Utsätta sig för risker med andras hästar?

Min hast var mycket oberaknelig nar jag kopte honom, och gick till attack nar man korrigerade. Det ledde till riktigt farliga situationer framst till/fran hagen, men aven nar man tog pa/av tacke osv.

Jag anser att det ar mitt ansvar att uppfostra min hast, av tva anledningar: dels vill jag inte att nagon ska komma till skada (nar nu problemet ar valkant, och inte en "one off"), och dels vill jag att min hast ska hanteras mycket konsekvent for annars lar han sig ju aldrig.

Sa under ett ars tid fick jag ta mig det besvaret, att aka ut tva ganger per dag. Efter ett tag kunde jag introducera en kompis som var villig att hjalpa till, och jobba enligt samma system. Alternativet hade varit att hitta en anlaggning/fullskotselstall med kompetent utbildad personal pa samma vaglangd som mig, och det hade jag ju naturligtvis fatt gora om jag inte kunnat aka ut varje dag.

Nu ar han som en annan hast och kan hanteras av de flesta, aven om det fortfarande mest ar jag och min kompis som gor det. Fast jag har anda, for sakerhets skull, en inplastad "info" pa boxdorren med ett par enkla hallpunkter for att undvika onodiga situationer om nagon ny skulle behova hantera honom.
 
Angående vems gräns som gäller... Det spelar ingen roll om det är jag som råkar trigga hästen eller om hästen ÄR busig/ouppfostrad. Uppstår farliga situationer så gör det, och då hjälper det ju inte att skylla på mig som leder, jag är väl inte mer värd att dö/skadas för att hästen är snäll och foglig med andra?

Sen hur man löser det beror nog vilkamänniskor som står i stallet och hur de värderar situationen. Vissa tycker att de betalar för en tjänst och då jävlar ska den utföras, andra skäms över att ha en häst "alla" inte kan hantera och löser det på anat sätt
 
Angående vems gräns som gäller... Det spelar ingen roll om det är jag som råkar trigga hästen eller om hästen ÄR busig/ouppfostrad. Uppstår farliga situationer så gör det, och då hjälper det ju inte att skylla på mig som leder, jag är väl inte mer värd att dö/skadas för att hästen är snäll och foglig med andra?

Sen hur man löser det beror nog vilkamänniskor som står i stallet och hur de värderar situationen. Vissa tycker att de betalar för en tjänst och då jävlar ska den utföras, andra skäms över att ha en häst "alla" inte kan hantera och löser det på anat sätt

Fast, i det här fallet blir hästen inte ett dugg farlig eller riskerar att skada någon... Han skrittar bara "för fort", vilket gör dem rädda, eftersom han "är stor". Han är på sin höjd lite jobbig när han har bråttom. ...o det är lite det jag var ute efter med min fråga om gräns. Dvs, jag kan ju tycka att man kanske inte bör stå i ett stall där man förväntas hantera andras hästar, om man är såpass rädd, medans de som är rädda ju är det, även om jag inte tycker att det är befogat. Iaf inte om man inte är ren och total nybörjare. Det är ju skillnad om hästen gör något som de facto är/kan bli farligt.

Oj vad virrigt det blev. Skyller på huvudvärken ;)
 
Jag förstår inte vad du hakar upp dig på? Om det är många med olika åsikter om vad som är ok hur man "fostrar" andras hästar så brukar det sällan bli bra. En häst i kollektivstall ska inte behöva fostras av andra utan ska gå att leda oavsett vem som håller i grimskaftet, den ska inte gå på folk, inte dra iväg folk eller vägra följa med.
Jag förstår vad du menar men oavsett om vi förutsätter att hästar är djur så är de inga maskiner som går att säga att "den är snäll att leda 365 dagar om året " osv . Tror det är det flera i tråden reflekterar över, för i min erf just ang kollektiv blir det inte sällan ramaskri den dagen ngn häst befinner sig ngnannanstans mentalt av olika anledningar , sopbilen åkte förbi, det blåste storm, ngn häst har ngn "fas" osv . De är fortfarande djur . Därför blir det konstigt i min värld att folk helt plötsligt skulle bli tvär rädda eller vägra ta in/ut ngn häst .
Jag står uppstallad hos proffs som sköter alla in och utsläpp året runt dvs samma proffs hanterar dem i samband med det dagligen . Även dessa får säga till/korrigera hästarna emellanåt rejält utifrån lägen som infinner sig . Hästarna är som sagt djur , så det viktiga är ju att folk förstår och inser det och kan korrigera direkt vid behov så blir det aldrig ett problem . Inga kedjor existerar att leda hästarna i för det är inte en kedja på ett 600 kg djur som är saken i fråga om att kontrollera dem .

Jag har givetvis stått uppstallad med kollektiva lösningar vilket föranleder min reflektion ovan och var skillnaden ligger samt problematiken som uppstår alltför ofta .

Det blir ett problem pga att folk står handfallna/blir rädda osv , dagen det händer minsta lilla eller ngn stor grej . Det är problemet, inte tokiga hästar i sak faktiskt .

Någon skrev att problemet med deras häst var att "den skrittar fort" . Det betyder som jag tolkar det att hästen inte köper att gå på slackt grimskaft, rätta in sig efter den som leders takt, hästen går och trycker med bogen, ledaren av hästen stretar i grimskaftet dvs lägger mer tryck på hästen osv . Dvs hästen leds/korrigeras inte korrekt och sen är "problemet" ett problem .
 
Senast ändrad:
I kollektivstall har jag aldrig stött på en farlig häst faktiskt- kanske haft tur? Däremot lite ouppfostrade hästar som har bråttom in.
Inte ens när jag jobbade med in/tillridningshästar har jag varit med om hästar som varit farliga att ta in/ut. Att en häst attackerar när den blir tillsagd låter helt konstigt- jag tror er som skriver så men under 25 år har jag varit med om attack från två hästar och båda var gotlandsruss på gräsbete...

Hingstar tycker jag är lite sisådär i och med att de kan slå med framhovarna. Konvalescenthästar kan oxå vara obehagliga och överladdade!
I kollektivstall hade jag tyckt att man får hantera sin egen konvalescent om den är överladdad och hingstar brukar inte finnas i sån miljö
Kedja använder jag om hästar är "starka" , jag har varit med om ponnysar som bara sliter sig och med vanlig grimma har man noll suck om de hittat tekniken. Har aldrig tappat en häst i kedja dock. Eftersom det inte är mitt jobb att träna häst i kollektivstall tycker jag kedja är ett bra hjälpmedel. Vettigt tränade hästar behövs det inte på men just i en miljö när hästar hanteras av olika människor tycker jag kedja är en vettig säkerhetsdetalj .

Sen har jag varit med om att folk vägrat ta en viss häst för att den är laddad och man själv bara är van att hantera sin egen häst och det blir jättejobbigt i kollektiv. Men för hästens skull ska den inte hanteras av rädda människor för det blir lätt helt galet. Då får man som ägare lösa det på något vis- som ägare är hästen ens ansvar och man kan inte lägga det på andra.
 
Jag anser att om man ska stå i ett stall där man förväntar sig viss hjälp och skötsel från sina stallkamrater så ska man ha en häst som är rimligt lätthanterad. Något busig kan väl vara ok, men en aggressiv och utåtagerande häst tycker jag att man får vara beredd på att ta om hand om själv.
Olyckor händer ändå även med "normalfuntade och snälla" hästar men att regelrätt utsätta andra för fara tycker jag är fel. Om man själv väljer att äga och därmed hantera en besvärlig häst så är det upp till en själv, men jag tycker inte att man kan kräva att andra ska utsätta sig för uppenbara risker för att ta hand om någon annans djur.
Jag har själv ägt en häst som en del stallkamrater inte velat hantera och det har varit helt ok för min del. Mitt djur, mitt problem.
 
Jag hanterar inte hästar som jag bedömer som farliga. Ska hästen hanteras av många tycker jag att den också ska vara sådan att en icke-hästrädd vuxen människa kan hantera den utan att utsättas för fara. Jag kan hantera en häst som nafsar i luften men slutar vid tillsägelse, men inte en häst som har för vana att träffa med tänderna. Samma med sparkar, även om jag egentligen inte riktigt tycker att det känns ok att hästen hotar med benen öht. Om hästen attackerar när man hämtar andra hästar i hagen, så får den stå i en egen hage - jag skulle inte vara ok med att behöva ta med ett spö in. Går den inte att leda ut utan att sparka/stegra/slita sig, så får ägaren ta ut den själv.

Däremot så har väl typ hälften av alla ponnyer jag hanterat, inklusive min egen, då och då försökt att dra iväg till närmaste grästuva. Men det är ju inte en farlig situation, bara irriterande och därför ok så länge det går att fixa med en enkel tillsägelse (då menar jag alltså inte om det händer varje gång man leder hästen, men någon gång ibland). Andra enkla lösningar typ att ta på hästen täcket utanför boxen om den sparkas i boxen men är snäll utanför tycker jag också är ok.
 
Ska man stå i kollektivstall så anser jag att man får ha en häst som är vettig i hanteringen alternativt uppför sig när man sätter på täcket om den står i gången etc.

Vill man själv stå i kollektivstall förväntar jag mig att man tar sig tid att hantera hästen ordentligt vid in och uttag. Min förra häst gick ifrån att snällt stå still när jag tog av grimman till att börja slänga sig ur grimman tack vare att folk lät henne. Fick säga åt folk att dom lärde ta sig tid att ta av henne grimman först när hon inte försökte slänga sig ur den vid avtagning, sen var problemet ur värden bra snabbt igen.
 
Många intressanta diskussioner och svar i den här tråden! :) Hästar är olika, människor likaså. Jag har hanterat en uppsjö olika hästar genom åren och är ganska rutinerad och orädd. Men jag har blivit för gammal/klok för att vilja utsätta mig själv för onödiga risker med aggressiva individer. Bufflig, bråttom in eller ut från hagen, nafsa i ett grimskaft, göra ett luftsprång o s v fine with me.. Men en häst som backar mot mig för att sparka utan provokation, där går min gräns :mad:
 
Bufflig, bråttom in eller ut från hagen, nafsa i ett grimskaft, göra ett luftsprång o s v fine with me.. Men en häst som backar mot mig för att sparka utan provokation, där går min gräns :mad:
Tur det är såpass ovanligt ändå med sådana hästar, har faktiskt aldrig varit med om en rent aggressiv häst. Många anser ju att dessa buffliga och taktande och pigga explosiva hästarna är för farliga även dom för kollektivstall. Men alla har ju olika gränser.
 
Hamnade i en situation nyligen. Personen som hade insläppet vågade inte ta in en häst så jag blev tillfrågad om hjälp ( det var dock inte min häst utan en annan inackorderads häst som bråkade). Sätter fast grimskaftet och hästen slår högt med frambenen efter mig och fortsätter gå emot mig och slå. Tillsägelser går inte, den viker inte en tum utan går emot än hårdare.

Då släppte jag tillbaks den i hagen och insläpparen fick ringa ägaren och säga att den får själv ta in sin häst. Där gick min gräns, en häst som aktivt siktar efter att träffa, det utsätter jag mig inte för. Det är inte mitt problem att hantera och jag utsätter mig inte för den faran.
 

Liknande trådar

Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 493
Senast: Korven
·
Hästhantering Är medryttare på en häst som tigger godis. Har jag inte godis så blir den sur lägger bak öronen och blir hotfull. Vänder baken till och...
Svar
16
· Visningar
2 667
Senast: iNTOHiMO
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 035
Senast: ainasoja
·
Hästvård Hej! Sällan jag skriver här på Buke tillhör dem som mest läser vad andra skriver men nu har jag ett problem med mitt sto. Har ett sto på...
Svar
4
· Visningar
848
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp