Utställnings tips

Miiip

Trådstartare
Nu är det snart dags för utställning igen. Förra gången gick det jätte bra trots att jag har en riktig fegis till hund (10 månader). Fick otroligt bra kritik trots att varken hon eller jag visste riktigt hur vi skulle uppföra oss. Men nu är det ju en officiell utställning (i Västerås) och jag antar att man ska bete sej lite mer proffsigt då :confused: Någon som har något bra tips på hur man ska uppföra sej? Och framförallt träna? Är ytterst tacksam för alla tips jag kan få :) Gärna tips på hur man får en fegis att bli lite tuffare. Den enda "negativa" vi höra förra gången var att hon behöver mer självförtroende.Men hur stärker man det?

Tacksam för alla svar jag kan få. /Evelina
 
Tips... tja. När det gäller det rena praktiska med utställningen är det bra om ni/du har läst på hur det går till. Så att ni känner er lite mer säkra i det ni gör.

Hur man visar upp sin hund skiljer väldigt mycket från ras till ras. Ta reda på hur er ras visas upp. Är det en liten hund behöver man ofta träna ganska mycket på att ha den på ett bord. En större hund behöver vänja sig att var oberörd över att en främmande människa kommer fram och böjer sig över den för att gräva runt i munnen :-)

Sedan burkar det vara bar att titta lite (rätt mycket) kritiskt på sin hund. Vad är mindre bra, vad är är bättre.
Är man medveten om sin hunds brister och fördelar kan man anpassa sitt sätt att visa upp hunden så den visar sig på bästa sätt.
Tex är hunden något trång i rörelserna fram så syns detta inte lika tydligt om man visar den i ett lägre tempo. Det gäller då att ha koll på domaren och rätta sitt tempo till hur han/hon ser hunden. Detta skall helst inte göras för uppenbart då man instället kanske påtalar bristen.

På pälsraser har man ju möjligheten att fixa till deras exteriör, hur detta görs bäst har jag inte en aning om eftersom jag inte har pälsras :-).

Vissa raser visas i sträck koppel andra löst. Ofta behöver man träns lite på svängar och så att att det fungerar så smidigt som möjligt.

Ställa upp hunden... mycket att träna på. Detta görs olika på olika raser. I vår ras visas hundarna (oftast) på löst koppel och ställs upp på kommando. Här kan man ofta göra mycket på hur hunden upplevs.
Jag som har en något lågställd hund måste vara noga med att inte hamna för nära domaren, då försvinner ännu mer av benen (liten ras).
Bör gärna ställa henne så att hon inte står med sidan helt platt mot dommaren utan lite snett framifrån.
Då upplevs hon lite kortare och vi har möjlighet att visa upp vår fina front. För att hon riktigt skall komma till sin rätt blir det även bättre om hon tittar framåt och inte uppåt på mig (hmmm detta är inte lätt)
Just detta är vår stora stötesten eftersom vi inte alls tar i våra hundar utan jag behöver manövrera henne med kommando och kroppsspråk.

I allt detta tränande gäller det ändå att bibehålla hundens glädje. Det går inte alls att vara "stor ledare" (dumt uttryck kanske), en framgångsrikutsällningshund behöver utståla självkänsa och stolthet. Den skall verkligen (ut)trycka att den är störst bäst och vackrast.

Detta är en jättesvår balansgång tycker jag att bibehålla en hund som inte håller en låg profil som samtidigt är lättarbetat och uppmärksam på mig. För egen del innebär det att jag har en hund som studtsar runt som en studsboll till och från i ringen :-)
Fast hitentills har hon inte fått någon negativ kritig pga av det. Det kan dock vara lite irriterande att hon börjar studsa när domaren står och väljer mellan henne och någon annan, de vill ju då ofta se sidan på hunden och inte en svart sak som far upp och ner...

Så lär hunden att det är kul att vara på utställning, det är mitt bästa tips till framgång.

/pewa - vars hund blev BIM sist
 
Skall också till västerås.... E nog lite stressad *S* för e första gången jag skall visa hundet själv, har alltid överlåtit det till andra tidigare! Sedan blir det utställningen på Gotland i sommar som gäller!
 
Mycket matnyttiga tips... Skall tänka på det där med lågställd har en sådan jag med!
 
Fast lågställd "tipset" behöver du bara tänka på om din hund är för lågställd/lång. Vår ras skall vara kvadratisk och det kan man inte riktigt påstå att min lilla ängel är :-)

Fast det hängde du kanske med på... när jag läste mitt inlägg (lätt felstavade...) igen insåg jag att det kanske kunde tolkas fel.

Återigen, var medveten om rasstandarden och din hund brister och fördelar och se till att visa upp rätt saker.

/pewa - vars tik är lika lång som den betydligt större hanhunden... (fast tikar brukar tillåtas var något mindre kvadratiska)
 
Kolla om SKK har gratis ringträning där du bor. Har gått en sån innan jag ställde ut Ester (första och enda gången) och det var jättebra! Din kennelägare kanske kan ställa upp och träna dig lite annars?
För att få hunden tuffare kan du öva i störande miljöer och att hunden ska koncentrera sig å dig. Vi besökte ett antal utställningar som publik, både innan och efter Esters utställning. Det är ju rätt stressande för en ovan hund med stora hundutställningar.
 
Vad skoj :) Jag visade min tös i Köping i februari. Det gick väl lite sådär med nervös matte och känslig valp. Men hon skötte sej över förväntan. Jag trodde hon skulle svimma när iv kom in i lokalen (för hon är livrdädd för andra hundar). Men vem var det som satt tyst och stilla och tittade på dom andra, och till och med sov lite ibland?! Inte var det väl min bebis inte ;)
Och hon såg faktiskt ut att trivas i ringen. Dock var vi ensamma bland tikarna så antalet hunda rkan ju också spela roll. Men jag tror hon trivdes. Det kanske är hennes rätta element :)
 
Hej!
Jag har tänkt på det där med ringträning förut. Och det skulle vara en i länet under mars. Men jag var för sent ute eftersom anmälningsdatumet redan hade varit. Uppfödaren bor inte så pass nära så att vi kan åka dit för att träna heller. Annars tror jag nog att det hade gått för hon hjälper till med allt hon kan.
Vi var anmälda till en kurs på brukshundklubben men pga att det saknades instruktörer så blev det inget av det. Det hade nog varit ett ypperligt tillfälle att träna min fegis att vara tillsammans med andra hundar.
Någon utställning har vi inte möjlighet att besöka innan utställningen vi själva ska på. Tyvärr.
Finns det några andra störiga miljöer man kan utsätta henne för? Jag hade med mej henne till stallet för någon vecka sen och det tyckte hon var väldigt jobbigt. Man kanske skulle utsätta henne för det mer?
Vi har överhuvudtaget inte haft med oss henne på så många ställen eftersom hon varit väldigt liten. Hennes mamma däremot hade vi med oss överallt medans hon var valp. Och det märks tydligt vilken skillnad det är på dom. Mamman backar sällan för något. Medans valpen är rädd för precis allt...
 
Nånstans med mycket hundar hade jag valt. En park eller nånstans där många rastar sina hundar. Sätt dig mitt i smeten och ta en fika och titta på alla hundar, människor och allt oljud som kan finnas där. I stall finns hästar och på utställningar finns andra hundar. Det är skällande och hundar som ni behöver träna på!
 
Finns inga direkta parker eller sådana ställen här i närheten där folk är med sina hundar. Jag bor i ett litet samhälle där det inte rör sej så mycket folk på samma ställen.
I stallet finns det andra hundar...så det är ju ändå något nytt för henne. Och framförallt ny miljö.
 
Då får det väl räcka och även om det inte funkar till 100% på utställningen så blir det väl säkert fler? Du kan ju ta den utställningen du ska på och passa på att öva då, inför nästa gång. Att sitta utanför ringen och titta på alla de andra hundarna. Det brukar ju också finnas en ganska god sammanhållning i den egna rasens ring och där finns säkert nån du kan be om tips och råd. De flesta domarna brukar ju också vara ganska överseende med "handhavandefel" framförallt då det gäller valp- eller unghundsklasser. Startar du inte i den första gruppen så kan du ju spana in proffsen och amatörerna och se hur vinnarna gör när de ställer sina hundar. Det brukar vara ganska tydligt vem som gör rätt och har rutin och vem som är "glad amatör".

Det går säkert bra!!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 199
Senast: Snurrfian
·
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 378
Senast: monster1
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 471
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp