Utrustning för uteritt

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sofie_98
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 899
Sv: Utrustning för uteritt

Oj, har inte varit inne på ett tag och det var många som har skrivit hahah :D Men tack för alla tips!!!

Jag ska nog utesluta lindor .. hahah ;) Men vill ändå skydda benen eftersom vi rider oftast i skogen så tror ni senskydd skulle va bra? Eller strykkappor..

Ägaren rider själv inte på hästen och skulle nog inte bry sig om jag skulle köpa lindor till henne elr något annat skydd faktiskt, men ska ändå prata med henne.

Hon har aldrig kastat av mig ute o ägaren sa bara att hon var svår att rida i ridhus o paddock. Hon vet precis hur hon ska göra och vet att jag trillar av så hon gör väl det för att hon inte orkar jobba.

Senskydd eller strykkappor? :)

Fast ståltråd utan skydd hade ju varit väldigt ortevligt det med..? :crazy: Jag använder som sagt helst skydd av plast i nån form typ hårdplastsenskydd. En glatt yta där saker ogärna fastnar. Men med maximal otur kan ju allt hända...

Eh va? Ståltråden fastnade ju ovanför skyddet så vad hade det gjort för skillnad? Skillnaden som jag ser det är att den inte hade fastnat alls utan skydd utan glidit av när hästen gått.
Men som du säger, det mesta kan hända med otur, och jag har väl haft otur åt andra hållet som haft mer problem på grund av skydd, än att det hänt något när jag varit utan skydd (vid löshoppning/hoppning brukar jag ha skydd, inte annars).

Om vi ska rida ute någonstans där jag vet att det är väldigt mkt sly/annat som gör att jag bedömer det olämpligt för hästen att gå utan skydd så får han ha skydd, men för det mesta brukar jag strunta i det.

Jag har ett par senskydd med reflexer och alltså är det just nu alltid lämpligt med skydd när vi rider ut, även om vi bara rider på grusväg :D Men det handlar ju mest om att jag vill åt reflexfunktionen snarare än att hästen behöver skydden.

Aha. Jag såg framför mig snarare de tjocka helomslutande skydden som går ner över kotan, gjorda i nåt kardborrevänligt material där allt fastnar. Hade såna på min fd häst, och det var inte lajbans att rida där det fanns "kardborrebuskar" i närheten :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 240
Senast: Nota
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 147
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 979
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår