Utställning, HJÄLP!! Hur gör man?!?

Tessalonica

Trådstartare
Då börjar det vankas utställningnerver :eek: och jag behöver feedback! Första gången som jag skall visa, samt första gången för hästen. Har massor med frågor men finns det några förbud som man bör veta om?
Googlade innan och läste att man inte ska ha vågig man, stämmer detta? Då har jag ett problem. Min lilla tjej har vågig man och svans, inget som jag direkt kan påverka.

GE MIG ALLA TIPS NI HAR!!!

...om tråden ligger fel ber jag och förflyttelse. Tack!

Sv: Utställning, HJÄLP!! Hur gör man?!?

vilken konstig regel att man inte skulle få ha vågig man :S det kan man ju inte hjälpa och vad ska man göra då hämta plattång o platta hästens man. du kanske i sånna fall får knoppa.

Enligt rasstandarden så bör en Cob inte ha vågig man men ett FÖRBUD är det absolut inte!

Svara jättegärna på frågor men lite lättare om ni är lite mer konkreta!

vilken konstig regel att man inte skulle få ha vågig man :S det kan man ju inte hjälpa och vad ska man göra då hämta plattång o platta hästens man. du kanske i sånna fall får knoppa.

Kanske får värma plattången, och platta hela natten :D

Enligt rasstandarden så bör en Cob inte ha vågig man men ett FÖRBUD är det absolut inte!

Svara jättegärna på frågor men lite lättare om ni är lite mer konkreta!

Tack för pm:et! Hur är det med glitter å så vidare? Finns de bra olja/kräm till hovarna?

Inget glitter tycker jag, ren och välryktad räcker långt.
Jag kör med ofärgat hovlack och så bättrar jag på med lite hovfett/olja innan jag går in i ringen. Eventuellt en aning babyolja runt ögon och mule för att få lite mera djup.
Finns hur mycket oskrivna "regler" som helst och jag tycker att det är skitkul att försöka efterleva dem så mycket som möjligt. Men det där med att cobbar ska ha rätt kort och tunn svans har jag struntat i, tycker det är viktigare att hästen kan gå på bete och vifta flugor än att visa upp en maffig (häst)rumpa!

Men annars ser jag till att manen ligger på "rätt" sida, har den utrustning som är bruklig för rasen osv!

Inget glitter tycker jag, ren och välryktad räcker långt.
Jag kör med ofärgat hovlack och så bättrar jag på med lite hovfett/olja innan jag går in i ringen. Eventuellt en aning babyolja runt ögon och mule för att få lite mera djup.
Finns hur mycket oskrivna "regler" som helst och jag tycker att det är skitkul att försöka efterleva dem så mycket som möjligt. Men det där med att cobbar ska ha rätt kort och tunn svans har jag struntat i, tycker det är viktigare att hästen kan gå på bete och vifta flugor än att visa upp en maffig (häst)rumpa!

Men annars ser jag till att manen ligger på "rätt" sida, har den utrustning som är bruklig för rasen osv!

Okej, tänkte inte heller köra med glitter, blir för mycket enligt mig. Min cobba verkar inte passa in på den kategorin. Hon har värsta bomben till svans som är 10cm uppklippt från backen. Vilken sida skall manen ligga på för Welsh cob? Du har väl en om jag inte minns fel.

Jo, jag har en treårig cobhingst som är mycket utställd.

Egentligen spelar det ingen roll vilken sida manen ligger på om det inte är en engelsk domare och då är det häger sida som gäller.
Men hellre en snygg man på vänster sida än en man som tvingats ned på höger sida och sedan spretar åt alla håll.
:eek:Rakklippt svans är det näst intill dödsstraff på om du frågar welshfolket, penseltrimmat ska det vara.

Fast när min ska ut på dressyrbanorna så kommer jag nog att kapa både svans och hovkägg *duckar för alla tomater som kommer flygandes*:p

Jo, jag har en treårig cobhingst som är mycket utställd.

Egentligen spelar det ingen roll vilken sida manen ligger på om det inte är en engelsk domare och då är det häger sida som gäller.
Men hellre en snygg man på vänster sida än en man som tvingats ned på höger sida och sedan spretar åt alla håll.
:eek:Rakklippt svans är det näst intill dödsstraff på om du frågar welshfolket, penseltrimmat ska det vara.

Fast när min ska ut på dressyrbanorna så kommer jag nog att kapa både svans och hovkägg *duckar för alla tomater som kommer flygandes*:p

Naturligtvis ligger Rosies på vänster sida, haha, tur att hon inte har rena papper, platsar ju inte riktigt in vid rasstandarden :D
Jaha ja, penseltrimmad säger du, klipper man upp den på sidorna då? Just nu är den väldigt ojämn, har du ingen bild som du kan visa.
Känner mig som en 15-åring som knappt aldrig rört en häst innan....:confused:

Jag kan faktiskt inte penseltrimma alls utan Pruttens svans har bara fått vara vildvuxen:o.

Men om du går in på Wif och söker så finns det bilder och beskrivningar på hur man ska göra.

Jag själv är totalt talanglös när det kommer till frisering och tycker det är snyggast med rakt avklippt svans och flätad man:devil:.

*kanske dags att byta ras?*:angel:

Men jag hade fått för mig att du fått ordning på papprena på henne?

Såhär såg vi ut på RIKS för några veckor sedan (inte för att man ser svansen):

HPIM1817.jpg

Och på utställning i april i år:

DSC_0672.jpg

och som bonus min favoritbild (som jag visar överallt:o), från förra årets Swf utställning på Salsta:

080713_074.jpg

Detta foto: Pernilla Jobs

Jag kan faktiskt inte penseltrimma alls utan Pruttens svans har bara fått vara vildvuxen:o.

Men om du går in på Wif och söker så finns det bilder och beskrivningar på hur man ska göra.

Jag själv är totalt talanglös när det kommer till frisering och tycker det är snyggast med rakt avklippt svans och flätad man:devil:.

*kanske dags att byta ras?*:angel:

Men jag hade fått för mig att du fått ordning på papprena på henne?

Ska se om jag kan söka fram det.
Jo jag jobbar på att få henne reggad. Det kommer att gå men nu är frågan om jag kan få "gröna" (heter det så när allt är okej?) papper på henne.
Tack för tipsen så länge!

Nu kommer en bildbomb, idag tränade vi lite grand på visning. Rosie är inte stylad för detta och absolut inte jag...:D Kritisera gärna.

7529_123030911294_750906294_2508908.jpg

7529_123030941294_750906294_2508913.jpg

7529_123030956294_750906294_2508915.jpg

7529_123031391294_750906294_2508971.jpg

7529_123031326294_750906294_2508963.jpg

7529_123031321294_750906294_2508962.jpg

7529_123031096294_750906294_2508932.jpg

Såhär ser svansen ut, aningens yvigare egentligen, trimmade den efter korten så nu ser det faktiskt bättre ut.

7529_123031026294_750906294_2508923.jpg

7529_123031011294_750906294_2508921.jpg

Svansen är helt ok!

Men nosgrimma (engelsk) på, det kortar ned huvudet en aning. Vet inte om det är tränstvång på utställningen, annars är det brukligt att visa cob ston i vit rep/band grimma.

Hon ser ut att vara i jättebra skick så jag tror att det kommer gå jättebra på utställningen.

Sen om jag fick önska något så skulle manen vara kortare men det är bara min högst personliga åsikt!

Svansen är helt ok!

Men nosgrimma (engelsk) på, det kortar ned huvudet en aning. Vet inte om det är tränstvång på utställningen, annars är det brukligt att visa cob ston i vit rep/band grimma.

Hon ser ut att vara i jättebra skick så jag tror att det kommer gå jättebra på utställningen.

Sen om jag fick önska något så skulle manen vara kortare men det är bara min högst personliga åsikt!

Okej så bra! :) Det är tränstvång, men är det en vanlig nosgrimma då?
Tack, hon är i bra kondition, aningens smutsig men det fixar jag på fredag. Du skriver om manen, vad är lämpligast att göra? Känner inte för att klippa av den, rycka är jag ingen expert på. Vad tycker du?
Tack för att du tar dig tid :laugh:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: Sharpless
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 793
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 028
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
4 124
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilken färg?
  • Svensk Politik 4
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur