Utrustning vid longering?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MaLiNsMaLiN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 084
M

MaLiNsMaLiN

Ja just det, vilken utrustning använder ni vid longering?
t.ex. Sadel/longergjort, Träns/kapson, Lindor/benskydd, inspännningstyglar? eller något annat hjälpmedel?
Jag är helt galen i bilder på hästar nu när jag inte rider längre så det skulle vara kul med lite bilder när ni longerar också.

:banana: :banana: :banana:

Sv: Utrustning vid longering?

Longergjord (Hansbo Classic)
Longerlina
Träns m. vanligt tränsbett
Benskydd (från Jacson, N.E.W, Hampa eller Hampa Pro) alt. lindor
Eskadron eller N.E.W boots
Brukar även använda en löst spänd gummisnodd eller liknande som lite 'vägvisare

MEN jag longerar ytterst sällan, undviker det faktiskt eftersom det medför ganska så stort slitage på hästarna. Sedan brukar jag gå fram hästarna och leda i 10 min innan longering, longera MAX 20 min (byta varv ett antal ggr) och sedan gå och leda hästen igen ca 15 min.

Ibland kan jag dock longera ett par minuter i grimma och ibland longerar jag med den valiga ridutrustningen ett par minuter innan ridning om hon har mkt överskottsenergi.

när jag longerar har jag brara grimma eller ingen timg brukar longera dom lösa går hur bra som helst fast vi har haft många års träning och äntligen går det skulle till och med kunna gå ut och gå med dom uta gtimskaft fst jag vågar inte tänk om dom skulle smita!

Kan tillägga att ibland tränar jag i rundcorrallen också (då är hon helt lös), den är relativt stor så själva voltspåret där blir ju större då så jag tror inte det blir samma slitage på henne då på samma sätt.

Longergjord
Träns med vanligt tränsbett, tredelat
longerlina
strykkappor eller lindade ben, iblöand boots. ebror lite på.
halsförlängare eller chambon.

En grimma:D

Säger samma, longerar ytterst sällan, ca 5 gånger per år:p Bruker däremot tömköra ganska ofta.

Longergjord
Träns
Longerlina
Longeringsspö
Inspänningstyglar/chambon/halsförlängare
Benskydd/Lindor
Ibland delta

Annars löslongering.

Grimma
Longerlina

eller IBLAND
Longerlina
Longergjord
Longerlina
Löst spänd halsförlängare
Träns m tränsbett
Benskydd el lindor

Kapson och lina eller helt löst. Ibland ett spö att föra lite oväsen med ifall det är en motsträvig dag.

Grimma.
Träns (över grimman)
Longergjord (en gammal, enkel sak)
Inspänningstyglar
Skydd el. lindor på alla fyra.

Jag sätter linan i sidoringen på grimman för att inte dra hästen i munnen i onödan. Inspänningstyglarna fäster jag i tränset.

longergjord
lina
inspänningtyglar
träns
lindor runt om
boots fram

3785551.jpg

*Repgrimma/grimma eller kapson.
*Lina.
*Eventuellt spö eller longerpisk, beroende på hästen.
*Ev. benskydd.

Någon enstaka gång har jag på chambonen, men jag tömkör nog hellre då.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
433
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
566
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
658
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka