Utrustning vid longering

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare SpaCe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 052
S

SpaCe

Hej!

Vad använder ni för utrustning när ni longerar? Varför?
Lägg gärna in bilder också :)

Sv: Utrustning vid longering

sele och tömmar. jag longerar inte utan jag tömkör på volt. då kan man jobba hästen utan inspänningstyglar och inte bara låta den springa runt runt :)

Repgrimma, rep och pisk. Longerar nästan aldrig, ser inte poängen med inspänningar, och använder ändå bara longeringen för att träna lydnad, alt "springa av sig" någorlunda kontrollerat.

Träns, pessoa och benskydd. Och såklart lina.

gjord/eller sadel om jag ska rida efteråt - träns/kapson och inspänningar. skydd och lina/tömmar. ganska olika det där!

Hej!

Vad använder ni för utrustning när ni longerar? Varför?
Lägg gärna in bilder också :)

Oftast bara kapson eller repgrimma och longerlina.

Ibland gjord, träns och inspänning, men då ska det vara något speciellt. Inspänningen är vanliga inspänningstyglar eller chambon.

Använder oftast dressyrspö, men ibland en traditionell longerpisk. Det beror lite på hur jag vill jobba för stunden, vill jag ofta plocka in henne för "närkontakt" och jobba med skolor och liknande så är den långa pisken i vägen för mycket. ;)

Jag antar att du trodde hon menade pessoabett? Men jag antar att hon menade pessoa longeringssystem :p.

Själv använder jag ingenting när jag longerar. Förutom ett grimskaft :p. Jobbar bara med honom löst från marken, longerar inte för träningens skull, det finns annat att göra. Longerar för kommunikationens skull, och för att både han och jag tycker det är kul med lekar från marken :).

detta använder jag vid longering...:)
longeringsgjord och kapson , träns med vanligt bett och sen pessoa sele ... men bruka varigera mellan inspänningstyglar och pessoan...
ha även boots och skydd på vid longering ....

Just nu har jag ingen ring och då blir det repgrimma, för ökad kontroll, och ett långt rep eller longerlina. Spöet eller körpisken blir min förlängda arm, som visar hästen när den ska byta varv, stanna och öka.

Normalt bygger jag en ring som är ungefär 10 m i diameter och då växlar jag mellan helt lös utan utrustning och med repgrimma och rep :) (och två spön, det ena är min "longerlina")

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 109
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
232
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
435
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka