Utstädning och bouppteckning

literealistisk

Trådstartare
Hej,
Min pappa har gått bort. Jag har inte haft kontakt med honom på flera år och är inte sugen på att städa ur hans hem. Jag är inte enda bröstarvingen, och vi har visserligen en bra relation, men skulle gärna få bouppteckningen gjord professionellt. Är det någon som har erfarenhet av utstädning samt professionell bouppteckning, och vet ungefär vad det kostat?
 
Hej,
Min pappa har gått bort. Jag har inte haft kontakt med honom på flera år och är inte sugen på att städa ur hans hem. Jag är inte enda bröstarvingen, och vi har visserligen en bra relation, men skulle gärna få bouppteckningen gjord professionellt. Är det någon som har erfarenhet av utstädning samt professionell bouppteckning, och vet ungefär vad det kostat?

Jag beklagar din förlust.

Båda sakerna kostar väldigt mycket, speciellt bouppteckningen. Min kusin fick betala 12 000! för bouppteckningen när hans fru gick bort och den var enormt okomplicerad (de var gifta utan barn och inga särkullsbarn på hennes sida, dvs enda arvingen var min kusin).

Är du överens med den andra arvingen hade jag inte velat lägga dyra pengar på något sådant, finns det ingen tvist är det inte svårt att göra det själv (jag har gjort den efter min mamma själv plus att jag hjälpt till med två stycken åt andra). Här i byn vet jag att lokala revisorn tagit 4-5000 kr... och då hade arvingarna fixat alla papper (dvs gjort mer eller mindre hela jobbet).

Utstädningen kan variera, beroende på om det finns inventarier som är värda något. Snackar vi om hus/gård kan det vara värt att kontakta en auktionist som håller en auktion på plats. Då går ni iaf inte back och slipper besväret att köra bort en massa saker. Jag har varit med på många sådana auktioner, min pappa var auktionist så jag växte upp med det.
 
Hej,
Min pappa har gått bort. Jag har inte haft kontakt med honom på flera år och är inte sugen på att städa ur hans hem. Jag är inte enda bröstarvingen, och vi har visserligen en bra relation, men skulle gärna få bouppteckningen gjord professionellt. Är det någon som har erfarenhet av utstädning samt professionell bouppteckning, och vet ungefär vad det kostat?
Här omkring finns det firmor som köper upp dödsbon och sköter städningen också. Kanske finns det något sådant där du bor också?
 
Jag är inte enda bröstarvingen, och vi har visserligen en bra relation, men skulle gärna få bouppteckningen gjord professionellt. Är det någon som har erfarenhet av utstädning samt professionell bouppteckning, och vet ungefär vad det kostat?
Vi gjorde min farbrors bouppteckning via någon min kusins fru hittade. Det gick på strax över 20.000:- när allting var klart. Då var det inte jättekomplicerat, men det fanns ett bolag och en fru som bodde utomlands (i sitt hemland).

Däremot vill jag inflika att det inte är roligt för någon att städa ur bostaden etc, och det därför är elakt att låta en arvinge sköta allting. Det är väldigt mycket jobb för en person, men inte alls så farligt ifall man är 2-3 st.
 
Jag gjorde boupptäckningen själv, med stöttning o goda råd från @athena_arabians gick det lätt som en plätt.
Sen var det ju det där med städningen/tömning, nu bodde inte jag i närheten så var uppe ett varv o tog det jag ville ha, tömde ett lass med hjälp av en numera död god vän (tänker på dig Barbro) och resten fick vara kvar pga tidsbrist o ointresse så det såldes med lgh.
 
Tack för alla svar! Har gjort bouppteckningar innan och vet att det inte är så komplicerat egentligen. Men jag blir inte förvånad om han skulle försökt påverka hur mycket jag har rätt att få, därav att jag vill att någon professionell ska kolla på det

Däremot vill jag inflika att det inte är roligt för någon att städa ur bostaden etc, och det därför är elakt att låta en arvinge sköta allting. Det är väldigt mycket jobb för en person, men inte alls så farligt ifall man är 2-3 st.
Att låta den andra städa ur allt har aldrig varit på tal, jag har tömt ur innan och vet att det är jobbigt. Men jag vill inte göra det denna gången och är som sagt villig att betala för att slippa, därav frågan om någon vet hur mycket det kan kosta. Kommentarer om att det vore elakt av mig är kanske lite okänsligt när någon precis har dött?
 
Tack för alla svar! Har gjort bouppteckningar innan och vet att det inte är så komplicerat egentligen. Men jag blir inte förvånad om han skulle försökt påverka hur mycket jag har rätt att få, därav att jag vill att någon professionell ska kolla på det


Att låta den andra städa ur allt har aldrig varit på tal, jag har tömt ur innan och vet att det är jobbigt. Men jag vill inte göra det denna gången och är som sagt villig att betala för att slippa, därav frågan om någon vet hur mycket det kan kosta. Kommentarer om att det vore elakt av mig är kanske lite okänsligt när någon precis har dött?

Fast bouppteckningen är ju som du vet bara en sammanställning av dödsboets tillgångar. Ni ska ju vara överens när ni skickar in det att det stämmer, det intygar ju bouppgivaren. Är det bara ni två så ska ju allt delas 50-50 sedan, om det inte finns något testamente som säger annat.

Jag menar att det är ju skillnad på bouppteckningen och arvskiftet.
 
Fast bouppteckningen är ju som du vet bara en sammanställning av dödsboets tillgångar. Ni ska ju vara överens när ni skickar in det att det stämmer, det intygar ju bouppgivaren. Är det bara ni två så ska ju allt delas 50-50 sedan, om det inte finns något testamente som säger annat.

Jag menar att det är ju skillnad på bouppteckningen och arvskiftet.
Ja absolut, jag är lite snurrig idag. Men bouppteckningarna jag har gjort innan har varit väldigt straight forward - här kan jag tänka mig att det kan finnas diverse konton och liknande på olika ställen. Jag vet inte hur man ska vara säker på att man hittat allt sådant? Utöver själva uppdelningen sen då, där jag känner att det är svårt att veta vad som räknas som förskott på arv tex… Men det kanske inte är så svårt?
 
Tack för alla svar! Har gjort bouppteckningar innan och vet att det inte är så komplicerat egentligen. Men jag blir inte förvånad om han skulle försökt påverka hur mycket jag har rätt att få, därav att jag vill att någon professionell ska kolla på det


Att låta den andra städa ur allt har aldrig varit på tal, jag har tömt ur innan och vet att det är jobbigt. Men jag vill inte göra det denna gången och är som sagt villig att betala för att slippa, därav frågan om någon vet hur mycket det kan kosta. Kommentarer om att det vore elakt av mig är kanske lite okänsligt när någon precis har dött?

När mamma dog så valde jag och brorsan att låta mäklaren som skulle sälja huset sköta tömning och städ. För det tog de 1,5% av försäljningspriset. I vårt fall landade det då på strax under 30 000. Och det var det verkligen värt.
 
Ja absolut, jag är lite snurrig idag. Men bouppteckningarna jag har gjort innan har varit väldigt straight forward - här kan jag tänka mig att det kan finnas diverse konton och liknande på olika ställen. Jag vet inte hur man ska vara säker på att man hittat allt sådant? Utöver själva uppdelningen sen då, där jag känner att det är svårt att veta vad som räknas som förskott på arv tex… Men det kanske inte är så svårt?

Generellt skulle jag säga att gåvor kort innan personen avled ska räknas som förskott, precis som större gåvor oavsett när de skedde.

Konton kommer ni att få från banken (eller bankerna om det är flera), det sker automatiskt. Ingen av er får röra kontona innan bouppteckningen är klar, förutom att betala skulder/avgifter som hör till dödsboet som hyra, el etc.
 
Generellt skulle jag säga att gåvor kort innan personen avled ska räknas som förskott, precis som större gåvor oavsett när de skedde.

Konton kommer ni att få från banken (eller bankerna om det är flera), det sker automatiskt. Ingen av er får röra kontona innan bouppteckningen är klar, förutom att betala skulder/avgifter som hör till dödsboet som hyra, el etc.
Tack!
Om personen skulle ha konton i utlandet eller likande, skulle de dyka upp automatiskt också?
 
Tack!
Om personen skulle ha konton i utlandet eller likande, skulle de dyka upp automatiskt också?
Nej, det får man inte. Man får gräva själv eller anlita jurister som kan i landet man tror det finns tillgångar. Min far avled i Spanien sommaren 2021 och fortfarande har det hela bara kostat massor med pengar utan en krona tillbaka.

För ett halvår sedan dök det upp information om att det fanns ett svenskt konto med lite pengar och skulder kopplade. Nån sån information kom inte automatiskt trots allt klart med Skatteverket och UD. Men de kommer inte heller loss för det krävs ett europeiskt arvsintyg som tar 20+ veckor och flera hundra euro i kostnad. Efter fel råd först från svenska banken som fördröjde ytterligare 10 veckor så är det i alla fall på gång.

Utlandstillgångar är meckigt och dyrt.

De som ska dra in skulderna är i alla fall förstående hittills!
 
Nej, det får man inte. Man får gräva själv eller anlita jurister som kan i landet man tror det finns tillgångar. Min far avled i Spanien sommaren 2021 och fortfarande har det hela bara kostat massor med pengar utan en krona tillbaka.

För ett halvår sedan dök det upp information om att det fanns ett svenskt konto med lite pengar och skulder kopplade. Nån sån information kom inte automatiskt trots allt klart med Skatteverket och UD. Men de kommer inte heller loss för det krävs ett europeiskt arvsintyg som tar 20+ veckor och flera hundra euro i kostnad. Efter fel råd först från svenska banken som fördröjde ytterligare 10 veckor så är det i alla fall på gång.

Utlandstillgångar är meckigt och dyrt.

De som ska dra in skulderna är i alla fall förstående hittills!
Lägger till att far hade sin hemvist i Spanien och därför sker allt enligt spansk lag, även för svenska tillgångar. Och det verkar inte vara fallet för din del. Intressant i Spanien är att man ärver även skulder, så om skulderna överstiger tillgångarna så får man förmånen att betala även dem.
 
Min pappa avled i höstas, nu tömde jag och min syster förvisso hans lägenhet med vanlig flyttstäd på det sen när den var tom.
Min syster och jag är väldigt sams så inga konstigheter att göra bouppteckningen själva.
Det vi gjorde var ju kontakta en begravningsbyrå som skulle ta hand om kroppen (vi valde att inte ha någon begravning, utan kroppen kremerades och spreds på Skogskyrkogården, detta var sen innan ok även från pappas sida, men hade blivit så oavsett då det bara är min syster och jag kvar iaf i släkten) Men iaf, begravningsbyrån undrade då om vi ville att det skulle gå via alla försäkringsbolag mm för att kolla om det fanns försökringar som kunde lösa ut vid dödsfall... De skickar till alla banker mm (i sverige) så det kan ju vara ett alternativ att ha om man vill veta vad som finns överallt, Det sa vi ja till ... Så det kostade ca 2500 kr, sammanlagt kostade begravningsbyråns faktura 17000kr.
Tänk också på att ställa om adressen till nån av er. För när boendet är sålt kommer all adresserad post oavsett fortsätta skickas dit han va skriven sist. Vi har valt eftersändning av post i ett år, och kommer förlänga det ett år till iom att vi kommer få från skatteverket nästa år.

Vad gäller att inte ta hand om det som finns i boet så gjorde vi så när farmor skulle flytta till boende att vi använde "offerta" och satte just det "vi vill ha det tömt och städat" vad behöver vi betala eller vad kommer vi få ?
Slutade med 4 st som kom och tittade, en ville ha 2000 kr , en sa +-0 , en sa 2000kr som vi skulle få och den sista sa att vi skulle få 12400kr, ni kan ju gissa vem som fick uppdraget ;)
Inga konstigheter alls med det upplägget.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 423
Senast: Mia_R
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 552
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 244
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp