Utrustning för långturer, tips önskas!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jaca
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 855
J

jaca

Vi ska ut på vår första långritt och ni som gjort detta tidigare kan väl dela med er lite av era erfarenheter?

Hur gjorde ni med grimman? Ha den på under tränset är ju ett sett men det verkar vara lite otympligt. Sett någon som haft löstagbart bett så tränset fungerade som grimma? Kan inte hitta det någonstans och är osäker på hur de fungerar. Funderar på att använda en grov remont och använda den som grimma vid rasterna, kan det fungera?

Tänkte ta med Easy boots eller liknande modell att använda vid ev tappsko, något tips kring det?

Kommer att ha packväskor men frågan är hur många och hur stora man verkligen behöver? Vi behöver bara ha till lunch och annat under dagarna.

Regnkläder som inte tar nån plats men fungerar, vad har ni för tips?
Andra ridkläder som är praktiska och bra för ridning vid förhoppningsvis somriga dagar?

Hopfällbara vattenhinkar, finns det?

Annat viktigt att komma ihåg?

Sv: Utrustning för långturer, tips önskas!

Jag har bara gjort turer över dagen, men då hade vi grimmorna under tränset så man kunde ta av tränset vid paus. Grimskaften hade vi ihoprullade och knäppta vid sadeln. Regnkläder så brukar golf-regnställ vara lätta att rulla ihop så de tar minimal plats.. De ska ju få plats i en golfbag utan alltför mkt trassel. Beroende på vad ni packar för lunch så påverkas ju storleken på väskorna. Jag tycker att påsar med torkad mat för typ fjällvandrare är bra. Massor av energi och de tar inte så stor plats.. Men då måste man ha möjlghet att blöta upp och värma upp dem. Vi var ute i fjällen på våra turer så då fanns det alltid en bäck att ta vaten ifrån men det är ju inte alltid man har det.

har aldrig varit iväg på långritt men när jag var liten så red jag ut på mini lång ritter på gamla ponnyn^_^ dvs 2km iväg med full utstyrsel och lunch.
grimma hade jag över tränset, snabb knäppen på tyglarna, hovkrats grimskaft och mat i sadelväskorna. filt hade jag under sadlen (western sadel med western filt :p).ibland så tog jag med regn kläder och då rullade jag ihop dem och hängde från sadel hornet. man var ju iväg högst en timme men det var mysigt ^_^.

Hööks har ihopfällbara hinkar i mjukplast och även regnjackor i en liten väska för runt 60 kr.
Repgrimma kanske kan funka under tränset eller distansträns, finns på distansritt.nu

Är själv sugen på att rida en långtur under sommaren :)

Annars är väl kniv, förstahjälpen-grejer till häst och människa bra att ha med.

En lätt repgrimma hade jag haft på hästen UNDER tränset. Vitsen är ju att kunna tränsa av utan att behöva stå med hästen lös. Grimskaft brukar jag ha fast i grimman och sen lägga runt hästens hals och knyta ihop.
När jag och två kompisar var på långritt i vår ungdom vattnade vi hästarna i plastkassar som vi fyllde med vatten och sen höll i handtagen. Krävde lite träning på hemmaplan, men tog noll plats i packningen. Sen fick de såklart obegränsat med vatten när vi rastade på natten. Folk var otroligt hjälpsamma och lånade ut baljor och spannar när vi frågade. Liksom de gärna lånade ut hagar till oss (och bäddade gäststugan så vi slapp tälta).
Lätta och bra regnställ finns i butiker som säljer friluftsvaror.
Tänk på att man ofta går till fots längre sträckor så välj hellre ridkängor typ gympaskor än stövlar.
Vi red in i flera samhällen och käkade pizza o band hästarna vid parkeringen. Väldigt uppskattat! Fast vi hade varsin cool nordsvensk och en snäll shettis som allihop var vana vid att stå uppbundna. Shettisen fick följa med då den gick med de andra och vi inte hittade något sällskap till den medan vi var borta...
Idag vet jag inte om jag hade rekommendrerat tre trettonåringar att ge sig av ensamma utan mobiltelefoner osv, men vi lärde oss massor och allt gick bra.
:laugh:

*Bara delvis KL*

Tack för alla bra tips! Golfregnkläder ska jag kolla på, det är säkert bra kvalité. En tunn repgrimma under tränset verkar också bra. Grimmskaftet kan man ju knyta runt magen (på sig själv, inte hästen:D).
Plastkasse till vatten var ju otroligt fyndigt, ska testa här hemma först.

Oj, vad modigt att ge sig ut på tur i den åldern, eller ja iallafall sett i backspegeln! Då var det säkert inget märkvärdigt. Kul med hästar vid pizzerian, det är faktiskt något vi ska testa i sommar; att rida ner till samhället och iallafall köpa glass......

Hööks har ihopfällbara hinkar i mjukplast och även regnjackor i en liten väska för runt 60 kr.
Repgrimma kanske kan funka under tränset eller distansträns, finns på distansritt.nu

Är själv sugen på att rida en långtur under sommaren :)

Annars är väl kniv, förstahjälpen-grejer till häst och människa bra att ha med.

Ja, kniv var ju ett bra tips! Får ta med en sån där hopfällbar och distansträns var nog det jag for efter, där man bara tar av bettet. De jag sett tidigare var dock som vanliga träns i läder. Tyvärr vet jag ju inte var de finns att köpa och i år tar vi nog tunn repgrimma under. Går det här bra iår så blir det en ännu längre tur nästa år och då vet vi ju bättre vad vi behöver.

Jag har bara gjort turer över dagen, men då hade vi grimmorna under tränset så man kunde ta av tränset vid paus. Grimskaften hade vi ihoprullade och knäppta vid sadeln. Regnkläder så brukar golf-regnställ vara lätta att rulla ihop så de tar minimal plats.. De ska ju få plats i en golfbag utan alltför mkt trassel. Beroende på vad ni packar för lunch så påverkas ju storleken på väskorna. Jag tycker att påsar med torkad mat för typ fjällvandrare är bra. Massor av energi och de tar inte så stor plats.. Men då måste man ha möjlghet att blöta upp och värma upp dem. Vi var ute i fjällen på våra turer så då fanns det alltid en bäck att ta vaten ifrån men det är ju inte alltid man har det.

Torkmat är toppen men vi rider efter en ridled och kommer att få med mackor och kaffe, får nog provpacka en såndär liten väska fram och se vad den rymmer.

Jag har varit ute på en 2-dagars långritt. Grimman hade jag under tränset, inte alls bökigt. Grimmskaftet lät jag vara kvar på grimman sen la jag grimmskaftet över manen och knöt det under halsen. Hoppas du fattar?

Vi hade bara med oss vattenflaskor i våra packväskor för vi parkerade pållarna hos en kompis i en hage medans vi åt på restaurang som låg bara 200 m bort.

Jag rekommenderar absolut inte att binda upp hästen i repgrimma. Till skillnad från en vanlig grimma så går repgrimman inte sönder om hästen sliter sig, utan hästen går sönder i nacken istället. Man binder aldrig upp i repgrimma! :)

Känner till repgrimmans egenskaper men tack ändå.

Långturen är nu väl genomförd och var lyckad. Lite väl varmt kanske så regnponchon kom inte till användning, den är annars super. Tar mycket liten plats och är så pass stor så den täcker sadel och packning (o häst:D) och har kommit väl till pass här hemma.

Hade med repgrimman då den fick bra plats i sadelväskan, de andra red med vanlig grimma under tränset men nån av hästarna fick skav. Vid kortare pauser höll jag i hästen med ena handen medan han betade. Vid längre pauser så gjorde vi små provisoriska hagar och på vissa ställen fanns det redan färdigställda. Sen så upptäckte jag att mitt vanliga träns har karbinhakar så jag kunde ta av bettet och sätta fast karbinhakarna i nosgrimman.

Det blir avgjort en långtur till snart.

Liknande trådar

Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 474
Senast: palle
·
Träning Har tagit ett nordsvensksto på foder inför köp och den snälla fina häst ägarna lovat hon är kan jag ju säga att hon INTE är...hon är... 2
Svar
36
· Visningar
3 867
Senast: mettanmett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka