Sv: Utrustning för uteritt
Jag har förr iallafall ridit mycket offroad i skogen, även om risken är liten att fastna känns den aningens större med benskydd (dessutom räknar hästen inte med det extra utrymmet som behövs om det krävs exakt planering vart den ska sätta fötterna) som fungerar som stopp för grenar m.m. jämfört med pälsen på benen som sånt lätt glider av.
Har väl aldrig varit med om något större problem pga det mer än någon enstaka onödig snubbling, det jag däremot har varit med om är att någon lämnat en jättestor hög med stängselståltråd vid en traktorväg vi brukat rida på som inte syntes i mörkret, hästen skyggade för något, hamnade med foten i en ståltrådsögla, fick hela högen släpandes efter sig och ståltråden var väldigt svår att få loss då benskyddet tog stopp. Hade där inte suttit några benskydd hade chansen varit större att ståltråden lossnat av sig själv, nu är jag mycket lycklig att den skärrade hästen gick att få stopp på utan sken och att jag inte blev ordentligt sparkad när jag försökte krångla loss benskydden och ståltråden utan att det bara blev en knuff, att benet "bara" fick ett brännsår.
Vid lösgalopp/-hoppning har ett benskydd (som ändå passade bra och var korrekt åtspänt, kanske blev lite tight när hästen rörde sig och dålig kardborre) så har ett senskydd åkt ner och hästen har nästan gått omkull när den fastnat i det med bakbenet.
Sen tror jag att hästar som ofta går med skydd riskerar bli mindre rädd om benen de gånger de inte har skydd, vilket väl iofs kan vara svårt att peka på skulle bero just på skydden.
I tung/hård djupsnö blir det större risk att skydden lossnar.
Även om riskerna är små får man väga för- och nackdelar tycker jag, om sannolikheten att hästen gör illa sig genom att ex. hugga sig är ungefär lika liten som risken att fastna/att skydden lossnar/att de snubblar pga dom osv så känner jag mig tryggare utan skydd. Är risken överhängande att de gör illa sig utan skydd utifrån hästen som individ och situation så använder jag såklart hellre skydd.