Utrustning till unghäst

Sockerbit

Trådstartare
En unghäst skall köpas in och säg att ingen hästutrustning ägs. Vad ska man lägga extra krut och pengar på och vad är ej så nödvändigt, eller där man kan nöja sig med budgetalternativ?

Vad är absoluta basgarderoben (till 3-åring som ska ridas in)? Givetvis förstår jag att det kan skilja sig från häst till häst, men på ett ungefär? :)

Sv: Utrustning till unghäst

Jag nöjer mig med budget på typ alla punkter, men vissa är lite "viktigare" för mig.

Sadel, kan vara hur dyr eller billig man vill. Men en sadel som ligger bra är viktigt, även om hästen snabbt kan växa ur den kommer ridningen bli behagligare med en välsittande lapp, annars kan protesterna komma tämligen omgående.
Huvudlag, jag använder både bett och bettlöst.
Ett särskilt till longering? Kapson?
Tömkörningsgjord är viktigt för mig, kanske inte att det är den bästa men är hellre utan sadel än den. Och rejäla tömmar, sladdriga i syntet gör det mycket svårare till en början när hästen inte förstår.
Skydd om den behöver det. Eller bara som vanesak. Jag kör på " billigt skräp ".
Svanskappa kanske kan vara något? Vet många som alltid använder det på unghästar. Dels otäcka att bocka, dels en vanesak. Själv kör jag dock utan.

Jag lägger mest pengar på sadel, sålänge allt sitter där det ska behöver det inte vara jättedyrt.

Min totta har i sadelkammaren:
Tömkörnings/longergjord
Longerlina
Tömmar
Träns med novabett
Sadel (komplett)
Benskydd

Sen extra täcke. Hon ska påbörjas inridning nu.

Vid inridning vill jag ha följande saker

Först kapson och longerlina (duger med budgetalternativ)

Därefter träns och tömkörningsgjord samt tömmar (där vill jag ha kvalité)

Sen sadel med tillbehör (tummar aldrig på kvalité på sadel men den får gärna vara begagnad och ha flera år på nacken så att den är billig eftersom den snabbt kommer att bytas ut. Kvalité på stigläder, sadelgjord (dvs bra passform) och stigbyglar)

Utöver det så är det i övrigt samma utrustning som övriga hästar oavsett ålder.

Till mig själv är det hjälm, säkerhetsväst, handskar, ridskor, säkerhetsstigbyglar m.m. och där tummar jag heller ej på kvalitén.

Senast ändrad:

Varje häst skall ha en basic garderob oavsett unghäst eller inte det är ju upp till varje hästägare vad sin häst basic garderob innehåller det skiljer sig oftast vad man tycker är basic eller inte.

Vill man inte köpa billigt nytt kan man köpa begagnat av god kvalité

En sadel med utbytbart koppjärn är guld när man har en växande unghäst. Jag vill ha sadelgjord och stigläder/byglar i bra kvalitet. Inte kul om de går sönder i ett bocksprång. Samma sak med träns och tyglar. Gillar Micklem Bridle som kan även kan användas som kapson. En halsrem i läder är ett bra och billigt "säkerhetsbälte". Till mig själv ridhjälm, skyddsväst, rejäla skor eller stövlar och ett kort spö.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
413
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 395
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 153
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka