diskussionen.
 
@Mabuse @Badger @niphredil

Jag vet inte, jag kanske har extra svårt för att lära mig språk, och/eller kanske började från en ovanligt låg nivå i både engelskan och franskan eftersom jag tyckte att ordpluggandet var väldigt värdefullt för min inlärning.
Självklart är det så att varje ord man aktivt behärskar ökar ens språkfärdighet.

Vid språkstudier är det är värdefullt att läsa mycket och helst nöjesläsa. Men det passiva ordförråd man tillägnar sig på det sättet räcker inte i skarpt läge. När man nöjesläser förstår man av sammanhanget att huvudpersonens farmor har problem med något inre organ, men var det bukspottkörteln, mjälten eller var det tolvfingertarmen? Ska man bli bra i språket är det bara till att slå upp och lära in.

Och det var bara den enklaste typen av glosor, sedan gäller det att lära sig nyansskillnaderna mellan att nynna och humma, prata och tala etc. etc.

Vi är alltså totalt eniga om glospluggandets betydelse @Diskurs !
 
Klart man måste plugga ord om man vill lära sig ett språk, det tror jag alla behöver, och nästan oavsett nivå! Det jag ifrågasatte var mer glosförhör som examinationsmoment på engelska på universitetsnivå.
I Stockholm fick man göra ett glosprov/ordtenta för varje termin man läste engelska. Samma glosprov för alla stadier, men med stigande poänggränser för att klara sig. Uppenbarligen delar inte Engelskainstitutionen vid SU din åsikt.
 
I alla fall tidigare så körde Kunskapsskolan ämnena hemkunskap och slöjd som internat.
Det var oerhört utvecklande på många andra sätt än inom just hemkunskap och slöjd.
De fick inte fortsätta med det eftersom skolverket ansåg att alla ämnen skulle ske löpande under året.
Men de har stort fokus på den socialasamspelet och arbetar mycket med att även om man läser i olika tempon och saker så umgås man i sin basgrupp och gör saker tillsammans. Jag är facinerad över hur mång dagar de ändå har som helt och hållet läggs på det sociala. Som exempl så har dottern som började åttan i år gått två dagar den här terminen. Första dagen var det mingel med åk 7,8 och 9 där rektor och lärare minglade runt och pratade med alla, sen samlades de i sina basgrupper. Fick lite information vad som gäller framåt och umgicks i sin basgrupp med mentorn. Idag har de haft utedag där alla åk 8 blev uppdelade i grupper och utskickade för att hitta vissa punkter i stan och ta reda på mer saker om just den punkten. Ex en staty, vem/vad föreställer det, varför och vem har gjort och så hålla en mejlkontakt med gruppens utsedde lärare genom att skicka bilder.
På måndag börjar de komma in i mer skolarbete men inom ett par veckor ska de ut på hajk och sova borta en natt i tält.
 
Det har jag inte hävdat, bara att det är 10000% vanligare att först läsa in en ingenjörsexamen och sedan en ekonomexamen, än tvärtom. Och ingenjörerna som har dubbla examina brukar tycka att ekonomstudierna krävde mycket mindre av dem. En del av den känslan kan säkert förklaras med att de redan är studievana när de börjar med de ekonomiska ämnena, men huvuddelen handlar om att det är enklare ämnen. Det betyder inte att en ingenjör kan strunta i att läsa kurslitteraturen, eller gå på föreläsningar på ekonomlinjen, och så ska det naturligtvis vara.
10000%? Vad lär man sig för metoder för sannolikhetsuppskattningar på ingenjörsutbildningar? Stämmer siffran så kan fenomenet även bero på att ekonomer valde rätt program första gången.

Voqlq_s-200x150.gif
 
Jag har bara läst vad TS skrivit i sitt första inlägg:

"Vid påsk hade jag en självmodsbenägen 9åring som hatade livet."

Har du läst?

Mvh Miks

Förhoppningsvis är den akuta fasen över och TS dotter kan börja se framåt i sin nya skola. Jag hoppas hon hittar likasinnade att leka roliga lekar med!
 
10000%? Vad lär man sig för metoder för sannolikhetsuppskattningar på ingenjörsutbildningar? Stämmer siffran så kan fenomenet även bero på att ekonomer valde rätt program första gången.

Voqlq_s-200x150.gif
100 gånger vanligare är en siffra som visserligen är en skattning, men jag tar gärna del av dina observationer på området. Hur många personer vet du om som började med en ekonomexamen, och efter den läste in en civilingenjörsexamen? Jag tror att man utan att överdriva kan säga att alla som tar en civilingenjörsexamen valde rätt från början, eftersom det krävs motivation också hos mattehuvudena för att genomföra utbildningen.

En anledning till att folk fortsätter är väl dels att dubbelexamen är en merit om du siktar på en företagsledande position. Den andra anledningen här i Stockholm är att man vill bo kvar i sitt studentrum tills man sparat ihop pengar till en kontantinsats, och därför måste fortsätta plugga någonting.
 
I Stockholm fick man göra ett glosprov/ordtenta för varje termin man läste engelska. Samma glosprov för alla stadier, men med stigande poänggränser för att klara sig. Uppenbarligen delar inte Engelskainstitutionen vid SU din åsikt.

SU är lite av en studentfabrik, och glosprov har en stor fördel gentemot mer kvalitativ litteraturanalys i det att det går väldigt mycket fortare och enklare att rätta. Är det dessutom ett och samma prov för alla nivåer så kräver det dessutom väldigt mycket mindre resurser för att konstrueras. Som jag känner universitetslivets praktik så skulle jag säga att det förmodligen är en huvudorsak till att momentet ingår i examinationen.
 
SU är lite av en studentfabrik, och glosprov har en stor fördel gentemot mer kvalitativ litteraturanalys i det att det går väldigt mycket fortare och enklare att rätta. Är det dessutom ett och samma prov för alla nivåer så kräver det dessutom väldigt mycket mindre resurser för att konstrueras. Som jag känner universitetslivets praktik så skulle jag säga att det förmodligen är en huvudorsak till att momentet ingår i examinationen.
Du tror väl inte att ordtentan är i stället för en litteraturtenta, eller har du bara en vulgär debatteknik? Vad jag minns var institutionen stolt över sitt glosprov som var datorgenererat från en corpus på 50000-60000 sidor engelsk text från olika källor, där ord och uttryck delats in i grupper efter frekvens. Studenternas resultat på gruppnivå för varje termin blev precis det förväntade, vilket de ansvariga rätt och riktigt tog för att provet var välkonstruerat.

Du verkar lite kitslig, har du varit inne på något engelskt ordkunskapstest och konstaterat att din engelska vokabulär inte motsvarar din utbildningsnivå? Precis som @Diskurs skriver så är det en stor del av kursfordringarna att öka sitt ordförråd när man läser språk, eftersom språkfärdigheten blir större för varje ord och uttryck du aktivt behärskar.
 
SU är lite av en studentfabrik, och glosprov har en stor fördel gentemot mer kvalitativ litteraturanalys i det att det går väldigt mycket fortare och enklare att rätta. Är det dessutom ett och samma prov för alla nivåer så kräver det dessutom väldigt mycket mindre resurser för att konstrueras. Som jag känner universitetslivets praktik så skulle jag säga att det förmodligen är en huvudorsak till att momentet ingår i examinationen.
Det är samma i Lund (vart är världen på väg?!). En alternativ tolkning kan ju vara att båda universiteten tycker att vokabulär är viktigt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min dotter har ärvt intelligens från båda föräldrar och än så länge (femte klass) har hon knappt någonsin behövt läsa på inför prov...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
6 603
Senast: Inte_Ung
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Rosett
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 131
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp