Utställningspäls

Bukefalos 30 år!

Arlinda

Trådstartare
Om man har en hund man vill ställa ut. Kan man göra såhär då?

Först har den sin (oklippta) naturliga päls i bästa skick såklart. Sedan vinner den priser. Sedan klipper man ned hunden.

Om man sedan vill ställa ut den igen är det bara att låta pälsen växa ut då? Eller har man ”förstört” hunden?

Om man har en hund man vill ställa ut. Kan man göra såhär då?

Först har den sin (oklippta) naturliga päls i bästa skick såklart. Sedan vinner den priser. Sedan klipper man ned hunden.

Om man sedan vill ställa ut den igen är det bara att låta pälsen växa ut då? Eller har man ”förstört” hunden?
Släktingarna mina som har pälshund har hållit utställningsskick på pälsen tills de fått önskvärda titlar och cert och sedan klippt ned till sportfrisyr och slutat ställa. Hur lång tid det skulle ta att återkomma till utställningsskick vet jag faktiskt inte, men de flesta längre pälsar förstörs inte av att klippas.
Trimraser vars päls kan bli fördärvad av klippning (som jag förstått det) är de strävhåriga eller broken som egentligen ska ryckas, men de är ju inga problem att hålla i päls heller.

Ja, det går bra med dom flesta raser som annars har krävande pälsvård. Det är många som hålls i utställningsskick tills dom fått sina titlar, sen klipps dom ner till en lättskött vardagsfrisyr.

Det finns några där risken är att pälsen blir mycket påverkad av klippning, men det är främst strävhåriga eller broken som ovan skriver. Jag har hört det om raser med dubbel päls också, men då mest om väldigt fluffiga raser och inte som generell regel utan bara vissa individer. Dom har ju olika hårkvalitet dom med, precis som människor. :)

Jag har aldrig riktigt förstått vad som händer med pälsen? När man klipper/rakar vid veterinärbesök växer den ju ut på ett normalt sätt?

Liknande trådar

• C-höfter i avel?
  • Kattlik hund?
  • Framtida hundras?
  • Hundras? Spetshund eller våga testa annan hundtyp?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka