Utrustning för uteritt

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sofie_98
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 899
S

Sofie_98

Rider bara ut på min medryttar häst eftersom hon bara kastar av mig i ridhus o paddock, och ska till Hööks ikväll och köpa ett schabrak och kanske matchande lindor.

Men brukar ni har lindor när ni rider ut? Om inte, vad har ni för skydd o varför? Är det för att hästen 'stryker' sig, slår i hovarna elr bara för att ge stöd och skydda benet? :)

Sv: Utrustning för uteritt

Jag rider inte med lindor ute, då det är lätt att de fastnar i grenar eller annat när vi rider "off road" och isf kan dra åt rejält runt benet eller gå upp.

När jag rider ut rider jag med boots runt om, eftersom min häst har noll koll på benen. Sedan har jag senskydd fram och strykkappor bak. Mest för att skydda honom från sig själv, då han är en snubbelkille, men också för att skydda benen från vassa grenar.
Har länge tänkt att köpa mer heltäckande skydd, sånna som täcker runt om, eftersom det lätt blir så att grenar fastnar i resåren på skydden.

Men det beror ju lite på hur man rider ut också. När jag rider ut rider jag på stigar och sånt i skogen, det blir ju annorlunda om man bara rider på grusväg tex. Då kanske skyddet inte är riktigt lika viktigt. Skrittar jag tex bara ut rakt fram på grusväg är det inte alltid jag tar skydd. (förutom nu när han är broddad runt om)

Använder aldrig lindor när jag rider ut om det inte är t ex så att hästen är under igångsättning efter en skada eller nåt liknande.
Två av hästarna går utan skydd eftersom de inte behöver. Den tredje har boots + skydd på alla fyra, eftersom han är tät, främst bak, o nu dessutom är broddad.
Använder neoprenboots och senskydd eller strykkappor.

Använder aldrig lindor när jag rider men kan ha senskydd på hästen när vi rider ut om jag vet att vi ska ut i terrängen och klättra. Har en häst med väldigt bra kroppskontroll som aldrig trampar fel utan det är bara för att skydda mot snårig terräng.

Lindor kan gå upp, så jag rider inte i lindor vid uteritt - OM jag inte använder ett extra lind-skydd som jag sätter över lindningen. Ser ut som en tunnare variant av transportskydd.

Aldrig lindor vid uteritt här, dels kan hästen fastna i grenar och liknande och lindorna dras åt vilket kan orsaka stasning i benen (blodflödet blockeras) och dels blir lindorna rivna och fula.

Om jag ska ut offroad har jag höga strykkappor bak (mest för att skydda dem stora ärren han har på bakbenen mot skrap och grenar) samt senskydd fram. Tidigare när han var skodd hade jag även gummiboots fram för att skydda mot tramp, men nu när jag använder barfotaboots har jag bara dem på.

Fråga ägaren vilken utrustning hästen ska ha vid uteritt. Jag skulle som ägare bli irriterad om medryttaren skaffar egen utrustning som avviker i funktion/ändamål/passform än vad jag har. Jag utgår ifrån att de flesta hästägare har en tanke bakom prylarna de sätter på sin häst och att man som medryttare bör respektera det. Alternativt fråga om man har andra idéer.

Om hästen kastar av dig i ridhus/paddock verkar det märkligt att du får sitta kvar ute, brukar vara det omvända, men det här kan ju vara undantaget som bekräftar regeln.;)

För att spåra tillbaka till den egentliga frågan... Jag rider inte med lindor, men om jag skulle ändra mig och göra det skulle jag fortfarande inte ha dem ute av säkerhetsskäl som har andra har skrivit om här. För mina hästar har det hittills funkat med samma skydd ute som på banan. I nuvarande hästens fall - senskydd fram, inget bak.

jag har lindor vid uteritt men så har jag ingen skog i närheten att rida i, och på platta markvägar och grusvägar så är det inte så mycket som kan fastna i lindorna. använder allt från akryl lindor till elastiska, beroende på vilket schabrak :p. men hade jag ridit ut i skog så hade jag haft damasker eller fälttävlans skydd + boots, skyddar mot sly och grenar på marken bättre än senskydd eller lindor.

Kan det vara så att TS ställer mer krav på hästen i paddocken än vid uteritten?

Och att hästen då kastar av i protest.

Det kan också vara så att hästen vid uteritt får mer stimulans utfrån och därför inte hittar på massa grejer själv för att göra livet "roligare".

Personligen brukar jag tycka att det tryggaste är att varken ha skydd eller lindor, just för risken att fastna.

Men vissa hästar behöver benskydd av specifika skäl och då är det mer dumt att låta bli. Om dom har riktigt dålig koll på benen, lätt hugger sig/stryker sig/slår sig. Det bör ägaren ha koll på!

Jag har förr iallafall ridit mycket offroad i skogen, även om risken är liten att fastna känns den aningens större med benskydd (dessutom räknar hästen inte med det extra utrymmet som behövs om det krävs exakt planering vart den ska sätta fötterna) som fungerar som stopp för grenar m.m. jämfört med pälsen på benen som sånt lätt glider av.
Har väl aldrig varit med om något större problem pga det mer än någon enstaka onödig snubbling, det jag däremot har varit med om är att någon lämnat en jättestor hög med stängselståltråd vid en traktorväg vi brukat rida på som inte syntes i mörkret, hästen skyggade för något, hamnade med foten i en ståltrådsögla, fick hela högen släpandes efter sig och ståltråden var väldigt svår att få loss då benskyddet tog stopp. Hade där inte suttit några benskydd hade chansen varit större att ståltråden lossnat av sig själv, nu är jag mycket lycklig att den skärrade hästen gick att få stopp på utan sken och att jag inte blev ordentligt sparkad när jag försökte krångla loss benskydden och ståltråden utan att det bara blev en knuff, att benet "bara" fick ett brännsår.

Vid lösgalopp/-hoppning har ett benskydd (som ändå passade bra och var korrekt åtspänt, kanske blev lite tight när hästen rörde sig och dålig kardborre) så har ett senskydd åkt ner och hästen har nästan gått omkull när den fastnat i det med bakbenet.
Sen tror jag att hästar som ofta går med skydd riskerar bli mindre rädd om benen de gånger de inte har skydd, vilket väl iofs kan vara svårt att peka på skulle bero just på skydden.
I tung/hård djupsnö blir det större risk att skydden lossnar.

Även om riskerna är små får man väga för- och nackdelar tycker jag, om sannolikheten att hästen gör illa sig genom att ex. hugga sig är ungefär lika liten som risken att fastna/att skydden lossnar/att de snubblar pga dom osv så känner jag mig tryggare utan skydd. Är risken överhängande att de gör illa sig utan skydd utifrån hästen som individ och situation så använder jag såklart hellre skydd.

Senast ändrad:

Aldrig lindor vid uteritt, av samma anledning som många redan nämnt. Möjligtvis att jag kan ha det om jag rider ut med sällskap på nån väg där risken är liten att grenar etc fastnar samt har nån som kan hålla ögonen på dem. Men det känns lite omständligt och är betydligt enklare att bara ha skydd.

Vid uteritt använder jag helst skydd av nåt plastmaterial där så lite som möjligt fastnar, spec om det är lerigt. Och så ev boots om det behövs eller om hästen är broddad.

Fast ståltråd utan skydd hade ju varit väldigt ortevligt det med..? :crazy: Jag använder som sagt helst skydd av plast i nån form typ hårdplastsenskydd. En glatt yta där saker ogärna fastnar. Men med maximal otur kan ju allt hända...

Hej!

Jag rider ut med strykkappor på min pålla. Hon stryker sig inte i vanliga fall, men har en tendens att snubbla på grenar och annat och med tanke på hur skydden ser ut är jag glad att det är skydden som tar stryk, vill inte vet hur pållans ben skulle se ut om jag inte hade skydd på.

/Lavinia

Bäst att du hör med ägaren.

Jag har inga skydd alls på min häst när vi rider ut. Ser ingen anledning till det :-)

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 232
Senast: Nota
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
655
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 143
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 964
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka