Utsliten utan röntgen??? Kan man säga så?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare mumas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 841
M

mumas

Hej!!

Undrar vad ni anser om att vet säger att en häst är utsliten genom endast böjprov och longering?? Utan att röntga? Hur kan han säga så utan att ha gjort en grundlig genomgång med röntgen?
Hästen ifråga var på vanlig vet bes..hästen är triangelmärkt.12år gammal..utläkt skada från travet... Är idag ohalt vad jag ser efter vila men har inte varit till kliniken igen..
Bara lite åsikter tack.:bow:

Sv: Utsliten utan röntgen??? Kan man säga så?

nej man kan inte säga det säkert. men en veterinär kan göra det antagandet utifrån vad han ser/känner/vet om hästen.

Tack för svaren!!!
Jo men han har ju inte visat hälta förut, kan det komma så plötsligt om det är utslitet?!

Man kan inte göra ngn definitiv diagnos utan röntgen, nej. Däremot kan man ju göra en kvalificerad gissning.

"Utsliten" är inte en diagnos utan ett försök att förklara för dig att hästen troligen har förslitningsskador i sina leder. En kvalificerad gissning som mycket väl kan vara riktig. Vill du gå till botten med det hela så åk till en bra klinik och ta mängder av bilder. Det kommer kosta dig en del så cleara det med försäkringsbolaget först.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 871
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 557
Senast: Edla
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 634
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 657
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka