Utrustning för nybörjare

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rue
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 804
R

Rue

Jag har ridit några ridlektioner nu och ridning är något som jag vill fortsätta med.:) Hittills har jag ridit i mina vanliga träningskläder men jag ska till gekås om några dagar och tänkte köpa lite ridsaker där. Jag undrar vad ni tycker jag ska satsa på tex skor/stövlar, byxor osv och vilken sort. Jag tänkte inte köpa allt på en gång och jag kan låna hjälm på ridskolan.

Sv: Utrustning för nybörjare

börja med att köpa ett par ridskor, i valfri sort, men de ska vara bekväma att rida i :) Sen ett par ridbyxor och ett par ridstrumpor! Du behöver ju inte köpa de allra dyraste , men något med bra kvalité som du tycker är bekvämt! Sen ett par bra ridvantar skulle jag också rekommendera! :)

Jag hade först och främst köpt mig en egen hjälm. Då vet du att hjälmen inte har fått några hårda smällar, den har alltid rätt passform och är dessutom ren.

Jag tycker att du ska köpa hjälm fastän du får låna. De lånade hjälmarna har ofta varit med om en hel del avramlingar och många är förmodligen skadade, vilket inte syns utanpå utan märks först när man ramlar av och får en skallfraktur för att hjälmen inte höll. Hjälm är det första man brukar rekommendera att man köper egen! Jag tror att det generellt sett är svårt att hitta hjälmar idag som inte är godkända, så köp en som du tycker är bekväm och som ligger i rätt prisklass.
Därefter tycker jag att du ska satsa på ett par sköna ridskor med tillhörande short chaps eller ett par ridstövlar. Det är upp till var och en vad man tycker bäst om, så prova både och och känn efter! Personligen föredrar jag ridskor med short chaps vilken dag som helst, men många tycker att stövlarna ger skönt stöd för underskänkeln. Skor och stövlar finns i alla priskategorier, så du kan själv bestämma hur mycket du vill lägga. Som nybörjare kanske du nöjer dig med ett par gummi- eller konstläderstövlar istället för ett par i äkta läder, eller ett par sköna stalldojjor som du inte behöver vara aktsam med istället för dyrare läderjodphurs som inte tål väta och smuts.

Just hjälm och skodon tycker jag är det absolut, absolut viktigaste och jag tror att de flesta håller med. Fortsätt inte att låna hjälm utan köp en egen, det är väldigt viktigt.

Vill du tänka på säkerheten ytterligare så tycker jag absolut att du ska titta efter en säkerhetsväst, den skyddar bålen mot skador vid avramlingar. De är lite dyrare men värda varenda krona. I sista hand tycker jag att du ska titta på ett par ridbyxor. Det är något av en smaksak vad man föredrar, men de helskodda (som är lite dyrare men ändå väldigt billiga på Gekås!) ger skönt fäste i sadeln. Rent ridmässigt så kan man lika gärna rida i ett par oskodda eller knäskodda ridbyxor... eller jeans eller mjukisbyxor. Byxorna är inte speciellt viktiga i början.

först behöver du en hjälm som du vet inte är skadad, sen ett par bra ridskor.

ridbyxor, chaps, och handskar är ett + då man inte kasar runt i sadeln lika mycket och får mindre skav med ett par ridbyxor (tips; helskodda är mindre halkiga än tygskodda :)), och bra handskar är super bra om man inte tycker om stora blåsor på fingrarna :p.
chaps är inget nödvändigt egentligen, men det ger stöd för vristerna och skänkeln kan bli mindre "flygig".
ridstrumpor han vara onödigt om man har chaps, men har du inte det så är de bättre än vanliga strumpor då de går upp till knäna och det blir mer tyg mellan ben och sadel = mindre skav :p

och att jag varnar dig för skav på benen och fingrar är att man får det förr eller senare, så vidare du inte har en perfekt sits och hand redan:p.
jag kan t ex inte rida utan handskar utan att få var blåsor på fingrarna, och sommar = värme = svett = massor av skav. efterhand så får man lite tjockare hud där man håller tyglarna till och med om man inte har handskar :p
nackdelen med sommar + ridning :D

Jag håller med övriga, köp en egen hjälm först!

Även jag tycker att du ska investera i en säkerhetsväst, jag har ramlat av 2 ggr och brytit ryggen 2 ggr.
Ena gången ramlade av med säkerhetsväst i ett ridhus under ett lugnt dressyrpass och lyckades bryta ryggen = jävligt obra!
Doktorn sa att om jag inte haft västen skulle jag antagligen varit körd...

Så en egen bra hjälm + väst känns som prio 1, billig livförsäkring om olyckan är framme..

Sen är ett par välsittande skor/stövlar att föredra och det är en smaksak vad man gillar bäst.
Jag gillar stövlar alt skor+chaps men det är så drygt att klä på sig.

Ett par ridbyxor är hugget som stucket om du vill ha tygskodda, knäskodda eller helskodda.
Det är smaksak vad man gillar bäst, dock brukar helskodda hålla lite längre.
Köp ett par som är bekväma och passar plånboken.

Ett par bra ridhandskar kan också vara skönt att ha men långt ifrån ett måste.

och bra handskar är super bra om man inte tycker om stora blåsor på fingrarna :p.

jag kan t ex inte rida utan handskar utan att få var blåsor på fingrarna, och sommar = värme = svett = massor av skav. efterhand så får man lite tjockare hud där man håller tyglarna till och med om man inte har handskar :p
nackdelen med sommar + ridning :D
Jag har aldrig i hela mitt liv fått blåsor mellan fingrarna av att rida och har inte heller tjockare hud mellan fingrarna. Då får man ju sitta och blåhålla i tyglarna väldigt länge. Kan tilläggas att mina ridturer oftast är minst två timmar långa, även i sommarvärmen.

nja inte blåhålla, det är mer när man inte håller ordentligt och har en häst som drar lite eller om man själva har balansen i tyglarna :p = man får det av friktionen. sen så har jag tunn hud och får ibland blåsor av att sopa :/, antar att det är olika från person till person:p

Tror du kan hitta allt i Ullared på en gång om du har lite flyt. Jag har köpt ridbyxor där för 50:- paret och sett billiga och bra ridskor också.

Hjälm har jag aldrig kollat på där men dom är säkert billiga där också men det är väldigt viktigt att den sitter bra på huvudet och är skön.

Shortchaps är väl inte nödvändigt men när man vant sig vid det så är det svårt att klara sig utan ;).

Skaffa en egen hjälm och ett par bra ridkängor. Kängor har fördelen att du kan använda vilka byxor du vill över, kan vara svårare få ned ej ridbyxa i skaften på stövlar, dessutom har du breda vader så kan det vara svårt att få en passande bra stövel. Räcker gott så till en början.Har du pengar över så köp ett par enklare ridbyxor då slipper du få skav av sömmar. Resten behövs inte, det är lyx :) Vet att det är ibland är löjliga märkeshets på ridskolor, men av vilken anledning? Är det hästen eller ridkompisarna man ska imponera på? Hästen lär då inte bry sig :laugh:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
606
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 587
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 299
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka